Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 03:53


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 04 mar 2011, 16:54 
- Webansvarig -
- Webansvarig -
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 12:47
Inlägg: 8890
Ort: Söder om Södertälje
Bil: Golf + Octavia
VCDS/Vag-Com: Ja
Har du frågor om chip/boxar till din Passat 3B/3BG? Ställ då din fråga här!

Med anledning av alla trådar som poppar upp angående detta ämne har vi valt att skaffa en samlingstråd för detta.

I denna tråd postar ni frågor som rör Passat 3B/3BG (B5/B5.5), 1997 - 2005, oavsett typ av motor.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 20 mar 2011, 16:44 
Passatfantast!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 nov 2010, 03:17
Inlägg: 126
Ort: Tidaholm
Bil: Passat sedan 3B 1,8t
VCDS/Vag-Com: Nej
Då börjar jag. Dom flesta chip (1,8T) ger ju runt 200 hk. Vanligaste som brukar hända då är ju rasad koppling vad jag har förstått.

Min fråga är då, hur vanligt är detta? Gäller det bara "buskörning", eller är chansen att dom rasar även om man kör någorlunda normalt?

Tänker inte stå och bränna däck eller liknande. Vill bara ha lite mer skjuts när man kör om. Bilen har rullat 22 000.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 21 mar 2011, 16:48 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 dec 2006, 20:42
Inlägg: 1271
Ort: Stockholm
Bil: Passat så klart !
VCDS/Vag-Com: Nej
Ricky skrev:
Då börjar jag. Dom flesta chip (1,8T) ger ju runt 200 hk. Vanligaste som brukar hända då är ju rasad koppling vad jag har förstått.

Min fråga är då, hur vanligt är detta? Gäller det bara "buskörning", eller är chansen att dom rasar även om man kör någorlunda normalt?

Tänker inte stå och bränna däck eller liknande. Vill bara ha lite mer skjuts när man kör om. Bilen har rullat 22 000.

Med TipTronic låda så slipper du dessa problem, har nu kört ca 15000mil med BSR Steg 1 och lådan känns bra.

_________________
Mvh

-= HJacobsson =-


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 22 mar 2011, 00:36 
Passatfantast!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 nov 2010, 03:17
Inlägg: 126
Ort: Tidaholm
Bil: Passat sedan 3B 1,8t
VCDS/Vag-Com: Nej
HJacobsson skrev:
Ricky skrev:
Då börjar jag. Dom flesta chip (1,8T) ger ju runt 200 hk. Vanligaste som brukar hända då är ju rasad koppling vad jag har förstått.

Min fråga är då, hur vanligt är detta? Gäller det bara "buskörning", eller är chansen att dom rasar även om man kör någorlunda normalt?

Tänker inte stå och bränna däck eller liknande. Vill bara ha lite mer skjuts när man kör om. Bilen har rullat 22 000.

Med TipTronic låda så slipper du dessa problem, har nu kört ca 15000mil med BSR Steg 1 och lådan känns bra.


I mitt fall så gäller det en 5-växlad manuell, hur är problemen då? :-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 10 apr 2011, 19:51 
Älskar Passat!

Blev medlem: 04 maj 2010, 18:38
Inlägg: 70
Bil: Passat 1,8T
VCDS/Vag-Com: Nej
Ska köpa en -99ans passat 3b 1,8t av en bekant för en billig slant. Den har gått 29000 men servad regelbundet.
Törs jag slänga på ett chip på den eller är det inte värt det?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 18 apr 2011, 14:04 
Älskar Passat!

Blev medlem: 04 maj 2010, 18:38
Inlägg: 70
Bil: Passat 1,8T
VCDS/Vag-Com: Nej
Blomsson skrev:
Ska köpa en -99ans passat 3b 1,8t av en bekant för en billig slant. Den har gått 29000 men servad regelbundet.
Törs jag slänga på ett chip på den eller är det inte värt det?


Ingen som kan yttra sig om detta? :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 18 apr 2011, 18:22 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2007, 00:08
Inlägg: 983
Ort: Bollebygd
Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
Hej!
Som återförsäljare av powerchip så är jag jävig i denna sak...
Men är bilen fräsch och inga problem övrigt så skulle ett chip
på 180hk/270nm inte vara några problem. Det stora ? är
kopplingen. Du kan få vara berädd att göra ett byte av
tryckplatta och lamell men ingen kan svara om det är ett
måste.....

PS.
Kolla min byggtråd (8800). En passat 1.8T från -98 som har just nu
237hk men mycket är bytt..

_________________
Den skidåkande Passaten
(Powerchip Återförsäljare)
http://www.powerchip.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 07 maj 2011, 22:48 
Passatfanatiker!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 apr 2011, 00:32
Inlägg: 175
Ort: Säffle, Värmland
Bil: Passat 3BG V6TDI 4-M
VCDS/Vag-Com: Nej
någon som vet siffror angående v6 tdi 180hk/370nm från fabrik?
Vill ju ha nån separat styrbox helst så man kan ställa olika lägen,någon som prövat dahlbäcks chip?
Tacksam för svar

_________________
Over & Out


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Chippa sugmotor ??
InläggPostat: 26 aug 2011, 14:16 
VW über alles!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 jan 2007, 12:37
Inlägg: 1007
Ort: Malmberget / Gällivare
Bil: Ett gäng VW's
VCDS/Vag-Com: Ja
Chippa sugmotor ?

1. ...Jooo, jag vet att detta är ett omdiskuterat ämne och att det inte ger i närheten
samma resultat som en motor med Turbo.
Men, jag är ute efter att förändra karaktären på motorn genom att få ett annat utseende
på effektkurvan osv och inte jaga maximal toppeffekt så att säga.
Vad tror ni ?

2. Då är nästa fråga vilken firma skall man ha förtroende för/vända sig till
i Sverige eller utomlands ?


Dela gärna med er utav era erfarenheter ifrån Chippade sugmotorer !


Motorerna det gäller är :
* VR5 ( 1997 - 2000 ) 150 Hk.
* VR5 ( 2001 - 2003 ) 170 Hk.


:?: :?:

_________________
VRooom VRooom.... , Varför nöja sig med en vanlig motor ??


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 26 aug 2011, 15:01 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 feb 2007, 16:24
Inlägg: 5772
Ort: stockholm
Bil: passat sportline TDI
VCDS/Vag-Com: Ja
Jag hade en chippning gratis hos tunningchip förut så jag testade att chippa en a6 2.8q.
Resultatet blev så obefintligt att det inte ens var värt 100kr i mina ögon.

Så mitt råd när det gäller att chippa random bruksbil med sugmotor är....Glöm det!!!

Många säger att dom känner skillnad, men den lilla skillnaden som känns väger inte upp kostnaden tycker jag

_________________
http://www.pure-pf.com
http://www.stertman.com
passat tdi sportline -08
Audi A6 2.0 tfsi -09
http://www.garaget.org/?car=226061


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 13 mar 2012, 23:43 
Nybörjare

Blev medlem: 09 sep 2010, 12:03
Inlägg: 3
Bil: PASSAT VARIANT 1,8T
VCDS/Vag-Com: Nej
Funderar på att chippa min Passat 1,8T -00. Vad rekomenderas?? Bilen har rullat 19700mil


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 13 apr 2012, 14:19 
Nybörjare

Blev medlem: 12 apr 2012, 11:45
Inlägg: 1
Ort: Stockholm
Bil: Passt variant 1,8T
VCDS/Vag-Com: Nej
Tjena ny här på forumet!

Chippade min Passat 1,8T hos stephan på Powerchip igår.

Riktigt nöjd!

tog ca 2 timmar,

Gjorde flera felsökningar av bilen och kollade så allt lirade sjysst innan vi la in nya programvaran.

Sen blev det flera testkörningar och felsökningar efter den nya programvaran hade installerats.

Fick ett väldigt bra intryck av Stephan och Powerchip, Bra service!

Kan starkt rekomendera Powerchip och för det priset!

Tack!

_________________
http://www.garaget.org/hank85


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Sv: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 28 maj 2012, 10:15 
Passatberoende!

Blev medlem: 16 apr 2012, 17:27
Inlägg: 287
Ort: Vännäs
Bil: Passat 3b 1.8t
VCDS/Vag-Com: Nej
Fundera på att chipa min 1.8t vilket är det billigaste alternativet då?

Skickat från min Sensation via Tapatalk 2


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 09 jul 2012, 21:29 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2007, 00:08
Inlägg: 983
Ort: Bollebygd
Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
Trimbox/dieselbox information. Om varför du inte bör använda dessa!
I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för
att allt ska fungera korrekt. En "diesel box" manipulerar vissa signaler i syfte
att antingen öka insprutnings tid och/eller höja bränsletrycket samt laddtyck
styrning på de modernaste dieselboxar. Detta sker helt utan att bilens övriga
styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel box "lurar" bilens
styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir
korrekta:
- Diesel pumpen kan ta skada av för högt insprutningstryck
- Färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- Bilen kommer få så kallad "ketchupeffekt".
- Felkoder kan lagras som ses vid besiktning och vid service
- Antisladdsystemet (ESP) störs på grund av felaktiga värden på vridmoment
- Automatlådor får felaktiga värden på vridmoment och kan ta skada
- Momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- Regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt
- Beräkning av avgastemperatur störs
- Beräkning av serviceintervall störs
- Diagnossystemet störs
- Diffbromsens funktion blir ej optimal
Listan kan förlängas ytterligare med följdverkningar:
En ofta okontrollerad övermättning av förbränningen smutsar ner motoroljan
tämligen omgående, med följd att oljan snabbt "späds ut" och smutsas ner.
Oljans smörjegenskaper degenereras och motorslitaget ökar.
Denna övermättning kan även medföra en ökad och ojämn termisk
belastning som förstör toppar mm...
Fråga gärna de många taxiägare som gått på box-reklamen, bara för att
sedan fått byta ut toppar och spridare..
Partikelfiltren tar rejält med stryk, de täpps igen och renar inte som
de ska. o.s.v.
På bl.a. Volvo forumen finns otaliga trådar om hur både partikelfilter och
automatlådor gett upp tack vare dessa "boxar"
Det säger sig egentligen självt när man genom simpel signalmanipulation
kringgår övervakningar och säkerhetssystem.
En uppdatering av bilens programvara istället gör att alla övriga system
fungerar som de ska och bilens motor optimeras optimalt!

_________________
Den skidåkande Passaten
(Powerchip Återförsäljare)
http://www.powerchip.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3B/3BG
InläggPostat: 14 jul 2012, 21:33 
Nybörjare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 jun 2012, 20:27
Inlägg: 4
Bil: 1,8T 2004/5 Variant
VCDS/Vag-Com: Nej
Såg på blocket att "Chipsmestarn" Ferre i Laxå har ett sk. "monsterchip" till 1,8T.
Någon som vet om det är någonting att ha?

Törs man köra budgetvarianten och bonn-chippa eller ska man gå till de etablerade och betala minst det dubbla?

Hur svårt kan det vara?
Idag kan det knappast vara raketforskning att programmera och löda om ett chip....?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013