Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 03:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 04 mar 2011, 16:56 
- Webansvarig -
- Webansvarig -
Användarvisningsbild

Bil: Golf + Octavia
VCDS/Vag-Com: Ja
Har du frågor om chip/boxar till din Passat 3C/3CB samt CC? Ställ då din fråga här!

Med anledning av alla trådar som poppar upp angående detta ämne har vi valt att skaffa en samlingstråd för detta.

I denna tråd postar ni frågor som rör Passat 3C/3CB(B6/B7) samt CC, från 2006 framåt. Oavsett typ av motor.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 04 mar 2011, 22:07 
Gillar Passat!

Bil: Passat tdi 4 motion
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej
Är det någon som har chippat sin passat tdi hos bsr och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Är deras ppc bra eller dåligt ? Går och funderar om jag ska prova chippa eller inte! Har provat söka men inte hittat något bra svar på frågan.

Svara med citat  
InläggPostat: 05 mar 2011, 19:10 
Passatfantast!

Bil: TDI 170 R-Line 4M
johan_89 skrev:
Hej
Är det någon som har chippat sin passat tdi hos bsr och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Är deras ppc bra eller dåligt ? Går och funderar om jag ska prova chippa eller inte! Har provat söka men inte hittat något bra svar på frågan.

Har inte trimmat med BSR utan med V-Tech och jag är nöjd... HAr kört med det i 3000 mil nu och det fungerar klanderfritt... Har steg ett som ger 178hk och 410Nm. Pratade med dem på V-Tech i veckan om deras trim och de kunde ge mig 195hk också men jag vet inte om det är aktuellt... Funderar mer mot en Haldexuppgradering istället... Skulle göra underverk på vintern... :)

Svara med citat  
InläggPostat: 05 mar 2011, 20:51 
Gillar Passat!

Dem borde ju vara likvärdiga som bsr. Fick du så att du kan plocka ut programvaran eller är det bara bsr som har så? Många säger ju att partikelfiltret slits ut mycket fortare om man chippar, frågan är ju om det stämmer. Hörde med bsr där jag bor och dem sa naturligtvis att det inte är så, bara när man sätter dit en box kan det bli så enligt dem. Vad gör man när man gör en haldexuppgradering?

Svara med citat  
InläggPostat: 07 mar 2011, 09:54 
Passatfantast!

Bil: TDI 170 R-Line 4M
johan_89 skrev:
Dem borde ju vara likvärdiga som bsr. Fick du så att du kan plocka ut programvaran eller är det bara bsr som har så? Många säger ju att partikelfiltret slits ut mycket fortare om man chippar, frågan är ju om det stämmer. Hörde med bsr där jag bor och dem sa naturligtvis att det inte är så, bara när man sätter dit en box kan det bli så enligt dem. Vad gör man när man gör en haldexuppgradering?

Jepp, fick med en liten burk som man ansluter i OBD2-uttaget Eller vad det heter. Man byter tillbaka till original innan service etc. Partikelfiltret har jag ingen aning om. Det borde inte vara någon fara då ECUn inte luras då man programmerar om den.
Vid haldexuppgradering så sätter man dit en liten box på diffen så att man kan justera ingreppet i fyrhjulsdriften. Enkelt sett så ser man till att bakhjulen får mer kraft och dessutom börjar de driva tidigare. Man får en mer underhållande bil med mer överstyrning bland annat... :D

Svara med citat  
InläggPostat: 07 mar 2011, 10:09 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Bil: passat sportline TDI
en liten reflektion bara... folk snackar ju om att det är bra att kunna flasha tillbaka till org programvara ifall det händer nåt, men det kommer ju synas när programvaran är tillbaka lagd i datasystemet.
ifall verkstaden jämför det datumet mer sin databas så kan dom nog lägga ihop 1+1, kan ju räcka för att bli nekad ett garantiärende.
jag vet hur hjärndöda verkstäder kan vara
eller har jag fel?

Audi A6 2.0 tfsi -09
http://www.garaget.org/?car=226061

Svara med citat  
InläggPostat: 07 mar 2011, 15:24 
Gillar Passat!

raukroland skrev:
johan_89 skrev:

Jepp, fick med en liten burk som man ansluter i OBD2-uttaget Eller vad det heter. Man byter tillbaka till original innan service etc. Partikelfiltret har jag ingen aning om. Det borde inte vara någon fara då ECUn inte luras då man programmerar om den.
Vid haldexuppgradering så sätter man dit en liten box på diffen så att man kan justera ingreppet i fyrhjulsdriften. Enkelt sett så ser man till att bakhjulen får mer kraft och dessutom börjar de driva tidigare. Man får en mer underhållande bil med mer överstyrning bland annat... :D

Jag läste på deras hemsida efter att jag läst ditt förra inlägg. Det lät ju intressant med haldexuppdatering, vad kostar det? Blir nog ett chip hos bsr lite längre fram :D

Svara med citat  
InläggPostat: 21 mar 2011, 21:55 
Passatfanatiker!
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 2.0 TDI
Mange.k skrev:
en liten reflektion bara... folk snackar ju om att det är bra att kunna flasha tillbaka till org programvara ifall det händer nåt, men det kommer ju synas när programvaran är tillbaka lagd i datasystemet.
ifall verkstaden jämför det datumet mer sin databas så kan dom nog lägga ihop 1+1, kan ju räcka för att bli nekad ett garantiärende.
jag vet hur hjärndöda verkstäder kan vara
eller har jag fel?

Du har helt rett, ikke bare pga av dato, men også endel parametre (vet ikke hvilke) som ser anderledes ut. Så ja, et våkent verksted ser lett om bilen har vært "optimalisert"

Svara med citat  
InläggPostat: 21 mar 2011, 21:57 
Passatfanatiker!
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 2.0 TDI
johan_89 skrev:
Hej

Jeg kjøpte PPC for 3 år siden ,bilen har gått ca 90.000 km etter det. Fungerer som en drøm. Første software var ikke bra, men en rask oppgradering gjorde at jeg fikk software som virket godt. DSG-kassa girer mykere enn originalt, og bilen går langt bedre og billigere. Ingen problem med DPF ennå. Anbefales.

Svara med citat  
InläggPostat: 23 mar 2011, 13:59 
Gillar Passat!

Bil: Passat 2,0 tdi 170hk
Hej! Någons som testat denna som jag hittade på ebay.de ? Väldigt billig men??
VW Passat 3C 2,0 TDI PD 103 KW / 140 PS Powerbox Chip

http://cgi.ebay.de/VW-Passat-3C-2-0-TDI ... 45f975dbbc

Svara med citat  
InläggPostat: 27 mar 2011, 19:22 
Gillar Passat!

Klaus J skrev:
johan_89 skrev:
Hej

Jeg kjøpte PPC for 3 år siden ,bilen har gått ca 90.000 km etter det. Fungerer som en drøm. Første software var ikke bra, men en rask oppgradering gjorde at jeg fikk software som virket godt. DSG-kassa girer mykere enn originalt, og bilen går langt bedre og billigere. Ingen problem med DPF ennå. Anbefales.

Chippade bilen hos bsr i fredags, den blev mycket starkare och behagligare att köra i stadstrafik. Har inte hunnit köra så mycket än men det verkar som att den började ta mer soppa hur jag än kör:/ hade hoppats på att den skulle ta lite mindre så länge man kör som folk. Å andra sidan så brukar ju mer effekt betyda mer soppa, att den ska gå billigare är nog mycket säljknep.

Svara med citat  
InläggPostat: 08 apr 2011, 09:30 
Gillar Passat!

Bil: passat 2,0tdi BSR
Det förstår jag inte min är BSR shippad o den tar då märkbart mindre bränsle! Under 0,5 landsväg!

Svara med citat  
InläggPostat: 13 jun 2011, 23:14 
Nybörjare

Bil: Passat 2,0tdi 4m
Hej
Har en 09 2.0tdi 4m.. Vad rekomenderar ni för chip el box? har gått 8500mil.
Vill ha nått som funkar problemfritt utan svartrök och risk för att paja partikelfiltret..

Svara med citat  
InläggPostat: 14 jul 2011, 14:09 
Intresserad!

Bil: Passat CR 2.0TDI 4x4
boatbone skrev:
Hej
Har en 09 2.0tdi 4m.. Vad rekomenderar ni för chip el box? har gått 8500mil.
Vill ha nått som funkar problemfritt utan svartrök och risk för att paja partikelfiltret..

Har själv precis samma fundering.

Läst på massor kring detta nu. Har tidigare kört KCR i ca 10år men nu när jag har en CR 2.0TDI så tänkte jag prova med riktiga grejer.

Tyckte först en Promotech box som kopplas in på varje spridare vilket ska vara lite mera skonsamt. Men ju mer jag läser inser jag att det enda rätta är ny programvara.

Vill själv kunna läsa i och ur den så då verkar jag vara nere i några få leverantörer.
Vtech är mest intressant just nu.

Svara med citat  
InläggPostat: 01 mar 2012, 19:01 
Passatfantast!

Bil: Skoda Fabia
Bara en reflektion, på vad jag precis läste VW Passat 2,0 TDI CR DSG 2008.08-

""
Ska inte trimmas!

Vi säljer inte till denna version. Anledningen är att denna växellåda i kombination med denna motor inte klarar av ett ökat vridmoment. Att trimma denna modell förkortar livslängden dramatiskt på växellådan. Ring oss om du har frågor om detta.
""

De verkar rätt säkra med att säga att vxl lådan i kombinationen inte klarar högre vridmoment. Sen finns ju andra som lovar massa hk på samma motor med samma vxl låda. Hur kan detta komma sig? Vem har rätt, KCR som inte kan tillverka ett chip eller alla andra är oärliga.

Källa: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=3035

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]