Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 26 jun 2017, 15:55


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 09 jul 2012, 21:30 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2007, 00:08
Inlägg: 983
Ort: Bollebygd
Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
Trimbox/dieselbox information. Om varför du inte bör använda dessa!
I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för
att allt ska fungera korrekt. En "diesel box" manipulerar vissa signaler i syfte
att antingen öka insprutnings tid och/eller höja bränsletrycket samt laddtyck
styrning på de modernaste dieselboxar. Detta sker helt utan att bilens övriga
styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel box "lurar" bilens
styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir
korrekta:
- Diesel pumpen kan ta skada av för högt insprutningstryck
- Färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- Bilen kommer få så kallad "ketchupeffekt".
- Felkoder kan lagras som ses vid besiktning och vid service
- Antisladdsystemet (ESP) störs på grund av felaktiga värden på vridmoment
- Automatlådor får felaktiga värden på vridmoment och kan ta skada
- Momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- Regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt
- Beräkning av avgastemperatur störs
- Beräkning av serviceintervall störs
- Diagnossystemet störs
- Diffbromsens funktion blir ej optimal
Listan kan förlängas ytterligare med följdverkningar:
En ofta okontrollerad övermättning av förbränningen smutsar ner motoroljan
tämligen omgående, med följd att oljan snabbt "späds ut" och smutsas ner.
Oljans smörjegenskaper degenereras och motorslitaget ökar.
Denna övermättning kan även medföra en ökad och ojämn termisk
belastning som förstör toppar mm...
Fråga gärna de många taxiägare som gått på box-reklamen, bara för att
sedan fått byta ut toppar och spridare..
Partikelfiltren tar rejält med stryk, de täpps igen och renar inte som
de ska. o.s.v.
På bl.a. Volvo forumen finns otaliga trådar om hur både partikelfilter och
automatlådor gett upp tack vare dessa "boxar"
Det säger sig egentligen självt när man genom simpel signalmanipulation
kringgår övervakningar och säkerhetssystem.
En uppdatering av bilens programvara istället gör att alla övriga system
fungerar som de ska och bilens motor optimeras optimalt!

_________________
Den skidåkande Passaten
(Powerchip Återförsäljare)
http://www.powerchip.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 23 okt 2012, 19:13 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 nov 2009, 04:44
Inlägg: 99
Ort: Stehag
Bil: Passat Tdi 4-Motion
VCDS/Vag-Com: Ja
Var ett tag sen man skrev nått nu :)
Men har fått funderingar på att optimera min diesel till nästa husvagnssäsong :D
Har alltså en 140hk PD-motor

Dom jag har i närheten till vettigt pris är Powerchip, TM Chiptuning kanske nån mer?
Nån som har nån erfarenhet av optimering av 140hk motorn, märker man
nån skillnad framförallt i bottenregistret? Förbrukning?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 29 okt 2012, 18:36 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 nov 2009, 04:44
Inlägg: 99
Ort: Stehag
Bil: Passat Tdi 4-Motion
VCDS/Vag-Com: Ja
Jii skrev:
Var ett tag sen man skrev nått nu :)
Men har fått funderingar på att optimera min diesel till nästa husvagnssäsong :D
Har alltså en 140hk PD-motor

Dom jag har i närheten till vettigt pris är Powerchip, TM Chiptuning kanske nån mer?
Nån som har nån erfarenhet av optimering av 140hk motorn, märker man
nån skillnad framförallt i bottenregistret? Förbrukning?


Ingen som har nått att komma med, ingen som optimerat en 140hk diesel :roll:
Annan tillverkare då kanske, bara man kunde få nån input om det är lönt överhuvudtaget.
Man kanske skulle byta bil istället :D

Hittade även Bluefin från Superchip typ som Bsr ppc, verkar rätt okej.
Smidigt att kunna skifta fram & tillbaka själv oxå.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 29 okt 2012, 22:23 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 jul 2012, 12:57
Inlägg: 674
Ort: Stockholm
Bil: TDI170 DSG 4M R-Line
VCDS/Vag-Com: Nej
Jii skrev:
Jii skrev:
Var ett tag sen man skrev nått nu :)
Men har fått funderingar på att optimera min diesel till nästa husvagnssäsong :D
Har alltså en 140hk PD-motor

Dom jag har i närheten till vettigt pris är Powerchip, TM Chiptuning kanske nån mer?
Nån som har nån erfarenhet av optimering av 140hk motorn, märker man
nån skillnad framförallt i bottenregistret? Förbrukning?


Ingen som har nått att komma med, ingen som optimerat en 140hk diesel :roll:
Annan tillverkare då kanske, bara man kunde få nån input om det är lönt överhuvudtaget.
Man kanske skulle byta bil istället :D

Hittade även Bluefin från Superchip typ som Bsr ppc, verkar rätt okej.
Smidigt att kunna skifta fram & tillbaka själv oxå.

Jag har :) Förbrukningen vet jag inte då jag bara körde ca 10mil innan jag optimerade den! 100ggr roligare att köra är den iaf ;) Jag har CR motorn och jag gjorde det hos www.tuningchip.se. Kan rekommendera dom! Har du vägarna förbi Stockholm så kan du ju provköra min!

Skickat från min Samsung Galaxy S3

_________________
Hellre Nürburgring än vigselring..
http://www.garaget.org/?car=324381


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 29 okt 2012, 22:30 
Forumsdiggare

Blev medlem: 30 nov 2011, 22:51
Inlägg: 313
Ort: Umeå
Bil: Passat TDI140 4M
VCDS/Vag-Com: Nej
Det är inte samma att chippa en PD140 som en CR140. Ska tydligen slita hårdare på PD140:n då den faktiskt har lägre presterande delar än PD170.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 30 okt 2012, 17:49 
Passatfantast!

Blev medlem: 20 okt 2009, 14:32
Inlägg: 142
Bil: TDI 170 R-Line 4M
VCDS/Vag-Com: Nej
Jag hade en PD140 och körde med VTECH RTS. Det är ingen box du hänger på extra utan det är mjukvaruförändringar man tankar in i bilen via ODBII. Det steg jag körde gav 185hk och 420Nm.

Jag stoppade i uppgraderingen på parkeringen utanför bilhandlaren så jg märkte inte hur bilen gick original. Tyckte väl att den gick ungefär som den borde ända till jag tankade tillbaka original inför service på bilen och herrejösses vilken skillnad det var.

När jag "trimmade" min hade den gått 9000mil och jag körde med den i 7000mil. Körde ungefär 1000-1500mil husvagn med den trimmad och ungefär 10mil utan att den var trimmad och det var som natt och dag.

Man kan lekande lätt hålla trafikrytmen inne i stan med alla rödljus med husvagnen hängande på kroken...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 30 okt 2012, 21:00 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 nov 2009, 04:44
Inlägg: 99
Ort: Stehag
Bil: Passat Tdi 4-Motion
VCDS/Vag-Com: Ja
Okej så det blir ändå en viss skillnad :)
Ja man får väl se hur man gör, känns ju lite knepigt att byta bil nu när man lagt ut en halv förmögenhet på denna i div. rep, fels, lack :x


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 31 okt 2012, 16:11 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 dec 2006, 20:42
Inlägg: 1271
Ort: Stockholm
Bil: Passat så klart !
VCDS/Vag-Com: Nej
Dags för en lista med samtliga företag , istället för leta igenom hela tråden efter weblänk adresser mm

_________________
Mvh

-= HJacobsson =-


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 31 okt 2012, 17:12 
Passatfantast!

Blev medlem: 20 okt 2009, 14:32
Inlägg: 142
Bil: TDI 170 R-Line 4M
VCDS/Vag-Com: Nej
Jii skrev:
Okej så det blir ändå en viss skillnad :)
Ja man får väl se hur man gör, känns ju lite knepigt att byta bil nu när man lagt ut en halv förmögenhet på denna i div. rep, fels, lack :x

Det klart att du ska trimma bilen... :)
Hade det inte varit för att man binder RTS-modulen mot bilen hade du kunnat köpt min gamla...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 15 nov 2012, 11:33 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 dec 2006, 20:42
Inlägg: 1271
Ort: Stockholm
Bil: Passat så klart !
VCDS/Vag-Com: Nej
Ibland när trådar skapas så skickas inte länkar med till företagen vilket innebär att det tar längre tid att kanske själv hitta rätt, Så här är min delning av länkar

Liten lista på företag:

* BSR AB - www.bsrab.se
* SMO (Svensk Motoroptimering) - www.svenskmotoroptimering.se
* Tuning Chip - www.tuningchip.se
* KCRacing - www.kcr.se
* T.M Chiptuning AB - www.tmchiptuning.com
* DieselKraft - www.dieselkraft.se

_________________
Mvh

-= HJacobsson =-


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 30 nov 2012, 08:53 
Gillar Passat!

Blev medlem: 19 nov 2012, 16:33
Inlägg: 38
Bil: Alltrack 2013
VCDS/Vag-Com: Nej
stuffs skrev:
eriksson skrev:
Jag stället mej samma fråga. Vill trimma men vågar man när man kör DSG?.


Här är ännu en som undrar, har 170 hk TDI med DSG.

Mvh

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Hittar inget svar på detta, eller är jag blind?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 04 dec 2012, 15:27 
Gillar Passat!

Blev medlem: 20 nov 2012, 00:46
Inlägg: 46
Bil: PASSAT SC TDI240 -15
VCDS/Vag-Com: Nej
jag ska till Borlänge. http://www.dahlbackracing.se/
de kör med mtm programvara.

och här är tyska mtm sidan http://www.mtm-online.de/

_________________

Passat SC TDI 240 -15
Passat TDI 140 4M -13 - SÅLD
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro -08 - SÅLD


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 10 mar 2013, 09:11 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 jan 2008, 10:04
Inlägg: 826
Ort: Mariestad
Bil: Passat -02 & -06
VCDS/Vag-Com: Nej
Nån som kör, eller vet nån som kör med BESTCHIP på en 3C bensinare.

_________________
Bild
Läs mer om mina bilar här:
http://www.garaget.org/Kardanmannen


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 02 maj 2013, 08:25 
Gillar Passat!

Blev medlem: 19 nov 2012, 16:33
Inlägg: 38
Bil: Alltrack 2013
VCDS/Vag-Com: Nej
Jalin skrev:
stuffs skrev:
eriksson skrev:
Jag stället mej samma fråga. Vill trimma men vågar man när man kör DSG?.


Här är ännu en som undrar, har 170 hk TDI med DSG.

Mvh

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Hittar inget svar på detta, eller är jag blind?



Nå?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Den stora chip/boxtråden till Passat 3C/3CB samt CC
InläggPostat: 02 maj 2013, 08:32 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2009, 09:03
Inlägg: 6796
Ort: Göteborg
Bil: Tesla Model S 85D
VCDS/Vag-Com: Nej
Jalin skrev:
Jalin skrev:
stuffs skrev:
eriksson skrev:
Jag stället mej samma fråga. Vill trimma men vågar man när man kör DSG?.


Här är ännu en som undrar, har 170 hk TDI med DSG.

Mvh

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2


Hittar inget svar på detta, eller är jag blind?



Nå?


Det har diskuterats fram och tillbaks i flera trådar, och inga slutsatser har dragits. Många är kritiska och pekar på det faktum att vissa firmor faktiskt vägrar trimma den drivlinan. Andra säger att det finns mycket marginal i lådan och enda anledningen att gränsen är satt där är att VW inte har några motorer med mer vridmoment som använder den, och att det dessutom skiljer såpass mycket i vridmoment på originalmotorerna att där måste finnas lite mer marginal.

Själv är jag lite kritisk. Bara för att vissa lyckas utan problem behöver det inte betyda att det är säkert. Personligen hade jag inte utmanat det ödet (jag har ju också DSG och en motor på 350 Nm och inga som helst planer på att chippa den).

_________________
Tesla Model S 85D -15
Mitsubishi Outlander PHEV Business Nav -14 - SÅLD
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-tronic -13 - SÅLD
Passat V6 GT DSG 4motion -12 - SÅLD


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013