Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 03:54


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 06 sep 2013, 14:43 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
Jag börjar med säga hej eftersom jag är ny här och just köpt min första Passat 1,8t

När jag köpte bilen och provade den så sög den iväg så jag nästan var på väg av vägen vid första gaspådraget "jag är van en gammal 850"
Men något har hänt och jag har läst här på forumet och jag har läst och provat lite här och där

Det som har hänt är som fler har skrivit och det är att den som inte "turbon suger" något mer, bilen är chippad så den "gick" hyfsat men nu känns det nästan som jag vill kliva ur och putta på.
Skämt o sido,
Idag så gjorde jag en test och det var att koppla ur MV (magnetventilen) alltså kontaktstycket och for ut och provade bilen och märkte ingen skillnad.
Kan man kolla MV på något annat sätt ??

Är det MV eller kan det vara LMM ??

Det lyser ingen motorlampa men så fort jag kopplade ur LMM så tändes den.
Kan LMM vara trasig fast jag inte får någon signal på instrumentpanelen ?
Tänkte kolla N75 imorgon, min fråga är bara hur ??
Läste på någon engelsk sida att man skulle koppla ur slangen som går till westgaten .. men sen vad ska hända ??
Hur vet jag att den är hel ? alltså vad ska hända för att N75 ska vara hel ?

Kan ja mäta upp MV före jag far och hämtar en ny för 500 ??
Kan det vara något annat ??

Bilen var just inne på verkstad där jag bytte sekundärluftpumpen och det fanns inga andra felkoder.

Tack för alla svar


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 07 sep 2013, 10:01 
Forumsdiggare

Blev medlem: 21 aug 2011, 18:32
Inlägg: 375
Ort: nyköping
Bil: audi a6 tfsi
VCDS/Vag-Com: Nej
om du inte märker någon skillnad när du kopplar ur mv så är det 98% säkert att de är den då den bara laddar 0.2-0.3 utan mv o chippad laddar förmodligen 1bar+

_________________
Audi a6 2.0tfsi-06, audi a6 2.4 quattro-98, rostfri jetta mk2-91


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 07 sep 2013, 13:14 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
Så nu har jag vart och hämtat ut en ny magnetventil men insåg att jag inte har några slangklammer så jag återkommer hur det går.

Men sen ska jag svära åt TOMTARNA bakom disken på reservdelar.. hur svårt är det att kolla rätt, dom säger 500bagis och idag när jag kommer dit så tar han fram en N75 ventil och jag säger nej då hämtar han rätt och pang bomb så var man 1000kr fattigare.. hoppas bara det är den nu.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 07 sep 2013, 18:32 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
Så där ja nu har jag provat och är inte 100 det känns som det finns mer som vill ut men ändå inte kommer..

Jag har dock en fråga .. om slängen till luftfiltret inte sitter fast asså den är lös kan den dra "tjuvluft" där då ??
det är alltså slangen som sitter efter LMM.

Någon här som kan förklara hur dom gör när dom "trycktestar" slangar??
Träffade på en granne som sa att dom gjort nå liknande på hans bil och då hade dom använt nån uv-medel och uv-lampa för att hitta hålet som var ett microhål men ändå så pass att bilen inte gick som den skulle.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 07 sep 2013, 18:59 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 maj 2007, 12:34
Inlägg: 656
Ort: Bålsta, Kivinge
Miinan skrev:

Jag har dock en fråga .. om slängen till luftfiltret inte sitter fast asså den är lös kan den dra "tjuvluft" där då ??
det är alltså slangen som sitter efter LMM.



Det är ju egentligen inte bra, LMM räknar ju massan i luften som kommer in till motorn.
Eftersom slangen sitter "löst" och inte finns med i LMM:ens beräkningar då den ska sitta bakom LMM:en blir det ju fel. Sen om den kan orsaka att bilen blir riktigt klen vet jag ej.

Sen ger inte alltid LMM:en felkoder även om den är defekt, Har själv fått bytt den på mina egna bilar, Inte funnits nån felkod men efter bytet har dom gått med full effekt igen. Iofs åker ju jag bara TDI:er...

_________________
Bora TDI-01, Caddy GT-90, Passat Variant 2.0TDI-12 , Ranchero -71 390cui!
Das auto´s : http://www.garaget.org/mypage/?user=2208


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 08 sep 2013, 01:04 
Forumsdiggare

Blev medlem: 21 aug 2011, 18:32
Inlägg: 375
Ort: nyköping
Bil: audi a6 tfsi
VCDS/Vag-Com: Nej
om du misstänker att han drar tjuvluft så blås rök på slangen o se om den suger in de

_________________
Audi a6 2.0tfsi-06, audi a6 2.4 quattro-98, rostfri jetta mk2-91


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 08 sep 2013, 17:07 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2007, 00:08
Inlägg: 983
Ort: Bollebygd
Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
En sak som brukar strula är dump ventilen. Slangarna till den brukar bli dåliga med tiden och börjar läcka.
Tyvärr så har även dump ventilen begränsad livslängd på grund av gummi/plast membran.

_________________
Den skidåkande Passaten
(Powerchip Återförsäljare)
http://www.powerchip.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 09 sep 2013, 22:12 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
8800 skrev:
En sak som brukar strula är dump ventilen. Slangarna till den brukar bli dåliga med tiden och börjar läcka.
Tyvärr så har även dump ventilen begränsad livslängd på grund av gummi/plast membran.



Tja 8800

Om dumpventilen "strular" brukar det låta som det pyser lite före turbon ska ladda ??
Förresten vart sitter dumpen ? på min passat 1,8t 02 ? jag försökte titta på några biler på google men det är ju bara på "häftiga" dumpar

Det låter som att jag har något slaggs "pys" ljud före turbon ska ladda.

En annan fråga som jag kom på efter att jag läst på forumet .. det stod något om att det skulle "klicka" när man kopplade in magnetventilen till ett 12v system, ska det som klicka till i MV för att den ska fungera ?

Och ni som kan lite mer om det här en vad jag kan .. hur skulle det vara som jag mätte turbotrycket ? med en laddtrycksmätare.
Det skulle väl säga ganska snabbt om jag har något problem ??
Snabb fråga bara finns det någon "billig" sådan mätare att köpa som kostar under 2000kr ?

Jag ska försöka titta över slangarna imorgon, och kommer hålla tråden uppdaterad tills jag hittar felet ifall fler får samma problem.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 09 sep 2013, 22:38 
Forumsdiggare

Blev medlem: 21 aug 2011, 18:32
Inlägg: 375
Ort: nyköping
Bil: audi a6 tfsi
VCDS/Vag-Com: Nej
dumpventilen kommer du åt underifrån sitter på röret som går från turbon. laddtrycksmätare finns på biltema för 129 kr

_________________
Audi a6 2.0tfsi-06, audi a6 2.4 quattro-98, rostfri jetta mk2-91


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 14 sep 2013, 18:06 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
Så för att hålla mig till en tråd så skriver jag en update på vad jag tittat på.

Var till en kompis idag för att kolla ev. felkoder med en "ELM 327" och vi fann inga, men med den roliga lilla saken kunde vi även mäta turbotryck osv .. så vi gav oss ut på vägen för att titta och där börjar vi se att något inte stämmer.

Som sagt för dom som hoppar in i tråden så är bilen chippad och ska då enligt många här ladda någonstans mellan 1-1,2 "kan ha fel"
men min laddar max 0,65-0,7.
Min polare sa, om bilen börjar gå sämre och du inte får felkoder så är det 7 av 10 LMM.

Vi provade oxå 0-100 fast jag inte fick någon "bra" start så tycker vi båda att 11sec känns helt åt H-VETE
Nu ska vi låna en LMM i veckan för att prova om det kan vara den och jag ska montera tebax orginalluftburken. (sitter just nu med öppet från BRS)

En fråga är om man har ett "litet" hål på insugs sidan kan det göra att bilen inte laddar fullt ? varför jag undrar är att jag var och tittade och den lilla slangen "på toppen" som går från dumpventilen till insuget är grymt sliten vid generatorn och har "flänsats" upp och jag tror inte den är helt tät.

Jag ska även passa på att titta på slangarna när jag byter luftfilter, men har även hört mig för om det inte finns något ställe här i Umeå området som kan tryckkolla hela systemet.

Mer uppdatering kommer och jag tackar för alla tips och ideer som ni kan bolla till mig.

Mvh Miinan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 14 sep 2013, 21:32 
Forumsdiggare

Blev medlem: 21 aug 2011, 18:32
Inlägg: 375
Ort: nyköping
Bil: audi a6 tfsi
VCDS/Vag-Com: Nej
om det är hål på returslangen från dumpen så läcker det garanterat luft som ska in i motorn där. orginal laddar den ca 06-07 min passat gör 0-100 på 7,5-8 sek ungefär

_________________
Audi a6 2.0tfsi-06, audi a6 2.4 quattro-98, rostfri jetta mk2-91


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 22 sep 2013, 20:46 
Passatfanatiker!

Blev medlem: 05 sep 2013, 20:37
Inlägg: 152
Bil: Volvo v50 t5 awd
VCDS/Vag-Com: Nej
Eftersom jag fortfarande felsöker efter mitt fel så håller jag mig till den första tråden.

Jag fick efter många om och men tag i dom som "trimmat" bilen och förklarade mitt problem och han sa att det är bara att komma förbi "för det där ser vi snabbt"

Men jag undrar över två slangar en som går från dumpen upp till insuget.. den är lite skadad men jag skulle vilja veta vad gör den där "lilla" slangen ??
Jag ska självklart byta den men hur kommer man åt där under isuget ?? går det underifrån ? eller måste jag ner med hela skiten ??

Tog en bild så ni skulle förstå "skadan" (bild 2)

Sen på bild 1 så undrar jag vad är detta för slang ?? den går under insuget mellan 3-4 på den ser det också ut att vara hål.

Jag fortsätter mitt lilla sökande efter mina försvunna Hk

Mvh /Miinan


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 23 sep 2013, 06:41 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 01:43
Inlägg: 2317
Ort: Uppland
Bil: 3C Variant TDI
VCDS/Vag-Com: Nej
Bilen kommer nog gå bättre om tygslangen blir bytt. Vanligt att den går sönder/spricker.

Tygslangen går ju till dumpen. Du behöver väl inte plocka bort insuget för att byta. Har för mig den sitter bara nån centimeter in under insuget

_________________
\____
/__|__\__ <---Passat :) http://www.garaget.org/HenkeK
|(o)___(o)\


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 23 sep 2013, 10:52 
Gillar Passat!

Blev medlem: 05 sep 2013, 21:45
Inlägg: 35
Bil: Passat 1,8T -98
VCDS/Vag-Com: Nej
Jag bytte den slangen (bild 2) på min 1,8t -98, tog cirka 2min och man var inte tvungen att ta bort något annat!
Borde väl se ungefär likadant ut på -02? :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Sv: Magnetventil "strular"
InläggPostat: 23 sep 2013, 12:31 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 01:43
Inlägg: 2317
Ort: Uppland
Bil: 3C Variant TDI
VCDS/Vag-Com: Nej
Det ser exakt lika ut på -02 :)

_________________
\____
/__|__\__ <---Passat :) http://www.garaget.org/HenkeK
|(o)___(o)\


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013