Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 23 jun 2017, 07:07


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieselförbrukning med och utan turbo
InläggPostat: 02 jun 2014, 17:34 
Intresserad!

Blev medlem: 04 maj 2012, 17:32
Inlägg: 12
Bil: 1.9TDI
VCDS/Vag-Com: Ja
Hej alla kluriga Passatägare :-)
Jag blev av med turbon för ett tag sedan och körde några tankningar utan turbo tryck.
Döm om min förvåning när jag märkte att förbrukningen sjönk utan turbo, nästan 10%.
Från ~0.52 l/mil till 0,47 l/mil.
Trött var den, men trodde inte att den skulle dra mindre.

Har nu hittat problemet med Turbo trycket:
Vacuum läckage, sitter en ventil som skickar kylarvattnet som förvärmning till bränslet (tror jag).
Den tjuvar luft här. Har "blindat" vacuumslangen o nu funkar turbon igen.

Har inte hunnit kolla förbrukningen efter operationen...
Nån som kan förklara eller har jag nåt annat fel?

Passat 2000, 1.9TDI AJM motorn


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Dieselförbrukning med och utan turbo
InläggPostat: 02 jun 2014, 20:10 
Forumsdiggare

Blev medlem: 30 nov 2011, 22:51
Inlägg: 313
Ort: Umeå
Bil: Passat TDI140 4M
VCDS/Vag-Com: Nej
Turbo ökar lufttrycket (=mängd) i cylindern och för att blandningen inte ska bli för mager så tillsätter ECU:n extra bränsle för att kompensera. Det som kostar mest energi är acceleration och det är även där turbon gör mest arbete, så med den ur spel spar du bränsle/energi på bekostnad av tid eftersom att den är långsammare.

Sent from my Nexus 4

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Dieselförbrukning med och utan turbo
InläggPostat: 02 jun 2014, 22:43 
Intresserad!

Blev medlem: 04 maj 2012, 17:32
Inlägg: 12
Bil: 1.9TDI
VCDS/Vag-Com: Ja
OK,tack för snabb förklaring.
Fortfarande lite fundersam eftersom jag kör mest långturer och inte så mycket ax.
Tänker att bränsledeklarationen ligger på ca 0.46 (vet att det brukar vara glädjesiffror).
Hade en äldre Passat -96 före denna och den drog 0.47. denna motorn borde vara snålare.
Kan det löna sig att koppla ur turbon när man nått hastighet, typ genom att programmera om ECU eller helt krasst stänga vacuum med magnetventil??


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron
- Besök vår samarbetspartner -


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013