Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 26 jun 2017, 15:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TDI -99 AFN motor Limp mode / tappat turbotryck
InläggPostat: 13 maj 2015, 20:13 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Bil: Variant 1.9 TDi 4M
VCDS/Vag-Com: Nej
Följande har hänt:
Bilen har gått bra och laddat hur bra som helst under de 4000 mil jag ägt den.
Hade en incident för ett par år sedan då den gick in i limpmode p.g.a. igensatt dieselfilter, bytte det och den gick finfint igen.

Hade för några veckor sen in den på verkstad för att byta tutan och en länkarm. När jag fick tillbaka den därifrån började limpmode-problemen igen.

Kopplade in VAG-COM och fick kod som tydde på LMM då den bara laddade cirka 0,2 bar. Bytte LMM utan någon märkbar förbättring. Kopplar man ur LMM går den sämre än med den inkopplad. Som det är nu så drar den och laddar fint på ettan, tvåan, trean, men går in i limpmode på fyran när man börjar närma sig 100 km/h. Stänger man av motorn och startar om den nollas ECU:n och den ladddar åter fullt på ettan, tvåan, trean, osv upp till ca 100 km/h och limp mode igen.

Har även efter jag kopplade in VAG-COM fått upp "OIL" i intrumentpanelen vilket jag aldrig haft tidigare. Kollade oljenivån men den var det ingen fara med.

Nu har jag två teorier på vad som kan vara fel:
- Att vid mecket med att byta tutan, eventuellt kan ha skadats någon vakuumslang som för med sig denna wastegateproblematik som ger limpmode.
- Att det har något med "OIL" meddelandet i instrumenteringen att göra, men oklar över vad.

Någon som kan bringa klarhet? Jag blir alltid misstänkt när man haft in saker på verkstad för att byta en sak, och något annat slutar funka som det ska.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: TDI -99 AFN motor Limp mode / tappat turbotryck
InläggPostat: 14 maj 2015, 08:45 
Forumsälskare

Bil: Volvo V70 D5
VCDS/Vag-Com: Ja
Limp mode får man när trycket överstiger 1,61 bar i längre än 5 sekunders period. Orsakerna till detta N75 ventil, vakuum slangar, kärvande turbo, LMM, ladluftstryckgivare. Hur fick dem fram att den laddade bara 0,2 bar?

Svara med citat  
InläggPostat: 14 maj 2015, 10:50 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Ceska skrev:
Limp mode får man när trycket överstiger 1,61 bar i längre än 5 sekunders period. Orsakerna till detta N75 ventil, vakuum slangar, kärvande turbo, LMM, ladluftstryckgivare. Hur fick dem fram att den laddade bara 0,2 bar?

Jag var till en kille som gör motordiagnostik, dieseltrim etc. Han kopplade in sin dator till VAG-COM uttaget och drog iväg och provkörde och meddelade sen att den laddade cirka 0,2 bar. Detta var innan byte av LMM. Exakt hur han mätte och hur han kom fram till det har jag ingen aning om.

När jag tänker efter så gick den faktiskt bra (även om jag tyckte det riktiga laddtrycket kom något högre upp i registret än jag mindes, möjlig inbillning) i någon vecka efter att jag bytt LMM för att sedan börja skrota igen. Var nu på morgonen ut och hade loss LMM igen och den grova anslutningslangen ned till turbon som faktiskt satt lite löst nere mot turbosidan (tänkte det kanske tjuvade luft där). Drog åt allt igen och hoppades på lycka.
Resultat: Nu går den dock lika dåligt med som utan LMM..?

Är det möjligt jag fått en dålig LMM från fabrik? Kan sånt hända? Det är en "pirat" som jag köpte på ebay, d.v.s. klumpen är något större än den BOSCH som jag bytte ut.

I övrigt har den jämn tomgång, ryker ej, startar lätt.

Svara med citat  
InläggPostat: 14 maj 2015, 12:43 
Forumsälskare

"Billig kopia av LMM" är nog dit bov till problemet. Det finns tre olika typer av LMM 1. Den billigaste - bara skräp som funkar i max halv år. 2. Hyfsat bra kopia som ser identisk ut som originalet men kan strulla vid vis motor belastning och oftast blir problem med tomgång (fel värde för att EGR ska funka korrekt). 3. Original.

Svara med citat  
InläggPostat: 14 maj 2015, 13:41 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Antar jag borde researchat mer på just kvalitetsvariationer hos LMM innan jag beslutade att testa med eftermarknadsprylar. Ska försöka få tag i en orginal och testköra!

Svara med citat  
InläggPostat: 21 maj 2015, 15:46 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Nu har jag testkört med en orginal LMM. Fick inget limp mode nu utan den var mer jämnslö över hela registret, även i början. När jag bytte LMM första gången reagerade jag på att den jag bytte från var mindre (kortare) än den pirat jag satte dit. När jag nu testade en annan original fast från en 00:a var den lika lång som min pirat och därmed längre än min original vilket gjorde mig konfunderad.

Beslöt mig för att kolla upp med tidigare ägare och det visade sig att motorn var utbytt, tydligen sitter det en AFN-motor från Sharan vilken har annan LMM av någon anledning. Så nu blir det jaga fatt i en sådan LMM och testa.

Svara med citat  
InläggPostat: 21 maj 2015, 18:08 
Forumsälskare

Det kan inte vara hela motorn då i sharan sitter den ju tvärs och inte längtsgående och heter AVG om inte minns fel. Kolla inte nummer på burken men skruva ut själva LMM, sitter med 2 st torx med hål mitt i.

Svara med citat  
InläggPostat: 21 maj 2015, 18:45 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Att samma motor kan förekomma både längsmonterad och tvärställd i olika bilmodeller är i sig inget ovanligt utan är ju avhängt drivlinans utformning. Jo man får jämföra själva BOSCH-numret på LMM men tyvärr har jag inte kvar den som var monterad på min så får hoppas att det är samma LMM som satt på AFN-motorerna som monterades i Seat/Skoda/Golf/Jetta/Sharan.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]