Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 00:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Uppdaterat mjukvaran - Dieselgate
InläggPostat: 19 sep 2016, 15:29 
Älskar Passat!

Bil: Passat 150 TDI DSG6
VCDS/Vag-Com: Nej
Hela grejen är helt sjuk tycker jag. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
Läs paragraf 38 Ansvar första stycket. Det som inte jag hitta någon fakta på är om bara "fuskdelen" i mjukvara tas bort, uppfylls EU normerna då?
I USA uppfylls inte deras normer men det är ju en annan sak sen får varje kund i USA 5000$.

Varför har inte EU / Svenska transportmyndigheten ställt krav på VW att förlänga tillverkarens avgasrenings garanti efter "uppdateringen", de har man gjort i USA (i EU max 5år 80000km). Inte kul för en privatperson om man behöver byta tex partikelfilter nått år efter "uppdateringen" och behöva betala själv då det kanske berodde på "uppdateringen"

Svara med citat  
InläggPostat: 20 sep 2016, 07:28 
Älskar Passat!

Bil: Passat Tdi GTSPORT
sturebyking skrev:
Hela grejen är helt sjuk tycker jag. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
Läs paragraf 38 Ansvar första stycket. Det som inte jag hitta någon fakta på är om bara "fuskdelen" i mjukvara tas bort, uppfylls EU normerna då?
I USA uppfylls inte deras normer men det är ju en annan sak sen får varje kund i USA 5000$.

Varför har inte EU / Svenska transportmyndigheten ställt krav på VW att förlänga tillverkarens avgasrenings garanti efter "uppdateringen", de har man gjort i USA (i EU max 5år 80000km). Inte kul för en privatperson om man behöver byta tex partikelfilter nått år efter "uppdateringen" och behöva betala själv då det kanske berodde på "uppdateringen"

Precis min tanke, jag har ingen lust att betala extra driftskostnader pga att de klantat till sig... visserligen har jag ju "fördelen" med en så passa gammal bil som gått långt... 2010:a 18000 mil att jag inte har någon garanti kvar och kan helt enkelt bara skita i deras uppdatering om den inte verkar hålla måttet.

Svara med citat  
InläggPostat: 22 sep 2016, 21:50 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Bil: TDI 170 DSG 4M -12
Man kan alltså låta bli att göra uppdateringen?
Hur blir det då när man vill sälja bilen?

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk

Vw passat variant 2.0Tdi 170 DSG 4M 2012

Svara med citat  
InläggPostat: 22 sep 2016, 21:58 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Tiguan tdi170
VCDS/Vag-Com: Ja
Awe skrev:
Man kan alltså låta bli att göra uppdateringen?
Hur blir det då när man vill sälja bilen?

Ja, du är inte tvingad att uppdatera. Om du inte vill så ska du skriva under ett papper, antagligen som ÅF skickar till VGS så att fin bil tas bort från deras aktionslista.

Men vad som händer efter vid ev försäljning vet jag inte. Min bil är inte aktuell än, men jag tänker avvakta. Vw planerar att det ska finnas en lösning till alla beröra modeller innan årsskiftet. Har även för mig att denna aktion skulle gälla i nåt är framåt, men jag kommer inte ihåg.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 22 sep 2016, 21:59 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Bil: TDI 170 DSG 4M -12
Okej. Jag vill också avvakta lite.

Vw passat variant 2.0Tdi 170 DSG 4M 2012

Svara med citat  
InläggPostat: 22 sep 2016, 22:05 
Älskar Passat!

Bil: TDI 170 GT Sport -09
Jag har då inte tänkt uppdatera min bil. Drygt 21000 mil och går bra. Så ser ingen anledning till att uppdatera.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 09:47 
Älskar Passat!

Har nu fått ytterligare ett brev från VW med att de jobbar på en lösning och hoppas ha alla bilar åtgärdade innan årskiftet. Bara det låter ganska skrattretande tycker jag. De lär väl ha verkstäderna relativt belagda redan... och det är ju ett stort antal bilar det gäller...

Nåja, det jag blir lite fundersam över är att för några månader sedan gick de ju ut med att de hade lösning för alla berörda modeller. Att det för de större motorerna enbart räckte med en mjukvaruuppdatering samt att alla åtgärder hade godkänts och allt var guld och gröna skogar...
Nu är de alltså tillbaka till att "vi hoppas att vi hittar en lösning"...

Lekskola?

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 12:52 
Intresserad!

Bil: Vw passat
Det låter ju inte rimligt i mina öron att man ej är tvungen att göra uppdateringen?

Varför tar dom då ens fram en ny programvara för berörda bilar om det inte är obligatoriskt att uppdatera?

Vart någonstans står det att man väljer själv?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 13:05 
Älskar Passat!

Chrille82 skrev:
Det låter ju inte rimligt i mina öron att man ej är tvungen att göra uppdateringen?

Varför tar dom då ens fram en ny programvara för berörda bilar om det inte är obligatoriskt att uppdatera?

Vart någonstans står det att man väljer själv?!

Det står ingenstans så vitt jag sett, varken att det är obligatoriskt eller frivilligt.
Men hur skulle de kunna göra det obligatoriskt? De kan ju inte gärna åka och bogsera bort parkerade bilar utan ägarens tillåtelse. Det de kan göra är ju att hävda att garantier osv upphör om du inte uppdaterar men för oss som redan har blåst förbi allt vad garantier heter måste vara säkra.

Jag är visserligen inte jurisk i något avseende men jag tror knappast de kan ålägga körförbud för bilar som inte lämnas in?

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 14:33 
Passatfantast!

Bil: Tiguan 2017 beställd
Oavsett vad vi som ägare tycker så har ju VAG en skyldighet att visa upp att bilarna är åtgärdade. Det går väl ut kallelser till samtliga berörda att lämna in sina bilar. Nåt tvång finns knappast men jag gissar att alla bilar som åker in i en auktoriserad verkstad får uppdateringen vid service eller annan reparation av något slag trots att man själv inte anmält sitt intresse att göra uppdateringen.

Så servar man själv eller reparerar sin bil på annan verkstad kan jag inte se hur VAG skulle kunna tvinga dig att göra uppdateringen.

I USA fick alla bilägare initialt 1000 dollar i kompensation. 500 dollar cash och 500 dollar att "nyttja" hos sin VAG verkstad. Det var väl ett sätt att få in bilarna till verkstaden får åtgärd antar jag.

Jag har VCDS (VAG-COM). Behöver du hjälp med felsökningar, läsa ur felkoder, släcka felkoder, programmeringar eller installera OEM tillbehör i din Volkswagen, Audi, SEAT eller Skoda? Skicka PM för mer info.

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 18:01 
Nybörjare

Bil: Alltrack
Har för mig att jag läste nånstans för ett bra tag sen om att Transportstyrelsen sen kommer att ge körförbud för de bilar som inte åtgärdats? Nån som sett det?

Svara med citat  
InläggPostat: 23 sep 2016, 18:19 
Intresserad!

Bil: Vw passat
Jo så är det ju givetvis att om man servar bilen själv så blir det svårt för VAG att "komma åt" bilen för uppdatering.

Min har iaf varit inlämnad och uppdatering gjordes i samband med vanlig service.

Jag kan iaf säga så här att angående skillnad i effekt och förbrukning efter uppdatering så märker jag ingen som helst skillnad alls.

Vem vet, det kanske inte ens finns någon uppdatering i verkligheten utan ett stort skitsnack bara för att tysta ner alla berörda.
När jag besiktade firmabilen sa killen på bilprovningen att dom kommer aldrig att kolla utsläppsvärden på alla berörda bilar, dessutom sitter det ju varvtalsbegränsning på dieselbilarna vid stillastående.

Jaja den som lever får se men det är en rejäl soppa allting.

Svara med citat  
InläggPostat: 24 sep 2016, 00:56 
Gillar Passat!
Användarvisningsbild

Bil: Passat TDI 4M R-Line
Har då inte märkt nån skillnad alls gjort update för snart 1mån. -12 Passat Dsg 170 4M

Svara med citat  
InläggPostat: 25 sep 2016, 17:45 
Passatfanatiker!

Bil: Passat 2.0 TDI -10
Chrille82 skrev:
Jo så är det ju givetvis att om man servar bilen själv så blir det svårt för VAG att "komma åt" bilen för uppdatering.

Min har iaf varit inlämnad och uppdatering gjordes i samband med vanlig service.

Jag kan iaf säga så här att angående skillnad i effekt och förbrukning efter uppdatering så märker jag ingen som helst skillnad alls.

Vem vet, det kanske inte ens finns någon uppdatering i verkligheten utan ett stort skitsnack bara för att tysta ner alla berörda.
När jag besiktade firmabilen sa killen på bilprovningen att dom kommer aldrig att kolla utsläppsvärden på alla berörda bilar, dessutom sitter det ju varvtalsbegränsning på dieselbilarna vid stillastående.

Jaja den som lever får se men det är en rejäl soppa allting.

Gällande besiktningen så kollar de inte värderna. De kollar bara så det inte finns några felkoder på avgasdelen. Frågade på besiktningen förra veckan när jag besiktade min bil om han inte skulle stoppa in mätgrejen i avgasröret. Fick till svar att de bara kollar med en "dator" efter felkoder. Vilket är både bra och dåligt. Bra för oss som kan nolla koderna när man ska besikta den. Tråkigt för miljön...

Jag tänker också avvakta tills det e fler som har testat uppdateringen =) Här i Sverige bör det inte vara något krav då bilarna oavsett uppfyller miljökraven på utsläppen. Det är bara i USA det gäller. Då de har så konstiga krav.

Svara med citat  
InläggPostat: 25 sep 2016, 21:47 
Intresserad!

Bil: Passat TDI170-12
Har sedan uppdateringen kört slut på två fulla tankar. Som jag tidigare skrivit upplever jag ingen skillnad på prestandan. Vad gäller bränsleförbrukningen så ser det också lovande ut. Innan uppdateringen brukade bränsleförbrukningen ligga på runt 0,62 vid blandad körning. (0,56 enligt färddatorn) Nu efter uppdateringen ligger jag på i stort sätt samma!! Går självklart inte efter färddatorn då den är missvisande utan räknar själv ut efter varje tankning genom att ta antalet tankade liter delat på körsträckan.

Bilen är en passat kombi från 2012 med 170 hk och DSG. (Den något ovanliga kombon med DSG 170 och tvåhjulsdrift). Rullat 10000 mil. Jävligt nöjd med bilen för övrigt :)

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]