Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 21:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppdaterat mjukvaran - Dieselgate
InläggPostat: 01 sep 2016, 19:35 
Intresserad!

Bil: Passat TDI170-12
VCDS/Vag-Com: Nej
Fick i dagarna brev från Volkswagen om att ny mjukvara nu var tillgänglig för min bil pga Dieselgate. Någon som gjort denna uppdatering? Hur blir utfallet därefter med bränsleförbrukning, prestanda m.m.? Har en passat 2012 170 DSG.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Uppdaterat mjukvaran - Dieselgate
InläggPostat: 05 sep 2016, 10:07 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
VCDS/Vag-Com: Ja
Ja det är ju oerhört intressant att veta hur det slår ut på förbrukning/effekt/vrid efter uppdatering... det har ju varit dödstyst på alla forum om detta senaste halvåret tycker jag.

Ingen som hört nåt?

Svara med citat  
InläggPostat: 05 sep 2016, 19:13 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Tiguan tdi170
Har utfört några sådana uppdateringar. Hur bilen går innan och efter uppdatering så märker jag ingen skillnad. Hur det är bränslemässigt så kan jag inte svara på det än. Min nya bil, tiguan är också drabbad sv den, men det finns ingen lösning till den än

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 06 sep 2016, 20:26 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Bil: TDI 170 DSG 4M -12
Har också fått brevet. Men inte lämnat in ännu.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk

Vw passat variant 2.0Tdi 170 DSG 4M 2012

Svara med citat  
InläggPostat: 07 sep 2016, 08:07 
Passatfantast!

Bil: Tiguan 2017 beställd
Det faller på nåt sätt på sin egen orimlighet att det inte skulle påverka effekt/bränsleförbrukning negativt, alltså jämfört med fabriksspecifikationen. Då hade man väl inte behövt manipulera mjukvaran överhuvudtaget om man kan uppnå godkända värden utan att ändra hårdvaran?

Det borde finnas några intresserade motorjournalister som gör tester före och efter.

Jag har VCDS (VAG-COM). Behöver du hjälp med felsökningar, läsa ur felkoder, släcka felkoder, programmeringar eller installera OEM tillbehör i din Volkswagen, Audi, SEAT eller Skoda? Skicka PM för mer info.

Svara med citat  
InläggPostat: 07 sep 2016, 11:07 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 3C 2.0TDi
Det finns någon biltidning som gör just detta, testat bilarna före uppdatering. Om jag minns rätt var det Vi bilägare, men det kan även vara Motormännen.
Visserligen har utvecklingen gått framåt, men har den verkligen gått så snabbt så man redan nu kan få utlovade egenskaper. Det är trots allt så många värden så kan påverkas.

Yokohama

Svara med citat  
InläggPostat: 07 sep 2016, 15:16 
Passatfantast!

Bil: Tiguan 2017 beställd
Det är klart att teknikutvecklingen gått framåt, åtgärder görs för bilar från typ 2010 eller kanske ännu äldre om jag minns rätt. Det är just därför jag undrar över hur detta är möjligt att åtgärda med enbart mjukvara. Om man bytte sensorer och nån ECU som styr förbränningen som naturligtvis utvecklats enormt mycket under dessa år hade jag köpt metoden med en gång.

Jag har VCDS (VAG-COM). Behöver du hjälp med felsökningar, läsa ur felkoder, släcka felkoder, programmeringar eller installera OEM tillbehör i din Volkswagen, Audi, SEAT eller Skoda? Skicka PM för mer info.

Svara med citat  
InläggPostat: 07 sep 2016, 19:11 
Intresserad!

Bil: Passat TDI170-12
Gjorde uppdateringen i måndags. Accelerationen upplever jag som oförändrad, bränsleförbrukning återstå att se. Återkommer efter nästa tankning!

Svara med citat  
InläggPostat: 09 sep 2016, 22:12 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Bil: TDI 170 DSG 4M -12
Ja återkom gärna.
Vilken bil har du, spec...

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk

Vw passat variant 2.0Tdi 170 DSG 4M 2012

Svara med citat  
InläggPostat: 14 sep 2016, 18:39 
Nybörjare

Bil: Passat 2.0 TDI -2012
Hej,

Min bil Passat 2.0 TDI 170 DSG -2012

Jag fick mjukvaran installerad för några dagar sedan. Jag har inte gjort några avancerade mätningar på förbrukningen utan går på känslan, känslan är att bilen drar mer. Prestandan samma men tycker att jag ligger runt 0,2l/100km över på landsväg och på motorväg kanske 0,5l/100km.
Som sagt inget vetenskapligt utan bara min känsla/uppfattning. Ser fram emot era resultat.

Jag har en fråga angående farthållaren (lampan i instrumentpanelen), som jag tror har ändrat beteende på min bil efter uppdateringen.
Just nu så börjar inte lampan i instrumentpanelen lysa förrän man faktist aktiverar/sätter igång farthållaren. Jag har för mig att den lampan började lysa så fort man satt på farthållaren utan att aktivera den innan.. men jag kan ha fel. Tycker iaf att det är störigt, någon som kan kolla detta på en bil utan uppdateringen?
Jag har även en Eos 2007 där lampan börjar lysa så fort man sätter på farthållaren utan att aktivera den.

Ha det bra,
Andreas

Svara med citat  
InläggPostat: 14 sep 2016, 21:19 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Tiguan tdi170
På min tiguan från 2009 lyser inte lampan för farthållare när den är på. Den lyser bara när farthållaren är aktiverad

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 15 sep 2016, 07:55 
Älskar Passat!

Bil: Passat Tdi GTSPORT
Samma som Tobbee som för mig, den gröna lampan lyser först när man faktiskt aktiverar farthållaren. (Passat Rline 170 TDI 3C)

Svara med citat  
InläggPostat: 19 sep 2016, 01:06 
Passatfanatiker!

Bil: Passat 2.0 TDI -10
Nuggit skrev:
Samma som Tobbee som för mig, den gröna lampan lyser först när man faktiskt aktiverar farthållaren. (Passat Rline 170 TDI 3C)

Min också, lyser grönt när den är är "på". Och fortsätter lysa även när man aktiverat den. Är också lite nyfiken hur uppdateringen påverkar bilen/bränsleförb. Har också en Passat Rline 170 TDI 3C.

Vad jag har fattat det så har de bara ändrat mjukvaran så att datorn ska visa lägre värden än vad som egentligen är? Just för att få lägre värden så det blir godkänd vid utsläppstesterna. Vilket då innebär att förbrukningen och kraften bör vara mer eller mindre oförändrad? Även efter uppdateringen?

Svara med citat  
InläggPostat: 19 sep 2016, 07:37 
Älskar Passat!

Bil: Passat Tdi GTSPORT
fraggan skrev:
Nuggit skrev:

Min också, lyser grönt när den är är "på". Och fortsätter lysa även när man aktiverat den. Är också lite nyfiken hur uppdateringen påverkar bilen/bränsleförb. Har också en Passat Rline 170 TDI 3C.

Vad jag har fattat det så har de bara ändrat mjukvaran så att datorn ska visa lägre värden än vad som egentligen är? Just för att få lägre värden så det blir godkänd vid utsläppstesterna. Vilket då innebär att förbrukningen och kraften bör vara mer eller mindre oförändrad? Även efter uppdateringen?

Vet inte om jag missförstått någonting, men jag har tolkat det som att de iom denna uppdatering ska få ner värdena till de påstådda värdena... Vilket ju åtminstone jag blir väldigt skeptisk till... Enbart mjukvaran bör ju inte kunna åtgärda detta...

Men men...

Svara med citat  
InläggPostat: 19 sep 2016, 11:23 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
Om jag tolkat allt rätt jag läst om fusket så har (hade) VW en styrning i mjukvaran som känner av när bilen befinner sig i "testningsläge" och då justerar motorns karaktär så att den ska producera "renare utsläpp", lägre NOx-värden (då detta är styrande i USA). Motorn ger lägre effekt helt enkelt.

Jag läste någonstans att det finns tre sätt att sänka NOx-utsläppen i en Dieselmotor:
1. Tillföra tillsatsämnen (AdBlue).
2. Sänka förbränningstemperaturen, görs genom att tillsätta mer bränsle vid förbränningen => Högre bränsleförbrukning
3. Minska motorns effektuttag => Lägre effekt

Eftersom 1an inte är alternativet i deras "fix" så undrar man ju vad som nu är "åtgärdat"...
Testerna på Amaroken var ju inte direkt något positivt.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]