Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 07:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Uppdaterat mjukvaran - Dieselgate
InläggPostat: 15 okt 2016, 11:50 
Intresserad!

Bil: Passat 170 dsg 2013
VCDS/Vag-Com: Nej
Hört ett löst rykte om att till passaten kommer endast den felaktiga mjukvaran ersättas med en ny mjukvara som inte har testläget. Då skall inte något påverka bilens beteende.

Hade önskat att så många som möjligt fortsätta skriva om hur det är före och efter. Då bekräftas informationen jag erhållit. Teknikens värld har en intressant artikelserie om detta. De har testat samtliga modeller från VW före åtgärd.

Svara med citat  
InläggPostat: 16 okt 2016, 19:56 
Gillar Passat!

Bil: Variant 140 TDI 2012
VCDS/Vag-Com: Ja
Spoket skrev:
Hört ett löst rykte om att till passaten kommer endast den felaktiga mjukvaran ersättas med en ny mjukvara som inte har testläget. Då skall inte något påverka bilens beteende.

Hade önskat att så många som möjligt fortsätta skriva om hur det är före och efter. Då bekräftas informationen jag erhållit. Teknikens värld har en intressant artikelserie om detta. De har testat samtliga modeller från VW före åtgärd.

Så sade servicekillen när jag lämnade in min Passat. Då värdena är godkända här så har de bara tagit bort testläget i mjukvaran.

Svara med citat  
InläggPostat: 16 okt 2016, 20:58 
Passatfantast!

Bil: Tiguan 2017 beställd
Svenska myndigheter är väl inte kända för att visa stake annat än mot enskilda privatpersoner, så det här låter i och för sig inte helt konstigt. Men....

Faktum är ju att bilar sålda i Sverige ÄR berörda, det har ju VAG medgivit. Det innebär ju att den specifikation bilen marknadsförs med och säljs med, gällande bränsleförbrukning och utsläpp inte stämmer eftersom det är EU körcykeln som används för att fastställa den. Och det är ju mjukvaran som finns i bilen när den testen genomförs som allt handlar om.

Så skulle man testa bilen igen enligt EU körcykeln, med den nya programvaran, skulle resultatet bli annorlunda och av allt att döma ge en högre förbrukning och högre utsläpp. Det är ju inte den bilen vi har köpt. Vi har ju köpt en bil med en tydligt angiven bränsleförbrukning och utsläpp kopplat till det och en körning i EU cykeln med den nya mjukvaran kommer då ge ett annat resultat.

Då har ju VAG ljugit om förbrukning och utsläpp och hur skulle man komma ur det genom att "bara" byta till en annan mjukvara som ger bilen högr förbrukning och mer utsläpp?

Detta går inte ihop.

Jag har VCDS (VAG-COM). Behöver du hjälp med felsökningar, läsa ur felkoder, släcka felkoder, programmeringar eller installera OEM tillbehör i din Volkswagen, Audi, SEAT eller Skoda? Skicka PM för mer info.

Svara med citat  
InläggPostat: 17 okt 2016, 08:07 
Intresserad!

Bil: Passat 170 dsg 2013
Jag håller med dig. Passaten har i år sålt mer än V70 i år, trots dessa skandaler. På något sett skall även vi konsumenter ta avstånd. Istället ökar handeln...

Det verkar som om testvärden fuskas hos alla biltillverkare. Allt från dörrar tejpas till orealistisk körförhållande.

Svara med citat  
InläggPostat: 17 okt 2016, 11:45 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
Spoket skrev:
Jag håller med dig. Passaten har i år sålt mer än V70 i år, trots dessa skandaler. På något sett skall även vi konsumenter ta avstånd. Istället ökar handeln...

Det verkar som om testvärden fuskas hos alla biltillverkare. Allt från dörrar tejpas till orealistisk körförhållande.

Nåja, man kan ju konstatera att V70:n "går i graven" och många tjänstebilsåkare vill hellre ha nya V90:n... Vänta till siffrorna presenteras för November och December, då tror jag Volvo knaprat in lite på det försprång VW haft under året.

Det råder inga tvivel om att VW gör prisvärda bilar och att Volvo nu siktar på mer premium-pricing med sina nya modeller gör att VW kammar hem många nybilar pga detta också.

Hur som helst så håller jag med om att ekvationen inte går ihop gällande nya mjukvaran, vilket vi ju hela tiden konstaterat; Enda sättet att INTE påverka vare sig CO2, bränsleförbrukning eller effektuttag är att de bara tar bort "fusket" och låter resten förbli intakt.
Jag ser verkligen fram emot att läsa tester på före och efter i diverse biltidningar framöver.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 okt 2016, 12:19 
Passatfantast!

Liverpoolarn skrev:
Spoket skrev:

Nåja, man kan ju konstatera att V70:n "går i graven" och många tjänstebilsåkare vill hellre ha nya V90:n... Vänta till siffrorna presenteras för November och December, då tror jag Volvo knaprat in lite på det försprång VW haft under året.

Det råder inga tvivel om att VW gör prisvärda bilar och att Volvo nu siktar på mer premium-pricing med sina nya modeller gör att VW kammar hem många nybilar pga detta också.

Hur som helst så håller jag med om att ekvationen inte går ihop gällande nya mjukvaran, vilket vi ju hela tiden konstaterat; Enda sättet att INTE påverka vare sig CO2, bränsleförbrukning eller effektuttag är att de bara tar bort "fusket" och låter resten förbli intakt.
Jag ser verkligen fram emot att läsa tester på före och efter i diverse biltidningar framöver.

Om jag har rätt uppgifter så gick Volkswagen Group in och sponsrade i synnerhet Passat så ÅF kunde sänka priserna rejält för att hålla försäljningen uppe på företagssidan, så detta i kombination med att V70 gick i graven gör nog att försäljningssiffrorna ser förhållandevis bra ut.

Jag har VCDS (VAG-COM). Behöver du hjälp med felsökningar, läsa ur felkoder, släcka felkoder, programmeringar eller installera OEM tillbehör i din Volkswagen, Audi, SEAT eller Skoda? Skicka PM för mer info.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 okt 2016, 12:25 
Passatfantast!

Ja det luktar gravad hund om hela caset. Förbrukningsspecifikationen och därmed utsläppen är ju en väsentlig del i vilken vägskatt bilen belastas med och hur förmånsvärdet (miljöbil) beräknas så Skatteverket och Transportstyrelsen borde vara SYNNERLIGEN intresserade om VAG snuvat Svenska Staten på skatteintäkter. Alla beräkningsunderlag faller ju om det skulle vara så enkelt att bara skriva över testprogramvaran i omfattade bilar.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 okt 2016, 14:06 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Passat SC 190 4motio
Soulman skrev:
Alla beräkningsunderlag faller ju om det skulle vara så enkelt att bara skriva över testprogramvaran i omfattade bilar.

Jag har inte orkat läsa alla skrifter om ämnet med "Dieselgate".

Men det jag uppfattat är att "fuskläget" var något som mer eller mindre krävdes för att kunna ta sig igenom USAs krav gällande NOx-värderna.

Vi i Europa har andra krav när det gäller NOx och är mer fokuserade på CO2 (se bara Miljöpartiets (Åsa Romsons) uttalande om att det var förjävligt med fuskläget, då MP hela tiden påtalat CO2-utsläppen i världen. Bara det att "fuskläget" i praktiken sänkte CO2 och ökade NOx), vilket skulle göra att motorn uppfyller kraven för typning här utan "fuskläget".

Så det låter logiskt - med det jag läst tidigare, att de bara behöver radera de programraderna - för att klara kraven.

Men om det är sant, kan man undra varför de inte raderat dem, redan fån början i de Europeiska bilarna.

Senast redigerad av Pelk 01 dec 2016, 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Svara med citat  
InläggPostat: 30 nov 2016, 14:28 
Älskar Passat!

Bil: Passat Tdi GTSPORT
Verkar återigen ha tvärdött? har fått ett antal brev från VW att "det har en lösning på gång och återkommer..." Sedan har det tvärtystnat... var det inte så att de "lovade" att ha alla bilar fixade innan utgången av år 2016? då får de jobba på ganska bra...

(har en 2.0 TDI 2010:a.

Svara med citat  
InläggPostat: 30 nov 2016, 21:19 
Intresserad!

Bil: Passat -14
Hur kontrollerar jag om min bil blivit uppdaterad?

Svara med citat  
InläggPostat: 30 nov 2016, 22:48 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Tiguan tdi170
forslund skrev:
Hur kontrollerar jag om min bil blivit uppdaterad?

Kolla i serviceboken eller vid reservhjulsbaljan efter ett klistermärke med noteringen 23R7

Svara med citat  
InläggPostat: 17 dec 2016, 15:59 
Intresserad!

Bil: Passat TDI170-12
Upplever bränsleförbrukningen som oförändrad!

Svara med citat  
InläggPostat: 20 dec 2016, 13:11 
Nybörjare

Bil: VW Passat Variant
Beträffande bränsleförbrukning så är nog vintertid kanske fel säsong för att mäta.. Bränslevärmare, dubbdäck m m..

Svara med citat  
InläggPostat: 21 dec 2016, 09:02 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Bil: Passat Var TDI -01
Det beror ju på hur bra koll man har på förbrukningen. Själv har jag koll på 365 tankningar under 37300 mil med nuvarande bil. Så jag skulle nog våga säga "Jag upplever". Dieselgate berör dock inte min gamla bil.

Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2017, 00:48 
Passatfanatiker!

Bil: Passat 2.0 TDI -10
Väcker lite liv i denna tråd igen. Kolla på denna hemsida för att se om det beror era bilar: https://online.volkswagen.se/obb/vw/dieselcare?
Ska uppdatera min inom kort. Det är ingen annan som har upplevt några förändring prestanda/förb.? Känns dock som att det inte borde påverka något av det.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]