Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 07:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skrammel AC... magnetkoppling eller något annat?
InläggPostat: 25 mar 2017, 15:42 
Nybörjare

Bil: Passat -98 1.8T
VCDS/Vag-Com: Nej
Jag vill bara börja med att säga att jag inte kan så mycket om bilar. Lämnar alltid in den men är intresserad av att lära mig och förstå vad som händer där inne under motorhuven :) Gillar att researcha och så här är läget just nu kring mitt "skrammel" som kommer från motorrummet:

En gång tjöt det oavbrutet från motorn och det började lukta bränt och jag var tvungen att stänga av motorn för att det skulle sluta. När jag startade igen så var ljudet borta. Samma sak har hänt en gång till efter det. Häromdagen blev jag orolig då det började skramla och nästan hacka från motorn. Stängde av AC:n och då upphörde lätet. Har letat massor på nätet nu och hittat lite forumtrådar då sånt här diskuteras och efter det tror jag själv att det är magnetkopplingen till kompressorn som eventuellt behöver bytas ut, men vet inte riktigt. AC:n fungerar med kalluft som den ska, nu är det det här skramlande ljudet som oroar mig, vill ju gärna fortsätta ha en fungerande AC liksom.

En del pratar om att hela kompressorn behöver bytas ut, en del att magnetkopplingen behöver bytas, någon säger att det bara behövs fyllas på kylmedium och en del pratar om något kullager som kan bytas ut. Jag blir något förvirrad. Kröp in under bilden och filmade lite https://www.youtube.com/watch?v=JsmLZ6gNClM&feature=youtu.be. Första 8 sekunderna är utan AC och resten med AC, man kan ju se hur hela alltet wobblar när AC:n är påslagen.

Så om det är någon kunnig som kan ge mig lite input på det här så skulle jag blir mycket glad!

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Skrammel AC... magnetkoppling eller något annat?
InläggPostat: 25 mar 2017, 22:31 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
Passa på att byta kompressor mot en ny. Kolla med http://www.mekodelen.se har bra priser på nya kvalitets prylar.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]