Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 23 jun 2017, 13:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 786 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den alternativa biltråden..för oss som tröttnat på att v
InläggPostat: 12 apr 2016, 21:33 
Passatguru!

Bil: Golf Alltrack TSI 16
VCDS/Vag-Com: Nej
Ser ingen vits med att köpa en bil som man får vänta 2-3 år på. Med tanke på hur snabbt utvecklingen går så lär den ju vara tämligen omodern när man väl får den.

Utseendet är ju en smaksak, men jag tycker man misslyckats totalt med fronten. Tycker man kunde göra som på Model S och gjort en fejkad grill för utseendets skull. En helt platt fornt ser ju bara vanskapt ut.

Svara med citat  
InläggPostat: 12 apr 2016, 23:12 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Bil: Tesla Model S 85D
Krille84 skrev:
Ser ingen vits med att köpa en bil som man får vänta 2-3 år på. Med tanke på hur snabbt utvecklingen går så lär den ju vara tämligen omodern när man väl får den.

Utseendet är ju en smaksak, men jag tycker man misslyckats totalt med fronten. Tycker man kunde göra som på Model S och gjort en fejkad grill för utseendets skull. En helt platt fornt ser ju bara vanskapt ut.

Ditt resonemang där är helt felaktigt. Om bilen hade varit spikad och färdig idag, men levereras om tre år kanske det hade stämt. Men bilen är ju inte klar än, och det är därför den inte kan levereras än. Den lär nog vara state of the art när den väl börjar levereras, det kan du vara så säker på. Och du kan ju för den delen inte köpa den idag heller, bara lägga in en reservation, dvs lägga deposition för att få en plats i kön.

Utseendet är definitivt en smaksak. Jag tycker fronten är grym. Varför ha en fejkad utseendedetalj för att apa efter något som tekniskt underlägsna bilar måste ha? Det är bakvänt. Fronten har alltid känts som att den inte riktigt stämmer till 100%. Och Tesla verkar hålla med, för idag kom ju en facelift av även Model S med en mycket snyggare front:

Bild

Passat V6 GT DSG 4motion -12 - SÅLD

Svara med citat  
InläggPostat: 13 apr 2016, 20:38 
Passatguru!

Danni skrev:

Ditt resonemang där är helt felaktigt. Om bilen hade varit spikad och färdig idag, men levereras om tre år kanske det hade stämt. Men bilen är ju inte klar än, och det är därför den inte kan levereras än. Den lär nog vara state of the art när den väl börjar levereras, det kan du vara så säker på. Och du kan ju för den delen inte köpa den idag heller, bara lägga in en reservation, dvs lägga deposition för att få en plats i kön.

Utseendet är definitivt en smaksak. Jag tycker fronten är grym. Varför ha en fejkad utseendedetalj för att apa efter något som tekniskt underlägsna bilar måste ha? Det är bakvänt. Fronten har alltid känts som att den inte riktigt stämmer till 100%. Och Tesla verkar hålla med, för idag kom ju en facelift av även Model S med en mycket snyggare front:

Bild

Av det jag läst mig till så är det ju ingenting i bilen som är banbrytande på något sätt. Model S var något unikt. Det enda nya med den här är att den kostar betydligt mindre. Samtidigt så har ju snålat ned på en hel del saker för att få den billigare än model S med. Jag vet att den inte går att köpa idag, men man får ju ändå vänta flera år på att få den. Vi har ju ingen aning om vad konkurrenter har presenterat för bilar om 2-3 år. Utvecklingen står ju inte stilla hos alla andra än Tesla. Det enda handpenningen gör är att man lånar ut pengar gratis till Teslas utveckling. Vilket iofs är en jävligt smart idé av Tesla istället för att vända sig till riskkapitalister som vill ha en del av kakan.

Ja, nu handlar ju den fejkade grillen mer om design än funktion så det har inte ett dugg med att apa efter någon annan. Jag håller med om att faceliften på model S är snygg, men den har ju fortfarande en "Grill" istället för ett tomt och platt nylle.

Svara med citat  
InläggPostat: 13 apr 2016, 21:38 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Krille84 skrev:
Av det jag läst mig till så är det ju ingenting i bilen som är banbrytande på något sätt. Model S var något unikt. Det enda nya med den här är att den kostar betydligt mindre. Samtidigt så har ju snålat ned på en hel del saker för att få den billigare än model S med. Jag vet att den inte går att köpa idag, men man får ju ändå vänta flera år på att få den. Vi har ju ingen aning om vad konkurrenter har presenterat för bilar om 2-3 år. Utvecklingen står ju inte stilla hos alla andra än Tesla. Det enda handpenningen gör är att man lånar ut pengar gratis till Teslas utveckling. Vilket iofs är en jävligt smart idé av Tesla istället för att vända sig till riskkapitalister som vill ha en del av kakan.

Ja, nu handlar ju den fejkade grillen mer om design än funktion så det har inte ett dugg med att apa efter någon annan. Jag håller med om att faceliften på model S är snygg, men den har ju fortfarande en "Grill" istället för ett tomt och platt nylle.

Vi vet ju inte så mycket om Model 3 än, men vi vet att vi definitivt inte vet allt. Det har utlovats en del två av presentationen, närmare produktionsstart, och Elon har hintat att det kommer vara något revolutionerande. En sak det spekuleras mycket i är större grad av autonomi. Vad det än är så tvivlar jag på att någon kommer uppleva att den är föråldrad när den kommer.

Model S kom ju för övrigt 2012, och den är knappast föråldrad nu, även om man bortser från faceliften. Den har ju dessutom uppdaterats kontinuerligt med bättre batterier, mer prestanda, Dual Motor, autopilot, etc, etc. Bilen blir bara bättre och bättre till och med efter leverans (igår fick jag senaste mjukvaruuppdateringen).

Vi har ändå en hyfsad bild av vad som kommer om 2-3 år. Det tar ett tag att utveckla nya bilmodeller. Men det är elbilar på gång från bl.a. Audi och Volvo. Vad Audi sagt hittills är att de ska ha något som i stort sett matchar Model S först 2018-2019. Dvs de är 6-7 år efter i utvecklingen just nu. Jag skulle jättegärna se en snabbare och bättre utveckling på elbilsmarknaden och att alla de stora jättarna hakade på helhjärtat, men det händer ju inte. Det bästa alternativet just nu är GMs Bolt, och den framstår ju som ett skämt i jämförelse med Model 3 - särskilt om man betänker att grundpriset är högre. De enda Bolt som kommer säljas är ju till folk som egentligen går och väntar på att Model 3 ska släppas.

Svara med citat  
InläggPostat: 14 apr 2016, 23:03 
Passatguru!

Danni skrev:
Krille84 skrev:

Vi vet ju inte så mycket om Model 3 än, men vi vet att vi definitivt inte vet allt. Det har utlovats en del två av presentationen, närmare produktionsstart, och Elon har hintat att det kommer vara något revolutionerande. En sak det spekuleras mycket i är större grad av autonomi. Vad det än är så tvivlar jag på att någon kommer uppleva att den är föråldrad när den kommer.

Model S kom ju för övrigt 2012, och den är knappast föråldrad nu, även om man bortser från faceliften. Den har ju dessutom uppdaterats kontinuerligt med bättre batterier, mer prestanda, Dual Motor, autopilot, etc, etc. Bilen blir bara bättre och bättre till och med efter leverans (igår fick jag senaste mjukvaruuppdateringen).

Vi har ändå en hyfsad bild av vad som kommer om 2-3 år. Det tar ett tag att utveckla nya bilmodeller. Men det är elbilar på gång från bl.a. Audi och Volvo. Vad Audi sagt hittills är att de ska ha något som i stort sett matchar Model S först 2018-2019. Dvs de är 6-7 år efter i utvecklingen just nu. Jag skulle jättegärna se en snabbare och bättre utveckling på elbilsmarknaden och att alla de stora jättarna hakade på helhjärtat, men det händer ju inte. Det bästa alternativet just nu är GMs Bolt, och den framstår ju som ett skämt i jämförelse med Model 3 - särskilt om man betänker att grundpriset är högre. De enda Bolt som kommer säljas är ju till folk som egentligen går och väntar på att Model 3 ska släppas.

Visst, vi vet inte allt om model 3 ännu, men som jag skrev så har jag svårt att tro att den kommer att att bjuda på några wow-upplevelser som model S inte redan gjort. Det låter lite på dig som du har bättre koll på vad som komma skall hos andra bilmärken 2018-2019 än med model 3 som redan är presenterad även fast den inte är färdig, och så är det ju inte riktigt. Tesla är ju inte ensamma om hemlighetsmakeri så vad Audi presenterar om 2-3 år vet vi inte med säkerhet. Det är ju inte säkert att utvecklingen ligger efter heller för den delen. Skillnaden är ju vad man presenterar. Bilar med fossilt bränsle säljer fortfarande som smör och är billigare att tillverka, och vinstmarginalen per såld bil är större. Det ger ju inte direkt biltillverkare en morot att övergå till el. För den delen tror jag inte att de större tillverkarna struntar i att blicka framåt på framtiden.

Det går ju att jämföra Tesla med Apple på många vis. När iPhone presenterades så var produkten helt unik och det fanns inget på marknaden som kunde mäta sig med den på långa vägar. Apple hade helt enkelt ett försprång på många år. Idag har andra kommit ikapp och på flera marknader har de dessutom blivit omsprungna. Jag håller med om att Tesla har en bra position idag, men har oerhört svårt att tro att de kommer behålla den på sikt. När elbilar börjar ha en vettig prislapp så kommer det hända grejer.

Svara med citat  
InläggPostat: 15 apr 2016, 05:40 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Tesla har en bruttovinstmarginal på 25%. Inte många tillverkare kommer över det i de volymerna. Det är Porsche och ett gäng till.

Men jag håller helt med om liknelsen med Apple, på flera nivåer. Tesla går i bräschen och kommer tvinga fram en industriförändring, men om 10-15 år kommer det finnas mängder av modeller att välja på. Jag tror Teslas varumärke är starkt nog för att de kommer klara den övergången galant, precis som Apple gjort, men jag tror inte heller det spelar någon jätteroll för Tesla. De håller just nu på att bygga världens största batterifabrik, som när den är klar och nått maxkapacitet kommer att fördubbla världens produktion av litiumjonbatterier. Och sen kommer de bygga fler. Så när alla andra säljer elbilar också kommer det sitta batterier från Tesla i de flesta av dem. Personligen skulle jag gissa att väldigt många även här i Sverige kommer köra kinesiska elbilar om 20 år (vilket också är en av anledningarna till att den traditionella bilindustrin varit så fientlig mot elbilar, för den tar bort deras övertag och ger nya aktörer, som exempelvis kineserna, mycket jämnare möjligheter att konkurrera och göra den resa som exempelvis japanska och koreanska bilmarknaden redan gjort).

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 786 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]