Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 08:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varning för Dinbil Bromma
InläggPostat: 16 feb 2015, 20:28 
Passatguru!

Bil: Golf Alltrack TSI 16
VCDS/Vag-Com: Nej
Jag vet inte om det här är rätt forumsdel och om reglerna säger något om att man inte får namnge en viss verkstad eller bilförsäljare, men jag känner att det här är något jag vill dela med mig av och varna andra Volkswagenägare för.

Jag besökte DinBil i Bromma då jag är på jakt efter en ny bil. Tänkte jag skulle kika på hur kulören Night blue metallic ser ut i verkligheten. Säljarna var som vanligt på nybilsförsäljningen inte speciellt angelägna att hjälpa till så jag lämnade efter att ha letat runt efter aktuell färg på egen hand.

Väl utanför anläggningen så är jag med om en så skrämmande situation att jag knappt vet hur jag skall formulera mig. Jag kanske ska börja med att förklara hur det ser ut där för de som inte vet. Utanför anläggningen går en lång raksträcka på en väldigt trång väg. Det står parkerade bilar längst den ytterst smala vägen och det är emellanåt väldigt svårt att möra andra bilar där. Jag och min sambo går längst vägen på trotoaren då vi plötsligt hör en motor som rusar bakom oss. Vi vänder på oss och ser en VW Touareg kommer åkandes i full fart, halva bilen uppe på trotoaren. Vi får kasta oss åt sidan för denna bil som passerar oss i minst 100 km/h i timmen. Efteråt så sicksackar den mellan två bilar som precis skall möta varandra. Det är med handen på hjärtat den mest farliga bilfärden jag sett någonsin. Vi blir smått chockade över situationen då det känns som det var en hårsmån från att vi blev påkörda och att bilen krockade. Min sambos första kommentar blev "oj, det måste vara någon sm är dödssjuk i bilen". Vi fortsätter att gå en bit för att sedan möta bilen som kommer tillbaka. bilen parkerar sedan utanför Skodas anläggning och ur bilen kliver en VW servicetekniker ur bilen.

Jag blir sjötokig och kliver in i butiken för att prata med berörd person När jag frågar vad han sysslar med så hånskrattar han och börjar gå vidare. På min fråga vad han heter så får jag svaret att "det ska jag skita i". Jag får dock namnet av en säljare och jag går vidare in för att prata med verkstadschefen. Det var inte så mycket mer till svar från honom än "det är ju såklart inte speciellt repressentabelt gjort."

Det är inte bara det att han kört på detta vidriga sätt det handlar om. Det visar sig dessutom att den aktuella bilen tillhör en kund på verkstaden som lämnat in bilen för att utföra en service. Jag trodde det här med att bilmekaniker vansinneskör med kundbilar var en gammal skröva, men jag har nu fått erfara på värsta tänkbara sätt att det är så illa i verklighten.

Jag vill efter denna händelse varna VW-ägare för denna högst oseriösa verkstad. Den som vill får gärna sprida denna tråd i andra bilforum så att varningen når ut till så många som möjligt.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Varning för Dinbil Bromma
InläggPostat: 16 feb 2015, 22:22 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Tiguan tdi170
VCDS/Vag-Com: Ja
Trist!
Den vägen är inte alls rolig att går möte på!
Själv så upplever jag det som ett bra ställe. Får hjälp direkt. Jag har köpt 2 bilar därifrån, känner både säljare och mekar där samt har lämnat in min bil på garantiåtgärd där.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2015, 22:44 
- Webansvarig -
- Webansvarig -
Användarvisningsbild

Bil: Golf + Octavia
Jadu, är ju inte direkt förvånad. Vi snackar ju om DinBil, företaget där man som privatperson inte är vatten värd. Att få helt olika bemötande beroende på om är där som "besvärlig" privatperson eller när man kommer dit för att diskutera tjänstebil. Då är bemötandet jäkligt bra istället.
Har alltid varit lite anti DinBil och vart inte bättre efter senaste besöket på deras nya skrytbygge i Smista, lika taskigt bemött som på alla andra anläggningar tyvärr. Just den där förbannat dryga attityden och totala okunnigheten hos säljarna är så jäkla trist, tycker det är ett under att de kan kränga bilar överhuvudtaget :D Nä ska man köpa bil i 08:a området får man antingen bege till de lite mindre handlarna (både Olofssons och NorrBil är bra enligt mig) eller söka sig utanför länsgränsen. Där möts man dessutom ofta av kunnigare säljare som kan något om sina produkter.

Sorry Tobbe att jag spyr lite galla över din arbetsgivare :) Men fan alltså säljarna är verkligen kass :P Du får se till att utbilda dem lite i vafan de säljer för något! Annars kan de snart lika gärna börja kränga VW på Elgiganten eller nått...

Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2015, 22:59 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Ni får säga vad nu vill, jag orkar inte försvara dom. Antingen så har jag haft tur och träffat de kunniga säljarna, eller så anstränger de sig lite extra när jag nämner min arbetsplats.

Jag förstår er också. För några år sen var jag intresserad av mini clubman diesel. Jag frågade säljaren om han visste om motorn hade kuggrem eller kedja. Jag hade tagit reda på det innan, fick svaret "vet ej" och då gick jag

Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2015, 23:55 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Bil: Tesla Model S 85D
Amazonas skrev:
Jadu, är ju inte direkt förvånad. Vi snackar ju om DinBil, företaget där man som privatperson inte är vatten värd. Att få helt olika bemötande beroende på om är där som "besvärlig" privatperson eller när man kommer dit för att diskutera tjänstebil. Då är bemötandet jäkligt bra istället.

Jag köpte mina bägge Passater som företagskund av Din Bil i Göteborg och säljaren var trevlig och bra, svarade snabbt på allt jag behövde, och han har alltid tagit bra hand om mig. Däremot har allt annat där, såsom verkstaden, varit under all kritik.

Sen skulle jag ju köpa en Audi, och då provade jag på Audi Göteborg (som ju också är en del av Din Bil), men det gick verkligen inte. Jag försökte så mycket att få dem att sälja en bil till mig, men de ville verkligen inte. Efter att jag försökt i två veckor med flera påstötningar utan att ens kunna få en slutgiltig offert med inbytespris på min gamla, så fick jag åka till Alingsås och beställa bilen istället. Där hjälpte det inte att vara företagskund kan jag säga. Fruktansvärt dåligt! Men det måste ju gå oerhört bra för dem när de känner att de kan sumpa en försäljning på en halvmiljon bara sådär...

Passat V6 GT DSG 4motion -12 - SÅLD

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 00:00 
- Webansvarig -
- Webansvarig -
Användarvisningsbild

Bil: Golf + Octavia
Tobbee skrev:
Ni får säga vad nu vill, jag orkar inte försvara dom. Antingen så har jag haft tur och träffat de kunniga säljarna, eller så anstränger de sig lite extra när jag nämner min arbetsplats.

Jag förstår er också. För några år sen var jag intresserad av mini clubman diesel. Jag frågade säljaren om han visste om motorn hade kuggrem eller kedja. Jag hade tagit reda på det innan, fick svaret "vet ej" och då gick jag

Jag väntar och hoppas på att den dagen kommer när man får ett vettigt mottagande. Hos Skoda Stockholm som nu ägs av samma koncern är det bra mkt bättre bemötande, i Södertälje är de till och med trevliga och hyffsat kunniga :)

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 10:13 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Bil: passat sportline TDI
Har samma erfarenheter av säljarna både på dinbil å audi järva.
Däremot är bilkompaniet i bro superbra

Audi A6 2.0 tfsi -09
http://www.garaget.org/?car=226061

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 19:57 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 3C 2.0TDi
Danni skrev:
Amazonas skrev:

Jag köpte mina bägge Passater som företagskund av Din Bil i Göteborg och säljaren var trevlig och bra, svarade snabbt på allt jag behövde, och han har alltid tagit bra hand om mig. Däremot har allt annat där, såsom verkstaden, varit under all kritik.

Sen skulle jag ju köpa en Audi, och då provade jag på Audi Göteborg (som ju också är en del av Din Bil), men det gick verkligen inte. Jag försökte så mycket att få dem att sälja en bil till mig, men de ville verkligen inte. Efter att jag försökt i två veckor med flera påstötningar utan att ens kunna få en slutgiltig offert med inbytespris på min gamla, så fick jag åka till Alingsås och beställa bilen istället. Där hjälpte det inte att vara företagskund kan jag säga. Fruktansvärt dåligt! Men det måste ju gå oerhört bra för dem när de känner att de kan sumpa en försäljning på en halvmiljon bara sådär...

Är de Börjessons i Alingsås som du köpte Audin på? Har du varit där flera gånger? Vi har samma firma här nämligen. Lite spänd på att höra hur dom är på andra orter.

Yokohama

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 20:42 
Passatguru!

Trist att se att det finns fler som har denna erfarenhet.

Poängen med denna tråd var dock mer riktad som kritik hur man handskas med kundbilar. I mitt tycke är det något betydligt värre än kundbemötandet i sig.

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 21:58 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Tyvärr är de nog vanligare än man befarat att dom dels kör skiten ur bilen men även gör andra ärenden under provkörning.
Hade en kund som kom upp med en Polisbil när ändå skulle provköra bilen. Detta hände ganska ofta.

Yokohama

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 23:46 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Bil: Tesla Model S 85D
yokohama skrev:
Är de Börjessons i Alingsås som du köpte Audin på? Har du varit där flera gånger? Vi har samma firma här nämligen. Lite spänd på att höra hur dom är på andra orter.

Japp, det är det. Säljaren var jättebra. Sen hade jag inte så mycket mer med dem att göra - hann ju aldrig ens serva bilen, så kort tid hade jag den. Fast jag hade ett försäkringsärende där jag behövde ny stötfångare bak som skulle lackeras och monteras, och då lämnade jag den där. Det var lite strul med hyrbilen (jag hade skriftligt på att jag bokat en Audi A6 men när jag kom dit försökte han ge mig en Skoda CitiGo - funkar sådär med två ungar i bakvända stolar). Själva stötfångaren gjorde de ett jättebra jobb med dock (verkmästaren sa att de nästan inte blev klara i tid, för han hade inte godkänt lackeringsarbetet och skickat tillbaks den, men till slut blev det riktigt bra).

Passat V6 GT DSG 4motion -12 - SÅLD

Svara med citat  
InläggPostat: 17 feb 2015, 23:47 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Det skulle aldrig falla mig in att göra ärenden med kundbilar. Köra skiten ur bilen skulle jag inte heller göra. Tänk om kunden får se sin egna bil på fel ställe eller på ton för hög fart. Jag hade blivit vansinnig.
Jag har jobbat som bilmek till och från i 11 år, varit på många olika ställen, har aldrig stött på någon som kör skiten ur bilar eller gör ärenden.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 feb 2015, 06:51 
Passatfantast!
Användarvisningsbild

Bil: 1,8T Variant
Nu försvarar jag inte att man kör fort när det finns folk i närheten, men ägaren till den aktuella bilen kan ju ha klagat på ett missljud som endast hörs i högre farter. Kan tänka mig att ingen vill betala timpris för att mekanikern ska åka från Bromma till närmsta motorväg för provkörning.
Å vad gör det om man under provkörningen stannar till där reservdelen som gör att just din bil blir klar före helgen finns?

Svara med citat  
InläggPostat: 18 feb 2015, 08:31 
Passatguru!

Mikael skrev:
Nu försvarar jag inte att man kör fort när det finns folk i närheten, men ägaren till den aktuella bilen kan ju ha klagat på ett missljud som endast hörs i högre farter. Kan tänka mig att ingen vill betala timpris för att mekanikern ska åka från Bromma till närmsta motorväg för provkörning.
Å vad gör det om man under provkörningen stannar till där reservdelen som gör att just din bil blir klar före helgen finns?

Först och främst så ligger ju ulvsundavägen parallellt med den här gatan, du behöver köra ett par hundra meter för att komma ut på den. Dessutom så är det ju aldrig okej att köra sådär vårdslöst varesig på en trottoar, bland folk eller andra bilar. Att man vill framkalla ett missljud i högre hastigheter är det väl ändå högst olämpligt ställe att göra det testet på? Framförallt om skälet är vad du beskriver som exempel.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 feb 2015, 12:57 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Personligen ser väl jag att man som mekaniker eller bilfirma har egna bilar som man hämtar delar med. Oavsett om det är till min bil eller annan kundbil.
Att köra kundbilar bör hållas till minimum för att inte hamna i en tvist, men det är min åsikt.

Ja, Börjessons Plåtverkstads jobb har jag hittills inte haft mycket att klaga på. Möjligen lite stolpiga där dom ser på Spec hur bilen blivit levererad och kanske i vissa fall inte riktigt kan trycka igenom goodwill via VAG på galvsläpp.
Annars mycket proffsiga och kompetenta.

Yokohama

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]