Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 23 jun 2017, 14:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plötsligt händer det !!! Buss rakt i sidan på bilen .
InläggPostat: 27 sep 2016, 14:00 
Nybörjare

Bil: VW Passat 2,0 Tdi
VCDS/Vag-Com: Nej
Nu har man haft bilen i ca 4 mån sen köp å så händer följande : Åker på en 30 sträcka och kommer fram till en busshållplats bussen står still blinkar ej så fritt fram tänker jag såklart till vänster om mig har jag en MEGA refug med tillhörande trottoar kant HUGO så vägen är ganska smal .
Kommer ca 80% av bussen då börjar busschauffören köra tänker bara att detta kommer bli tajt om plats försöker hålla ut åt vänster så mycket som möjligt men det oundvikliga sker ändå BANG rakt in i sidan kör fanskapet in i min bil med resultat plåtskador , repor, lister ifrån passagerar och bakåt .
Satans vad arg jag blir och det får han höra , då säger han att jag kört för fort så han hann inte se mig !!
Vägen är ganska rak varpå jag sa att han har ca 75 meters fri sikt om han bara KOLLADE i speglarna såsom dom e till för !!
Nu pappers arbete samt inlämning av bil samt att jag hoppas verkligen att dom ( försäkringsbolagen ) ser att detta e solklart inte mitt fel då jag blivit påkörd baktill , skulle han blinkat och jag kört förbi och jag vart vållande så borde det ju rimligtvis vara skador framtill på min bil ?
Någon som har vart med om ovanstående vilket det torde vara då jag tycker detta fenomen med utsvängande bussar som svänger ut samtidigt som dom blinkar inte hör till ovanligheten berätta gärna .
Om det visar sig att jag får rätt i sak kan man då få hyrbil medan bilen e på verkstad ?

Med vänlig hälsning,
Mats

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Plötsligt händer det !!! Buss rakt i sidan på bilen .
InläggPostat: 28 sep 2016, 14:33 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
VCDS/Vag-Com: Ja
Jag varit med om liknande situation, dock utan sammanstötning (tack o lov), men fy fasen vad det var nära... då gjorde bussen precis likadant och bara tvärsvängde ut utan att blinka först. Möjligen kan han blinkat när han passerade spaken på andra varvet han vred, men då var jag redan uppe jämsides. Jag körde möjligen 25-30km/h, antagligen långsammare då det är kullersten på platsen. Jag tvärnitar och får stopp på bilen så nära bussen att jag nästan skriker av ilska för jag är så säker på att han kommer dra med sig hela fronten på bilen. Jag lyckas i all vrede slänga i backen och rulla bakåt någon meter för att klara mig undan. ÄNDÅ är det asså centimeter från fronten på min bil... jag hänger mig på tutan men icke en reaktion, inte ens dutt på bromsen... helt galet. Sorry for hijack och ingen hjälp men när jag läser ditt inlägg så blir jag så förbannad. Bara för att busschaufförerna ska ha företräde ut från hållplatserna (vilket jag tycker är helt ok) så har de banne mig lika mycket skyldighet att se sig om INNAN de kör. Det är lite samma förbannade fenomen som uppkommit efter fotgängares fripassage... en del verkar helt oförmögna att ens vrida på skallen och se efter OM det kommer en bil. Nåja, jag är inte bitter, bara lite ilsken på avsaknad av trafikvett... och då har jag inte ens börjat om cyklister. :S

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Plötsligt händer det !!! Buss rakt i sidan på bilen .
InläggPostat: 14 okt 2016, 20:27 
Gillar Passat!
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 3.2 GT '09
VCDS/Vag-Com: Nej
Säger det, dessa jävla bussnissar, vet inte hur många gånger man legat halva bussen och fanskapet börjar åka som han ägde vägen, sure att dom börjar blinka och kör innan man är framme, men fan inte när man redan kört förbi halva bussen.. händer det i någon av mina bruksbilar så är det okej för försäkringen täcker det, men hade nog gett chaffisen en smäll om det varit min jänkare, har varit snudd på nära en gång, jag har starkhorn och det hörs på en bra bit ifrån och den bussen stannade direkt när jag hängde på tutan...

Det jag försöker säga är att jag vet vilka puckon dom är, och att dom enbart tänker på sig själva, så har alltid i tanke att dom kanske kör på en så man är mer uppmärksam på att tuta/vika undan/gasa på fullt... :)

Volvo V70 2.4T '01
VW Passat 3.2 V6 GT Sport 4-Motion '09
VW Passat 1.8T '02
Chevrolet Impala '65

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]