Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 10:39


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 2007
InläggPostat: 12 jan 2017, 19:16 
Nybörjare

Blev medlem: 12 jan 2017, 19:00
Inlägg: 3
Bil: Passat tdi 140 DPF
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej,
Förra onsdagen kom larmet i bilen medans jag var på väg till jobbet, alltså under drift.
När jag sedan stängde av bilen gick det ej att få bort larmet mer.

Har haft detta fel för tre år sedan och vw-verkstad bytte ut saker så det fungerade. Nu är jag där igen tre år senare men denna gång får de inte ordning på bilen......

Nu har VW bytt rattaxelsmodul/styrdon och tändningslås utan att få det att fungera....man säger att bilen klagar på nycklarna även fast de kodar om. Dessutom klagade den för gamalt rattaxellås....
Nu har man sagt att bilen måste få en ny identitet, nya lås överallt+nycklar och en rattaxelsmodul/styrdon som är anpassad efter min bil....Detta är fantastiskt dyrt och jag står i valet eller kvalet,-Har inga garantier kvar-.....ser på youtube hur folk fixar själva men är rädd att om vw ej kan få till det så varför skulle jag? Dessutom har de väl kodat om nycklar mot nya låset/modulen så svårt för mig att reparera det gamla, eller hur funkar det med omkodning osv?....
Någon som har en bra ide på vad man kan göra?
Ta hem bilen och labba själv?
Kanske skiljer sig kunskapen, kanske ide att pröva annan VW-verkstad?


/Tobias


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 200
InläggPostat: 12 jan 2017, 22:44 
Passatberoende!

Blev medlem: 26 jan 2015, 20:04
Inlägg: 257
Bil: Passat
VCDS/Vag-Com: Ja
Är det "röda ratten" du fått eller är det något annat?
Immon "sitter" i komfortmodulen (J393) som sitter bakom handskfacket, ECU (J623) och Steering column lock (J764).
Att rattlåset går "sönder" är ganska vanligt, men det är oftast bara brytarna (steering lock column) som blir "slitna" (oxiderar).

Har du inte t.ex. VCDS så är det inte så mycket du kan göra själv (förutom att byta det som är trasigt, om du VET vad som är trasigt!!).

Att byta alla mekaniska lås (4st?) verkar ju helt meningslöst på en så pass "gammal" bil.

Alla dessa delar ger felkoder om dom inte fungerar 100%, så att byta ut allt verkar inte som en bra lösning (för plånboken).

Det är väl verkstaden som är auktoriserad, inte dom som arbetar där :(

Har dom provat att flasha modulerna med ny programvara?

Hur nytt är batteriet?


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 200
InläggPostat: 13 jan 2017, 09:16 
Nybörjare

Blev medlem: 12 jan 2017, 19:00
Inlägg: 3
Bil: Passat tdi 140 DPF
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej,

Tack för ditt svar!
Det är röda ratten jag fick under drift, när jag sedan stängde av bilen gick den aldrig att starta igen.
De säger att de bytt rattlåset men att mina nycklar inte vill även när de kodat om, dessutom sa de att de fick någon varning på att rattlåset var gammalt.
Man bytte även tändningslås utan resultat.

Vad kostar det att skaffa VCDS? jag har en prislapp på nästa 17 000 att betala verkstaden för att ge bilen en ny identitet. Är så sugen på att försöka ta hem den men om man ändå inte kan läsa av bilen och koda och reseta så är det väl meningslöst?

Batteriet är inte nytt, bilen fick spel då det var snöstorm och kallt men startade upp som vanligt, kom ju under drift som sagt.

/Tobias


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 200
InläggPostat: 14 jan 2017, 22:41 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 jun 2007, 21:14
Inlägg: 3566
Ort: Bromölla
Bil: Audi A4.Audi A4.
VCDS/Vag-Com: Ja
Var i landet befinner du dig?

_________________
Motorsport utan motorljud är som porrfilm utan bild.

https://www.facebook.com/niveksgarage


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 200
InläggPostat: 15 jan 2017, 10:28 
Nybörjare

Blev medlem: 12 jan 2017, 19:00
Inlägg: 3
Bil: Passat tdi 140 DPF
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej, bor strax utanför Eskilstuna men bilen bärgades till Köping då det var närmsta VW.

Nu säger man att man via support från Södertälje och Tyskland inte kan göra annat än att byta identitet.
Man är något utelämnad. Känns svårt att då fixa själv på uppfarten.

Finns det något som de kan ha gjort fel från början som medfört detta? allt verkar ha gått i baklås för dem.

mvh/Tobias


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: -HJÄLP-Steering column lock defective Passat 140 DPF 200
InläggPostat: 18 jan 2017, 01:22 
Passatberoende!

Blev medlem: 26 jan 2015, 20:04
Inlägg: 257
Bil: Passat
VCDS/Vag-Com: Ja
Svårt att svara utan att ha all info, men är det immo´n som är problemet?
Vilken av dessa 3 styrdonen är det som har problem (alla?), eller är det kommunikationssvikt någonstans mellan tändningslåset och styrdonen (rattlås, ECU och komfort-styrdonen)?

Felkoder som inte går att radera kan ibland "flashas" bort med ny programvara.

Ser problemet med att bilen är långt bort och att den "måste" tillbaka dit om du inte kan lösa problemet "själv".

Hade du ordnat en felkodavläsning av bilen med VCDS (eller ODIS) hade vi säkert kunnat svara mer exakt vad problemet och kanske lösningen är.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013