Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:33


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Byta spolarpump på Passat 3B/3BG
InläggPostat: 31 okt 2010, 19:55 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2008, 07:02
Inlägg: 79
Ort: Norrköping
Bil: Passat Variant V5
VCDS/Vag-Com: Ja
Det är tydligen ganska vanligt förekommande att strålkastarspolningen slutar att fungera och då kan det vara spolarpumpen som är defekt. Är man lite händig kan man byta denna själv och tjäna en bra slant.

Bilderna kommer från en Passat Variant V5 2001 men tillvägagångssättet lär vara detsamma på alla Passat. Kanske även Golf och Bora med.

Bilaga:
IMG_01.JPG

Hissa upp bilen och ta av vänster framhjul
Lossa främre delen av innerskärmen. Den sitter med t25 torxskruv.

Bilaga:
IMG_02.JPG

Där bakom sitter spolarvätskebehållaren.
Längst ner på den sitter pumpen för spolning av framrutan. Har du en variant/kombi så är det en pump som spolar på både fram och bakrutan.
Ovanför spolarpumpen sitter det en till pump som är till för strålkastarspolningen.

Bilaga:
IMG_03.JPG

Tryck in sprinten eller ta bort den helt på slangvinkeln för att lossa slangen.
Slangen på pumpen sitter stenhårt så det är ingen idé att bråka med den nu.
Koppla loss kabeln från toppen av pumpen.
Vinkla ut pumpen från behållaren och dra den uppåt.
Det kommer rinna spolarvätska ner i din ärm nu.

Bilaga:
IMG_04.JPG

Sprucken VAG originalpump överst. Art nr: 3B0 955 681A
Ny Biltemapump underst. Art nr: 58-619

VAG tar 621kr för ny pump och 81kr för ett nytt kontaktstycke. Varför man ska byta kontaktstycke vet jag inte. Troligtvis ändrat artikelnummer för nyare Passat och kontaktstycket är en adapter.
Biltema tar 149kr för en pump och den passade direkt utan modifiering på min bil.

Om du vill provköra pumpen är polariteten på stiften denna
Stift 1 = minus, stift 2 = plus

Om spolarna poppar ut men det inte kommer någon vätska kan du testa att starta bilen. Möjligt att batteriet börjar bli dåligt efter allt spolande vid felsökningen och inte får upp trycket ordentligt.


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av MagArne 01 nov 2010, 13:56, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byta spolarpump på Passat 3B/3BG
InläggPostat: 31 okt 2010, 22:02 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 sep 2008, 11:14
Inlägg: 2058
Ort: Täby
Bil: Passat SC 190 4motio
VCDS/Vag-Com: Ja
"Sprinten" är en , ja vad heter det nu, är det Banjokoppling? Men hur som, bara att trycka in den och dra bort slangen. Sprinten behöver inte tas bort, men det går ju det med...

Bra med en guide, detta är ju en ständigt återkommande fråga... ( thumb3-

_________________
VW Passat SC 190 DSG 4motion - Seat Leon 1.8 20v


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byta spolarpump på Passat 3B/3BG
InläggPostat: 01 nov 2010, 13:57 
Älskar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2008, 07:02
Inlägg: 79
Ort: Norrköping
Bil: Passat Variant V5
VCDS/Vag-Com: Ja
Tack för tipset.
Har ändrat detta samt även priser efter samtal med Din bil i stockholm.

Någon som vet vad det är för kontaktstycke de yrar om som tydligen behövde bytas på min bil då jag hade en äldre version av pumpen?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byta spolarpump på Passat 3B/3BG
InläggPostat: 01 nov 2010, 15:30 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 sep 2008, 11:14
Inlägg: 2058
Ort: Täby
Bil: Passat SC 190 4motio
VCDS/Vag-Com: Ja
MagArne skrev:
Tack för tipset.
Har ändrat detta samt även priser efter samtal med Din bil i stockholm.

Någon som vet vad det är för kontaktstycke de yrar om som tydligen behövde bytas på min bil då jag hade en äldre version av pumpen?


När jag bytte på min gamla bil, så köpte jag biltema-pumpen. Och på den passade in kontakten, då det var ett "extra"-spår på den. Men det spåret täljde jag bort på pumpen, och sedan fungerade det hur bra som helst. Kanske är denna de menar i detta fallet med.

Jag flytta denna tråd till tips å trix
/Jocke.w

_________________
VW Passat SC 190 DSG 4motion - Seat Leon 1.8 20v


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013