Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MFD installations guide
InläggPostat: 31 jul 2007, 08:10 
Forumsnarkoman

Bil: Touareg
VCDS/Vag-Com: Ja
Här kommer en liten guide på hur jag fick en MFD att fungera i min Passat 2004, jag tar inget ansvar för användandet av guiden, det funkade för mig… ;)

Förutsättningen för att kunna peta i en MFD är följande:

1. Dubbel-DIN, dvs 2 fack måste vara lediga där stereon sitter, det går att flytta klimatpanelen underst och bygga om om man bara har en enkel DIN bil se tex här: http://www.passat3b.de/tips/25.pdf

2. Inhandla en MFD (Multi Funktions Display) , finns olika versioner och man bör titta på C, D eller G modellerna där G är nyaste med några nya funktioner tex stavning, alla dessa modeller har/är DX. Viktigt att poängtera att G modellen kommunicerar via CAN bus till FIS (färddatordisplay) eller annan benämning KI (Kombiinstrument).
Artikelnummer på MFD är 3B0 035 191 X (där X:et i mitt fall var ett G för en G version) köps tex på ebay eller blocket för ca 5000-6000 kr med eller utan frakt, jag rekommenderar faktiskt blocket före ebay, bättre att ha personen man handlar av på plats i Sverige + att köpet från tyskland, polen eller annat land kan ta flera veckor, överföring av pengar tar tid och själva leveransen kan ta tid, (har själv tyvärr råkat ut för att varan inte var vad som utlovats på ebay, och då har man rejäla problem om motparten tex sitter i Polen… )
Det kan faktiskt ”löna” sig att lägga till några extra hundringar och få den snabbt utan strul på blocket i Sverige…

Bild

3. En karta behövs för att kunna använda navin, brukar kunna följa med vid ett begagnatköp

4. En gps antenn, i mitt fall hade jag redan en antenn satt på taket då jag hade en MCD innan, en gps puck kostar inte många kronor och är lätt att gömma någonstans under instrumentbrädan

5. Är det så att du har en Passat nyare än 2002 med rattfjärr och full färddator i instrumentpanelen så måste man ha en TMC modul med kabelsats för att översätta Bosch/Blaupunkt CAN till VW CAN.
Artikelnummer 3B0 919 894 A , A:et är MYCKET viktigt, endast A modellen är känd att fungera !
TMC modulen behövs endast till G versionen av MFD !
TMC modulen hittas av MFD:n när man slår på enheten, det står TMC i en ruta i nedre högra hörnet.
Det finns ett fäste att köpa löst till TMC men det gick alldeles utmärkt att dra fast den med en stripe nere till höger om gaspedalen, snett upp mot stereofacket.
Det finns en fästbygel till TMC boxen som har artnr 4B0 919 896 + skruv N 904 388 01 men jag är osäker på vart "orginal" monteringsplatsen är..
(jag kan eventuellt få tag på rätt TMC version med kabelsats om någon behöver !)

BildBild

6. Jag hade redan en plug & play kabel till enheten som passade den svarta ISO kontakten, självklart kan man göra alla kablar själv.
Bild
Högtalarkontakten, den bruna ISO följer standard så den behöver inte förändras, det är alltså svart ISO, brun ISO, samt 26 pol siemens kontakt som skall anslutas, förutom GPS antenn (övre högra hörnet) och radioantenn (nedre vänstra hörnet)

De svarta ISO kontakterna finns tex hos http://www.conrad.se, sladdar behövs kompletteras :
Svart ISO hane med stift 37 86 42-11 39:90kr
Svart ISO hona med stift 37 86 46-11 39:90kr

26 poliga siemens kontakten finns hos vag, artnr 3B0 919 754 ca 40kr, sladdar med stift artnr 000 979 018 ca 20kr/st

Har du en växlare eller telefon mm så är det de blå, gröna respektive gula kontakterna ovanför de 2 ISO kontakterna på baksidan som används alternativt AUX ingången som sitter direkt till vänster om ISO blocket

Bild

Här nedan ett kopplingsschema över själva installationen:

Bild

Jag kopplade enligt schemat och tog ”strömtjuvar” bakpå den gröna 32poliga kontakten bakpå instrumenttavlan på stift 8 CAN High och stift 9 CAN Low. (orangea kablar, ena med svart/grå rand)

Så här kommer du åt den gröna kontakten:
Bild

Tag bort skåpan till säkringshållaren på högra sidan av instrumentpanelen vid dörren, bara rycka den rakt ut försiktigt, sitter med 3 böjda clips.
Sedan skall den under stora kåpan bort som sitter under ratten och ovanför pedalerna.
Skruva sedan bort de 2 torx skruvarna T20 vid säkringshållaren, det sitter sedan 2 st torx till på undersidan i överkant på denna kåpan mot ratten.
På högra övre sidan sitter den itryckt, man får försiktigt lirka ut piggen (lilla flerpen av stora kåpan på högra sidan mot ratten)
Ställ sedan om rattjusteringen så att ratten kommer längst ut och längst ner.
Runt rattnavet sitter det 2 st kåpor, under ratten finns det 2 stjärnskruvar långt upp i 2 hål, skruva ur dessa så att den ÖVRE kåpan lossnar, lirka lite försiktigt bort den. (den undre kan sitta kvar !)
Nu kan man urskilja 2st torx T20 skruvar under draperiet som måste bort, dessa kan vara lite knepiga att komma åt, men det går bra med en länk + skruvskaft samt bits (brukar finnas i de flesta hylsnyckelsatser)
Tag även bort de 2 skruvarna som sitter på sidorna om "draperifodralet", de sitter på sidorna med T20.
Nu kan man urskilja de 2 torxskruvarna T20 som håller själva instrumenttavlan, skruva ur dessa och lirka försiktigt fram tavlan.
Ta ur den blåa kontakten på vänstra sidan först, sedan kommer du åt den gröna kontakten på högra sidan, ta ur den förstiktigt och skarva i CAN kablarna..
Kontakterna har en "överfallsspak" , tryck in piggen som spärrar spaken och för sedan spaken bakåt så ploppar kontakten ut..
Jag skalade bort lite av tejpen så att det blir lättare få plats med strömtjuvarna, tog röda strömtjuvar för 0,5-1,0 mm2 kable och satte dit 2st 0,75mm2 kablar som jag ledde ner till strax ovan för gaspadelen för anslutning till TMC modulen...
Montera tillbaka allt i omvänd ordning, klart !

Jag märkte senare att det eventuellt fanns samma CAN sladdar i den röda ISO kontakten (stift 3 CAN-Bus Low, stift 5 CAN-Bus High) som fanns bakom min MCD navi men jag testade aldrig att koppla in TMC:n där. (osäker på om den röda ISO kontakten finns i alla bilar..)
Jag testade att mäta in kablarna och de verkade ha samma anslutning..
Det kan funka… (skall testa själv när jag får tid :) )

När allt var på plats så gick jag in i service menyn, tryck siffrorna 3 + 6 på MFD:n nån sekund (då visas lite olika information om hårdvaran) tryck sedan på ”flag knappen”, använd 8 pulser (lite osäker här faktiskt eventuellt skall det stå 45 för passat !?) och slå sedan in hjulomkretsen i mm, i mitt fall 205/55 R16 1930 mm

Första gången navin används efter installation så får navin ”spunk” och visar åt helsike en stund, det skall vara så då den kalibrerar sig själv under ca 1 mil…

Det kan även vara bra att ha urtagningsnycklar, artnr 3B0 051 530
Bild

Senast redigerad av kentk 16 aug 2007, 07:49, redigerad totalt 20 gånger.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 aug 2007, 22:20 
- Medlemsansvarig -
- Medlemsansvarig -
Användarvisningsbild

Bil: 170 TDI DSG
Riktigt bra förklaring detta :D

Lite offtopic kanske men går det på nått vis att koppla in slutsteg på dessa aparater? (vanlig RCA kabel)

// Danne

http://www.kove.se

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 aug 2007, 08:47 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Bil: passat sportline TDI
japp...det finns rca kontakter i blaupunkt/grundig/VDO sortimentet att köpa, jag handlade min på BRL

Audi A6 2.0 tfsi -09
http://www.garaget.org/?car=226061

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 aug 2007, 10:37 
- Medlemsansvarig -
- Medlemsansvarig -
Användarvisningsbild

Bil: 170 TDI DSG
Ok tack!
Då åker jag dit och kollar :D

// Danne

http://www.kove.se

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]