Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Såhär monterar du biltemas parkeringssensorer på 3c
InläggPostat: 17 jan 2012, 14:29 
Forumsdiggare

Bil: Passat Variant 2.0T
VCDS/Vag-Com: Ja
Jag monterade biltemas parkeringssensorer på min 3c variant häromkvällen. Jag tog lite bilder under tiden, så jag kastar upp det här. Det kanske hjälper nån annan som undrar hur man gör? Jag lackade mina i bilens färg så det ser lite snyggare ut. Total materialkostnad för detta blev ca 600:- (sensorer, färg och klarlack).
Ett stort tack till ”PassatTrimaran” här på forumet för all hjälp och tips jag har fått ang detta.
Så klart så vet jag inte om jag har gjort enl regelboken då jag inte är någon vw mek, men detta funkade för mig i alla fall.

Verktyg som jag har använt är

Torx i diverse storlekar
Borrmaskin
Avbitare
Polygrip
Multimeter
Bändverktyg i plast ( till baklyktorna)

Biltemas art.nr på sensorerna är 43146 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... sor-43146/

Manualen till dessa finns här http://www.biltema.se/Documents/manuale ... 46_man.pdf

Börja med att bända loss plastbitarna vid sidan av baklyktorna så du kommer åt muttern som håller baklyktan.

Bild

Lossa sedan plastmuttern som sitter därunder

Bild

Ta loss baklyktorna enl denna beskrivning

http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... o-%28Amber

Nu ser du 2 skruvar på varje sida som håller stötfångarhöljet. Lossa dessa.

Bild

Det sitter även 5st skruvar i varje hjulhus. Lossa dessa

Bild

2st varje sida bakom hjulhuset, på undersidan.

Bild

Ett litet plastclips på varje sida som fäster stötfångarhöljet ihop med bakskärmen, ta bort detta.

Bild

Det sitter ett plastskydd på höger undersidan av bilen som måste bort, 4 skruvar

Bild

2 skruvar i mitten under bilen som håller störfångarhöljet

Bild Bild

Nu kan du dra loss stötfångarhöljet. Dra bara rakt bakåt, det sitter i skenor på sidorna.
På insidan är höljet märkt var sensorerna ska sitta. Bara att mäta ut mitten och borra. Jag tyckte det blev snyggare hål om man borrar från utsidan så jag borrade först med ett litet borr från insidan, sedan med den medföljande hålsågen från utsidan.

Bild

Montera sensorerna och dra kablarna mot högersidan. Jag tejpade och strapsade mina kablar längs med insidan av höljet.

Fäll upp golvet i bagageutrymmet och ta bort dessa 2 skruvar. Lyft sedan golvet lite så att låsningen lossnar och dra det rakt bakåt.

Bild

Ta även bort insynsskydd och lastnät om du har detta monterat

Den rostfria listen i mitten på bagageöppningen måste bort. Den sitter med 2 skruvar från insidan. När dessa är lossade, lyft listen rakt upp( det sitter 4 clips under den så den kan sitta lite hårt.

Bild

Skruva lossa alla 3 fästöglorna på högersidan i bagageutrymmet

Bild

Nu sitter panelen endast fast med clips. 2 längst bak vid D stolpen och ett antal uppe längs med rutan Dra panelen ut mot mitten av bagaget så lossnar den. Jag tog inte bort panelen helt (jag är lat), utan lossade den bara så mycket så jag kom åt kablar odl innanför.

Bild

På högersidan av bilen finns en gummigenomföring och ett luftutblås. Du kan dra kablarna till sensorerna igenom vilket av dom du vill, jag använde gummigenomföring.

Bild

Nu kan stötfångarhöljet monteras tillbaka

Bild

Nu ska styrenheten kopplas in. VW har dock snålat in så alla kablarna i bakluckan har samma gråa färg, så jag mätte mig fram med multimeter.
I kontaktstycket på insidan av högerpanelen så är det stift nr 2 som går till backlampan. Jag tog plusmatning därifrån. Det är ingen övervakning på den lampan så man får inga felmeddelanden. Jag hittade ingen bra jordpunkt i karossen så jag skarvade på mig på jordkablen till 12v uttaget som jag har i bagageutrymmet.

Bild

Plugga in alla sensorerna på rätt plats i styrenheten
Kablen till högtalaren drog jag genom ena hålet vid luckan till första förbandskitet

Bild

Montera styrenheten på en lämplig plats bakom högerpanelen.

Kontrollera så att allt funkar som det är tänkt och montera sedan tillbaka all inredning i omvänd ordning.
Klart.

Ett par bilder på färdigt resultat…

Bild
Bild

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Såhär monterar du biltemas parkeringssensorer på 3c
InläggPostat: 17 jan 2012, 21:13 
Älskar Passat!

Bil: Bilen såld
VCDS/Vag-Com: Nej
Klockren beskrivning, vilka sensorer köpte du från Biltema?

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]