Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 03:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips vid nerlackning 3B/3BG
InläggPostat: 07 nov 2007, 20:38 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Bil: Passat Variant TSI
VCDS/Vag-Com: Nej
Tog lite bilder på skruvarna jag demonterade då jag nerlackade min Passat.
Vet inte om det passar i "Tips&trix" men lägg gärna tråden där om ni vill.
Alla bilder är tagna med mobilkamera därav den dåliga kvalitén.Dessutom är bilen smutsig,tyvärr.Jag vill inte säga att mitt sätt är det rätta men det är en väg att gå.Hoppas att någon har nytta av det jag skrivit i alla fall.En del av clipsen/expandrarna gick sönder men kostar småpengar på VAG.Om man beställer dom när delarna lämnas på lack så har man allt klart till monteringen,och resultatet blir bättre.Verktygen jag använde var bl.a torxnycklar i olika storlekar,spårskruvmejslar och näbbtång.

1, Började med att lossa skyddet under motorn.Sitter med diverse snabbskruvar osv.

2, Tog bort gallren fram mellan ovandel/nederdel av stötfångaren.Det är "bara" att rycka ut dom rakt fram.Inga verktyg behövs.

Bild

3,För att demontera nederdelen av främre stötfångaren tar man bort ett par torxskruvar i främre hjulhusen samt 1 expander i varje hjulhus.På expandern trycker man ut "piggen" i mitten för att släppa expanderns spänning.Sedan tog jag bort expandern med en näbbtång.
På bilden syns både den svarta expandern och torxskruven längst ner som håller innerskärm vid stötfångarens nederdel.

Bild
Bild

Sedan drar man försiktigt ut nederdelen och kan få hjälpa till och bända med en liten mejsel så "hullingarna"släpper.

4,Därefter lossar man stänkskyddens nederdel med torxskruvar.

Bild

5,Lossa sedand småskydden för tröskeln vid bakre hjulhusen.Sitter fast med torx och 1 clips.

Bild

6,Ta bort de svarta listerna som sitter mot karossen och syns när man öppnat dörrarna.Dessa lister är bara att dra loss ev. bryta lite med en mejsel.Därunder sitter ett flertal torxskruvar som håller tröskeln på plats.
Längst fram mot stänkskyddet sitter även 1 clips som förhoppningsvis släpper då man drar rakt ut försiktigt.Glöm inte att lossa alla skruvar som håller tröskeln och som sitter under bilen.Kan vara lätt att missa någon av dom.

Bild
Bild

7,När man öppnat dörrarna tar man bort torxskruvarna på insidan av dörrarna.Efter detta moment får man dra listerna rakt ut eftersom de sitter med diverse clips i dörrens nederdel.OBS!Köp nya clips annars kommer listen ev. att glipa mot dörren.Syns ännu mer efter nerlackning.

Bild

8,Bakre stötfångarens nederdel demonteras i stort sett som fram dock sitter det några stora torxskruvar under bilen vid bl.a reservhjulslådan och några plastkåpor bredvid bakre ljuddämparen.

Bild

Hoppas jag inte glömt något!Lycka till :!:

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]