Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 03:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 3bg bakljus på din 3b passat variant!
InläggPostat: 09 apr 2007, 01:49 
Forumsnarkoman

Bil: Passat Alltrack -13
VCDS/Vag-Com: Nej
Tjenare!

Någon som frågade hur man gjorde för att montera 3bg bakljus på sin 3b passat variant i min foto tråd!

Så här kommer en liten snabb redogörelse..

Börja med att öppna skuffen :)

Ta fram lite torx bits och vanlig stjärn mejsel, någon väldigt liten nätt mejsel eller liknande för att trycka ur
kontakterna ur kontakt styckena med, 8mm hyls nyckel eller 8mm hylsa och ett spärrskaft!

Sen så lossnar du på instegs listen i skuffen, lossar fästöglorna i de bakrehörnen
(på båda sidorna så du kan få loss täckpanelerna lite i bakkant. Du tar även bort sido luckorna för att komma åt innanför!
Instegs listen i skuffen sitter med några clips under, men den släpper ganska lätt (gjorde iaf i min).

Bild

På höger sida sitter någon form utav plasthållare innanför, den ska bort.
Kan vara lite jävligt att få ut men de går :)
Se till att du släppt sidopanelerna innan du försöker få ut den bara..

På vänster sida sitter även där en plasthållare för blandannat cd-växlare, domkrafts hållare, varnings triangel hållare osv..
den sitter med några stjärn skruvar, kolla så att ni fått ur alla.

Bild

Bild

Sen ska ni ta o skruva ur baklysena, de använder ni 8mm hylsan o spärrskaftet till exempelvis eller 8mm hylsnyckeln..
De sitter 3st skruvar runt om lyset, när ni fått bort lyset kommer de garanterat vara skitigt som f-n bakom.

Gör rent ordentligt o vaxa ytan är juh bra :) Org. lysena har säkert setat där sedan bilen var ny.. ett X-antal år alltså!

Bild

Bild

Sen får ni montera nya 3bg lysena, de ska igentligen fästas med 4st skruvar. Bara 2st skruvar passar dock!
Jag gjorde ett litet fäst öra i 2mm plåt som jag skruvade fast i lyset i en utav de skruvarna som inte
passade mot kaross plåten och sedan som höll lyset pressat mot plåten! Ska se om jag kan fixa en bild på de med :)

Bild

Sen var det bara att koppla om lite kablar då!
Då använde jag mig av detta el-schema och den lilla "peta ur kontakt mejseln" till!

OBS! kontakt styckena går att dela på så,
det underlättar grymt mkt :)

http://www.passatplus.de/umbauten/rueckleuchten/adapter.htm

Bild

Fungerar kalas fint nu :D

Och så mkt snyggare det blev hehe!

Bild

Bild

EFTERSOM TIPS/TRIX forumet var låst så la jag detta här!
Moderator får gärna flytta tråden...

(LÅST O FLYTTAD TILL TIPS O TRIX )

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]