Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 03:58


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Montering kromringar i instrumenthuset.
InläggPostat: 17 jun 2007, 01:33 
Forumsnarkoman

Blev medlem: 27 maj 2007, 09:50
Inlägg: 708
Ort: Östersund
Bil: Passat TDI Syncro
Jag köpte kromringar till instrumenthuset förra veckan på ebay för lite och ingenting. jag tycker det är så snyggt på 3BG så jag ville ha det på min 3B.

Så här gick de att byta.

Grejer jag behövde:

1 10mm blocknyckel
1 liten skruvmejsel
1 T10 torx skruvmejsel
1 T20 torx skruvmejsel
1 stjärn skruvmejsel
1 4mm insexnyckel
1 T55 torx hylsa
1 förlängningsskaft
1 dragskaft
1 liten flaska loctite superlim med borste

Jag fick börja med att ta bort minuskabeln från batteriet med en 10 mm blocknyckel.

Därefter var det dags att ge sej på krockkudden i ratten. Om man vrider ratten 90 grader åt vänster så kommer man åt ett hål bak på ratten, stoppa in den lilla skruvmejseln där och dra den uppåt. Då släpper krockkudden på ena sidan. Vrid ratten ett halvt varv nu och gör samma sak för att släppa på den andra haken. Nu är krockkudden lös.
Bilaga:
bild029tt0.jpg


Ta nu lös kontakterna som sitter innanför.

Nästa steg är att demontera ratten, Ställ hjulen rakt, ta ur nyckel och rucka till ratten så att rattlåset går i. Fram med T 55 hylsan och dragskaftet, jag fick ta en förlängare också för att komma ut en bit från ratten.

Bilaga:
bild030bd1.jpg


När muttern är borta så kollar du upp om det finns nån märkning på ratten och rattstången som stämmer överens (på min gjorde de det) om inte så rista lite med en mejsel. Det här är bara för att du ska veta hur ratten satt innan så att du inte får ratten sned sen när du monterat ihop allt. (ursäkta den dåliga kvaliteten men strecket sitter högst upp på rattstången och på ratten)

Bilaga:
bild031al1.jpg



Nu kan du skruva av plastkåporna runt rattstången. Den övre kåpan sitter i två stjärnskruvar underifrån. Den undre kåpan sitter med två stjärnskruvar framifrån och en insexbult underifrån.

Bilaga:
bild032zs1.jpg

Bilaga:
bild033aa1.jpg


Tag loss dom fyra kontakterna från multikontaktenheten och släpp på klämskruven.

Bilaga:
bild035yl2.jpg


Lossa på kåpan för säkringarna. Bakom den sitter det två torx skruvar för den undra panelen. Dom andra skruvarna sitter under ratten. Kan vara lite svår att hitta först. Det sitter även plasthakar längst upp på panelen till vänster och till höger om rattstången

Bilaga:
bild038ze0.jpg


Lossa dom två kontakterna och ta bort den helt.

Bilaga:
bild039sr8.jpg


Den fyrkantiga plasten framför instrumenthuset sitter också den i fyra torx skruvar. Lossa dom och dra ut den över rattstången.

Nu kan du skruva lös instrumenthuset. Äntligen!! Den sitter bara i två torx skruvar. På bilden har jag redan skruvat bort dessa.

Bilaga:
bild041px1.jpg


Drag nu försiktigt ut instrumenthuset och lossa dom två kontakterna på baktsidan.

Bilaga:
bild042xw5.jpg

Bilaga:
bild043vu3.jpg


Instrumenthuset är löst och du kan du gå och jobba på något lämpligare ställe. På baksidan av det så sitter det två små torx skruvar, T 10, och ett antal klips runt om. Det var inga problem att dela på det.

Bilaga:
bild044kz3.jpg


Delat

Bilaga:
bild045yr3.jpg


Nu ska bara ringarna in. kromsargen runt temp och tank mätarna och den fyrkantiga displayen var inga problem att få in så jag tog dom först. Jag tog en kniv och skrapade dom lite på baksidan. Sen tog jag loctite limmet med borste och strök försiktigt på lim på kanten inne i instrumenthuset, var noga så blir det snyggt. Jag lyckades givetvis att kladda lite lim utanför som syns. När limmet väl var där så får man vara lite snabb och putta dit sargen man ska limma och sen trycka på den en liten stund med fingrarna.

Ringarna var lite värrre, dels för att dom är så stora så man får försiktigt och långsamt pressa ner dom igenom hålen för varv och hastighetsmätarem och sen så var dom lite värra att pressa fast. Men samma procedur gäller på dom, skrapa med kniv och limma på kanten i instrumenthuset innan dom läggs på plats.

När jag limmade mina sarger/ringar så hade jag instrumenthuset upp och ner så att inte ringarna skulle smeta ut limmet. Sen så ställde jag huset upp med ena handen samtidigt som jag hade ena handen i det för att kontrollera den krom detalj jag arbetade med så att den inte ramlade okontrollerat mot limmet. Sen var det bara att lirka den på plats och pressa.

Bilaga:
bild050kt3.jpg

Bilaga:
bild051se6.jpg


Låt ligga 10 minuter så det får torka riktigt.

Sen är det bara att pressa ihop instrumenthuset igen så att klipsen fastnar och skruva tillbaka dom två torx skruvarna. Sen i med kontakterna och i med den i panelen igen.

Bilaga:
bild052by0.jpg


Tillbaka med den fyrkantiga plastkåpan och dom fyra torx skruvarna till den

Bilaga:
bild053tw0.jpg


Nästa del är den undre panelen. Sätt tillbaka dom två kontakterna och tryck den på plats så att plastklipsen fastnar och skruva sen i dom fyra torx skruvarna till den.

Sätt tillbaka multikontaktenheten och drag fast insexbulten. Sätt i dom fyra kontakterna igen.

Montera den undre rattstångskåpan två stjärnskruvar och en insexbult, sen den övre två stjärnskruvar.

Nu kan du montera ratten igen. Kom ihåg att sätta den så att märkningen stämmer. Dra åt muttern med T 55 hylsan och skaftet.

Krockkuddens kontakt och flatstiften för tutan sätter du tillbaka och sen kan du stoppa in krockkudden igen. Tryck på den med båda händerna på varsin kant lite hårdare än när du tutar. Då ska den fastna igen. Det känns ner den kommer rätt.

Tillbaka ut och skruva tillbaka minuskontakten på batteriet.

Vrid på tändningen och kontrollera att allt ser normalt ut angående krockkudden m.m.

Klart.

Bilaga:
bild054zi9.jpg


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

_________________
VW Passat TDI Syncro Variant -99

http://www.garaget.org/mrTDI

Bild


Senast redigerad av Johan_84 17 jun 2007, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 02:24 
Gillar Passat!

Blev medlem: 19 feb 2007, 00:43
Inlägg: 28
Ort: Sverige
Snyggt! :D

_________________
Passat Variant -06 2,0 TDI 140hk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 10:13 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 01:43
Inlägg: 2317
Ort: Uppland
Bil: 3C Variant TDI
VCDS/Vag-Com: Nej
snyggt..bra gjort me beskrivningen..den här tycker jag ska läggas in på tips & trix

_________________
\____
/__|__\__ <---Passat :) http://www.garaget.org/HenkeK
|(o)___(o)\


Senast redigerad av HenkeK 17 jun 2007, 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 11:58 
Forumsnarkoman

Blev medlem: 27 maj 2007, 09:50
Inlägg: 708
Ort: Östersund
Bil: Passat TDI Syncro
tack men obra?

_________________
VW Passat TDI Syncro Variant -99

http://www.garaget.org/mrTDI

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 12:15 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 01:43
Inlägg: 2317
Ort: Uppland
Bil: 3C Variant TDI
VCDS/Vag-Com: Nej
sorry..de skulle va bra..hade lite bråttom när jag skrev..

_________________
\____
/__|__\__ <---Passat :) http://www.garaget.org/HenkeK
|(o)___(o)\


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 12:22 
Forumsnarkoman

Blev medlem: 27 maj 2007, 09:50
Inlägg: 708
Ort: Östersund
Bil: Passat TDI Syncro
ok. var tvungen att läsa igenom själv och kolla stavfel.

_________________
VW Passat TDI Syncro Variant -99

http://www.garaget.org/mrTDI

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 12:24 
Hjälp sökes!

Blev medlem: 29 jan 2007, 15:08
Inlägg: 3015
Bil: Passat TDI 115hk
VCDS/Vag-Com: Nej
snyggt!

vad kostar såna där ringar??


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 15:08 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Inlägg: 750
Ort: Ekenäs, FINLAND
Bil: Audi A6 2.7 BiTurbo
VCDS/Vag-Com: Nej
Det där blev ju snyggt!! (Thleft-


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 15:31 
Forumsnarkoman

Blev medlem: 27 maj 2007, 09:50
Inlägg: 708
Ort: Östersund
Bil: Passat TDI Syncro
tack tack! Sök på ebay.de efter "passat tacho chrom"

B.T.W sök på dom olika ebay sidorna, åtminstonde dom tre stora, .com .de och .co.uk (USA, Tyskland och England) efter passat eller passat chrom/chrome. Det finns mycket roligt.

Nu hittade jag ett kromat tanklock med VW loga :D

Bild

_________________
VW Passat TDI Syncro Variant -99

http://www.garaget.org/mrTDI

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 19:00 
Gillar Passat!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 maj 2007, 23:15
Inlägg: 40
Ort: Piteå
Snyggt! Och finfin guide :)

_________________
mickegillarcyklar
happymtb.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 jun 2007, 21:01 
Passatexpert!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 31 dec 2006, 01:40
Inlägg: 1014
Ort: Norrköping
Bil: Passat LTR - E85
VCDS/Vag-Com: Ja
Lägger den på Tips o TRIX

_________________
Passat LTR ( E-85 ) "För hästkrafternas skull"

LT-RACING http://www.ltracing.se
Nu med Fotogalleri o Blogg....


Har VAG-COM om ni behöver hjälp!!

Passatbygget http://vwpc.se/forum/viewtopic.php?t=59


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013