Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 27 jun 2017, 03:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HOWTO (3B) Byte av ventilationslampor & LED-konvertering
InläggPostat: 26 sep 2010, 17:21 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Bil: VW Transporter
VCDS/Vag-Com: Nej
Flytta gärna den här till tips/trix om den kan vara till nytta

Passat 3B (-99)
Samtlig ventilationsbelysning i min bil antingen glappade eller lös inte alls så jag lessnade. Jag har sökt runt en massa och hittat alla möjliga guider men de flesta saknade bilder och ingen fanns här så jag kan berätta hur jag gjorde. Följ guiden på egen risk

Om du bara vill byta en glödlampa mot en ny så kan du hoppa över steg två.

Steg 1: Demontering
Fästen:

* De två yttre ventilerna har fyra stycken fästklackar, två ute i kanterna på ovansidan respektive undersidan. Inga fästklackar på sidorna med andra ord.
* De mittre ventilen har sex stycken fästklackar, två ute i kanterna och en i mitten på ovan och undersidan. Inga på sidorna här heller.

För att få loss ventilerna (VAR FÖRSIKTIG, SKÄR INTE SÖNDER NÅGOT!):

* Använd något liknande matknivar modell slö så att ni inte skär sönder instrumentbrädan och tryck in dessa vid fästklackarna listade ovan. Du borde kunna känna exakt vart klackarna sitter genom att pressa in en "kniv" i mitten och föra den till sidan. Där det tar stopp, där har du en klack. Pressa/lirka upp kniven ovanpå klacken (om du jobbar på ovansidan) så att "kniven" pressar ner den.

Bild
(Inte min bild, här saknas "knivarna" för att pressa ner klackarna)
.
* När alla klackar pressas in, bryt försiktigt med en plattmejsel ut ventilen. Instrumentpanelen tål en massa så var inte orolig att den ger efter.. den är mjuk och återgår. Akta ventilen däremot, färgen släpper lätt.
* Har du lyckats få ut ventilen nån halv centimeter så kan du skippa alla verktyg och lirka med handkraft. Dra ut kontakten med en plattång (rakt ut), nu borde du ha en ventil i handen.
* Öppna det vita ljusskyddet genom att försiktigt öppna de två låsen på sidorna och därefter bända över den vita kanten på baksidan. Öppna upp den via gångjärnet

Bild
(Inte min orginalbild, mina hade en röd kanal som här är grön)
.
* Öppna lampsockelns lås genom att stoppa in något platt och smalt på baksidan av den röda transparenta kanalen. Ni kan se en öppning att peta ner verktyget mellan den svarta lampsockeln och kanalen. Jag använde en lite kralligare plast stripe.

Bild
(plast stripe för att låsa upp lampsockelns lås)
.
* Dra ut lampan med en plattång med låsverktyget på plats.

Bild
(Dra ut lampsockeln med låsverktyget på plats)

Om du bara vill byta ut en trasig glödlampa, köp en ny hos VW och montera fast allting igen.

Steg 2: LEDkonvertering
Den här konverteringen är REVERSIBEL om du följer den. Dvs du förstör inget, får du inte till det kan du använda orginallampor istället.

Införskaffa komponenter:

* Hitta nån bra försäljare av lysdioder, jag valde Kjell o Co.
Mina dioder:
o Färg 6000 - 10000 K
o Intensitet 3900 ~ 6500 mcd
o Spridningsvinkel 80°
o Späning (max) 4,0 V
o Spänning (typisk) 3,4 V
o Ström 70 mA
* Beräkna vilka motstånd du behöver inhandla.

U = R * I (Volt = Motstånd * Ampere) => R = U / I

o Volt: Använd deltavolt, dvs bilens spänning minus diodens, i mitt fall 12V-3,4V = 8,6V.
o Motstånd: Det du vill veta, anges i Ohm.
o Ampere: Använd diodens specifika ström, använd Ampere så i mitt fall 0,07 Ampere.

I mitt fall blev detta: 8,6/0,07 = 122 Ohm.

Köp motstånd som har rätt värde (i mitt fall var 120 Ohm närmast)
* Löd fast ett motstånd på varje diods anod-ben (+). Alla normala lysdioder har en kant i botten på dioden, på ena sidan är den slipad plan. Det är katod-benet (-), dvs MINUS.
* Ta en av de gamla lampsocklarna och klipp av den ovanför öppningen som visar två stift. Trimma plasten så att du kommer åt att löda på stiften som sticker ut.

Bild
(Klipp av de gamla lampsocklarna så att du kan återanvända kontakterna.)
.
* Löd fast motståndets fria ben på det stift (som du precis klippt fram) som är märkt med 1 inuti kontaktstycket.
* Löd fast lysdiodens fria ben på det andra stiftet på kontaktstyckets utsida.

Bild
(färdig LED respektive orginallampa)
.
* Isolera ledarna med eltejp.
* Finjustera diodens vinkel så att den lyser mot kanalens förlängning till belysningspunkterna genom att trä in den i den röda kanalen igen.
Använd lite eltejp runt kontaktstycket och pressa dit dioden EFTER att du har återställt det vita ljusskyddet (bara att trycka dit lite försiktigt). Tryck ner dioden i kanalen, hur långt beror på hur lång din skapelse blev (mina vart rätt långa)

För att få dit ventilerna igen kan du behöva skära bort lite av den kant som finns på insidan av monteringshålen och därefter lirka lite med något verktyg. Det blir trångt men när du väl fått in kontakten innanför kanten är det fritt fram.

Mitt resultat:

Bild
(Taget med min gamla iPhone, här syns bara den mittre ventilationsbelysningen med LED i relation till övrig belysning)

Enjoy!

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]