Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byte av länkrör (strumpan) på Passat 1.8T
InläggPostat: 27 nov 2010, 01:11 
Passatfanatiker!
Användarvisningsbild

Bil: Passat 3C
VCDS/Vag-Com: Nej
När man kör med låg bil så vill gärna undersidan kasa i backen. Tyvärr så är det avgaset som tar stryk och i mitt fall hade det gått så långt att avgasstrumpan hade tackat för sig. Att sedan en kanin killade ryggen på röret gjorde inte saken bättre. Så det fick bli ett nytt rör från http://www.fixabildelar.se

Vad behövs?
Röret från http://www.fixabildelar.se kostade 1092kr med frakt och allt. Även en 6mm insexnyckel och diverse förlängare och 13mm hylsnyckel behövs... utöver detta så måste man ha en massa tålamod.
Bilaga:
02.jpg

Bilaga:
11.jpg

Förberedelser.
Som vanligt så måste bilen upp i luften och höger hjul plockas bort. Försök att få bilen så högt som det bara går, det behövs en hel del svängrum.
Om inte bultarna till röret lossnar lätt så måste dessa slipas av och bytas ut. För att komma åt lättare så plockar man lättast bort värmeskydden som sitter över drivaxeln. Man behöver en 6mm insexnyckel och det är tre skruvar som man lossar. Det är alltså två skydd som man får bort med dessa skruvarna.
Bilaga:
08.jpg

Demonteringen.
Det är alltså tre skruvar som sitter på katten som ska lossas, en skruv som är fjäderbelastad direkt i anslutning till strumpan och en "hylsa" under bilen.
Hylsan och strumpskruven sitter lätt åtkomliga men det är värre med de på katten. Vad jag kan förstå så är skruvarna på katten fastsvetsade. Jag fick inte bort mina muttar pga att de var helt runda och upprostade. Så för att få bort dessa så var jag tvungen att slipa bort skallen på bulten. Jag hade en trycklufts driven roterandefil som var lång och smal så att man nådde dom "lätt". En av skallarna tog jag uppifrån motorummet och de andra två från hjulhuset.
Bilaga:
09.jpg

Bilaga:
04.jpg

Bilaga:
05.jpg

Montering.
Monteringen är lätt när väl allt är borta. Jag monterade ihop allt lite löst innan jag drog fast alla skruvarna. Igentligen så skulle man köpt en ny hylsa, men eftersom jag inte hade gjort det så fick klammren som följde med ersätta de gamla avrostade. Vid skarven intill katten så använde jag bara packningen som följde med, men vid hylsskarven så använde jag även "Holts firegum". Det blir lättare att få på röret plus att det tätar skarven.
Bilaga:
06.jpg

Allt klart!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]