Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:27


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljebyte 3BG, Så här gjorde jag (bildbeskrivning)
InläggPostat: 30 dec 2010, 20:15 
Passatguru!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 jul 2007, 04:24
Inlägg: 1638
Ort: Borås
Bil: TDI 170 DSG 4M -12
VCDS/Vag-Com: Nej
Tänkte visa hur jag gjorde för att byta olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter.
Detta var första gången jag gjorde arbetet själv på bilen.
Vw Passat 1,8T 2001
Någon kanske kan ha nytta av detta i framtiden.

Att hitta oljepluggen visade sig vara svårare än jag först trott.
Och visst känner man sig otroligt korkad i efterhand.
När man tittar rakt underifrån bilen, så ser man denna ganska snabbt.
Detta är dock till växellådsoljan, och det borde man ju förstå eftersom pluggen är speciell.
Bilaga:
service1.jpg


För att komma åt oljepluggen, måste man demontera "hasplåten" som för övrigt är i plast 8)

Här beskrivs demonteringen:
4 plastskruv (2/sida och röda ringar på bilden) som man vrider 1 halvt varv från hjulhuset. Man behöver inte demontera hjulen om man använder en kort spårmejsel.
5 plåtskruv, ljusgröna ringar på bilden (min mittersta var ersatt med buntband) som man skruvar ur med spårmejsel.
Sitter skruven dåligt, så fungerar det lika bra med buntband istället. Då slipper man ju se dem i däcket när dem lossnat också.
1 mutter med bricka, storlek 10mm ljusblå ring på bilden. Väldigt rostig, men lossade utan att bråka.
Gul ring visar vart oljepluggen sitter.
Bilaga:
service2.jpg


Oljepluggen är 19 mm och en vanliga hylsa klarar detta. Jag valde 12 kantig ½" hylsa.
Det rekommenderas ju att man ska byta packning på pluggen samtidigt. Jag fick förmodligen fel packning (ser ut som en bricka och kostar runt 5 kr) så jag gjorde rent alla tätningsytor, och monterade tillbaka samma. Placera ett lämpligt kärl under.
Bilaga:
service3.jpg


Filmade lite när jag lossade pluggen.
Ursäkta harklandet, hahaha.
http://www.youtube.com/watch?v=o3sYh7rXk1s


Dags för oljefiltret, som jag valde att lossa uppifrån.
För att komma åt, måste man lossa kylvätskebehållaren som sitter med 3 plåtskruv (kryss). Röda ringar på bilden.
Bilaga:
service4.jpg


För att komma åt att lossa oljefiltret utan att behållaren bråkar, gjorde jag så här.
Bilaga:
service5.jpg


Lossar filtret med en avdragare. Lägg en trasa eller liknande på framvagnen så att oljan inte rinner ner i den och droppar i evigheter (röd ring på bilden)
För det kommer en del olja när man lossar filtret, jag la även en gammal handduk och täckte "vägen upp" för filtret. Så man inte droppar olja i hela motorutrymmet. Förbered även en behållare som du kan lägga oljefiltret i.
Bilaga:
service6.jpg


Jag lät nu oljan droppa ur en stund, både under bilen och vid filtret.

Sen rengjorde jag tätningsytorna noga vid oljepluggen.
Monterade tillbaka oljepluggen.
Fuktade tätningen på mitt nya oljefilter med ny olja.
Monterade det nya oljefiltret, och drog åt för hand.

Nu fyllde jag på den nya oljan i omgångar.
MIN mätsticka visade inte korrekt efter detta, utan jag startade bilen efter ca 3,5 liter.
Lät den stå ca 10 min. Och mätte av stickan igen.
Jag fick i ca 3,8 liter olja, och då visade mätstickan överst på "Mitten"-markeringen.
Mer än så ska man INTE fylla på.
Läs instruktionsboken för DIN bil NOGA i samband med detta !

Nu var det dags för luftfilter och kupéfilter.

Kupéfiltret är enkelt.
Gul pil: Lyft på gummilisten.
Röd pil: Drag plasten framåt och böj lätt uppåt, trycks tillbaka sen.
Blå pil: Drag filterlåsningen rakt uppåt, den lossnar helt.
Ersätt med nytt filter, och montera i omvänd ordning.
Bilaga:
service7.jpg



Luftfiltret är verkligen inbyggt. Och alla gör förmodligen inte så här.
Men det fungerade för mig.
Var försiktig med alla kablar, rör, slangar som sitter runt och in i filterhållaren.
Gul pil: Börja med att snäppa loss spännanordningen som håller hela "locket", det finns 4 st. 1 i varje hörn.
Blå pil: Nu kan du lyfta "locket" uppåt och ser luftfiltret. Jag bytte luftfiltret genom glipan som uppstår här. Man kan behöva lossa slangen som röd ring visar. Den sitter med en vanlig slangklämma 7 mm.
Montera tillbaka i omvänd ordning.
Bilaga:
service8.jpg



Det här kan tyckas löjligt enkelt, och det blir det också allt eftersom man gjort det.
Hoppas detta kan hjälpa någon iaf.

Jag köpte oljefilter, luftfilter, kupefilter och packning till oljepluggen för 610 kr hos min lokala Vw. ÅF.
Fyllde på med Shell helix ultra 5W-40. (299 kr/ 4 l på ICA maxi i somras.)
Aldrig mer longlifeintervall här.

Och som alla säger, så här gjorde jag och det fungerade på min bil.
Jag säger därmed inte att det fungerar för dig och din bil.
Är du väldigt osäker (som jag var innan) rådfråga erfarna/verkstad.


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron
- Besök vår samarbetspartner -


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013