Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:28


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Montering Turbotrycksmätare 1.9TDi 97-00
InläggPostat: 28 dec 2007, 00:58 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 jan 2007, 23:40
Inlägg: 5302
Ort: Uppland
Bil: Passat V6 4motion
VCDS/Vag-Com: Ja
Tack till Kenny_Tdi som skrivit den här fina guiden!
Observera att detta är då ej till PD men själva tillvägagångsättet är de samma på den dock sitter turboröret lite annorlunda!

Montering av laddtrycksmätarens slang (97-00 TDI)

Du behöver en nippel med gängor (t-korset du får med har du ingen nytta av)


Montera fast slang och linknande på mätaren först och främst (enligt instruktionerna du får med mätaren). Har du inte instruktioner för det så är det bara logisk tänkande som krävs


Steg 1: Ta bort skyddet som sitter över fötterna. Skruva bort dom tre skruvar (torx) som sitter över fötterna, lätta att hitta
Bild
Ta bor locket för säkringarna där sitter ytterligare 3 torx skruvar om jag inte har fel för mig, man ser direkt vilka skruvar som håller fast skyddet
Bild


När skyddet är löst ta bort kontakten till ljusreglaget, nivå justeringen för lamporna och instrument belysning, detta för att få ut skyddet så arbetet kan bli lättare

Steg 3: Skruva bort locket till databoxen, detta behövs för att göra en passage att föra slangen igenom. Enkelt att göra dock en skruv som sitter längst bak som kan vara lite jobbig. Efter skruvarna är borta lyft locket och lägg det åt sidan (lättast är att ta bort kontakterna till databoxen för att få en större öppning) . Lägg en ficklampa som lyser ner bakom kontakterna till databoxen så du kan se ljuset inne från bilen
Bild

Steg 4: Nu kommer det som kan vara lite krånligt. Oftast så är slangen snurrad rätt ordentligt, detta kan göra det svårt att föra den upp igenom databoxen. Tejpa fast slangen på en flexibel pinne eller liknande så du får den mer rak. Sen är det bara till att börja lirka sig fram till ljuset från ficklampan. När du är igenom går du fram till databoxen och drar upp slangen. Och drar den igenom gummit som sitter i framkant av databoxen.

Steg 5: Nu är det dax att borra ett hål och sätta en nippel på InterCooler röret. Finns inte så mycket att säga bara några bra saker att veta. Borra inte större hål än vad nippeln e och få inte ner skit i InterCooler röret, visserligen saker som är ganska självklara men ändå . Intercooler röret är det som är markerat på bilden nedan. Täta gärna runtom så där inte är några läckor
Bild


Steg 6: Sätt slangen på den nippel du monterat, gå in och testa om du får resultat, kom ihåg att en diesel underladdar inte så att mätaren inte visar något underladd är rätt.


När det gäller belysningen i mätaren anser jag det lättast att skarva sladdarna som sitter till cigg uttaget. Den tänds när du slår på belysningen till instrument panelen. Man kan även koppla neon eller liknande som man vill ska tändas när man slår på belysningen.

Hoppas detta kan hjälpa lite i alla fall har ni frågor så kan ni skicka ett PM till Kenny_Tdi så kan han försöka svara så gott han kan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013