Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 05:25


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det mesta om Däck & Fälg
InläggPostat: 21 dec 2006, 14:10 
Rehab rekomenderas
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 dec 2006, 12:46
Inlägg: 7207
Ort: Borås
Bil: VW Transporter
VCDS/Vag-Com: Nej
Däck:

.: Lagra rätt :.

Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat.
Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.

Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas.
Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras.

Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.

.: Datummärkning :.

Regler för datummärkning av däck
Däck har en tre- eller fyrsiffrig kod som talar om när det är tillverkat. Koden finns vanligen i slutet av DOT-märkningen.
(Alla däck har inte en DOT-märkning. Däck som bara är avsedda för Europamarknaden har en liknande märkning, men saknar texten DOT.)

Fyrsiffrig märkning började införas i slutet av 1999. Från den 1/9 2000 ska alla DOT-märkta däck ha en fyrsiffrig datummärkning. De allra flesta fabrikanter har infört den fyrsiffriga märkning från och med 2000.

De flesta däck som tillverkats på 90-talet har en trekant efter den tresiffriga datumkoden – dock inte alla.

Följande varianter av märkning finns:

1200 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 2000

128 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 1998

128 – betyder troligtvis att däcket är tillverkat vecka 12 år 1988 (men däcket kan också vara tillverkat 1998, eller 1978.
Vid denna typ av märkning (tresiffrig utan trekant) behövs även branschkunskap för att kunna avgöra vilket årtionde däcket är tillverkat.

.: Rengöring :.

Rengöring av däck förlänger livslängden.
Bäst är att använda vanligt vatten och tvål.

.: Lufttryck :.

Kör med rätt lufttryck
För lågt tryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att krocka och högre bränsleförbrukning.

- Snabbare slitage -

Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel.
Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras.
Däck till lastbilar och bussar kan slitas ännu fortare, särkilt om det är olika tryck i däcken på samma position.
Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.

- Risk för olyckor -

Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig.
Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka som inte alls hade behövt inträffa om man haft koll på sina däck.

- Högre bränsleförbrukning -

Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent.
För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större.
Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av
växthusgaser minska betydligt.

- Håll koll -

Kolla så däcken ser okej ut varje gång du tankar.
Mät lufttrycket en gång i månaden. Se i bilens, lastbilens eller bussens instruktionsbok vilket lufttryck du ska ha.
Tänk på att öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare. Lufttrycket ska alltid mätas på kalla däck.


.: Obalans :.

Obalans i däcken kan innebära felaktigt slitage. Kan även innebära onödigt slitage på bilen.

.: Kontrollera :.

Kontrollera däckens slitage regelbundet. Dåligt inställd framvagna kan innebära att däcken slits ned i förtid. Breda däck är känsligare än smala.

.: Dubbdäck :.

Dubbdäck skall köras in för bästa livslängd.
Man bör inte köra över 90 Km/h de första 50 milen. Inga rivstarter eller häftiga inbromsningar.

Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 30 april. De får användas även före eller efter dessa datum om det är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.

Vinterdäck skall användas under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag. Vinterdäck kan vara antingen dubbade eller odubbade. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm för däck som används vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.

- Vad är vinterdäck? -

För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav.
Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt:

M + S
M.S.
M & S
M – S
MS
Mud and Snow.
Eftersom det inte framgår på däcken att de är särskilt framtagna för vinterkörning har Däckbranschens Informationsråd och STRO
(The Scandinavian Tire and Rim Organization) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck.

Listorna är dock inte fullständiga. Om dina däck inte finns med på listorna kan du få informationen från din däckhandlare.

.: Sommadäck :.

Mönsterdjup för sommardäck skall vara minst 1,6mm.

.: Så här räknar du ut höjden på dina däck :.

Exempel: 195/65-15.

195 är bredden på däcket i mm. 65 är höjden på profilen i procent av bredden på däcket.

15 är innerdiamern i tum.

195mm X 65%x2 (2 profiler på däcket) = 254mm
15"x 25,4 = 381mm 254+381= 635.

Däcket är alltså 635mm högt

.: Hastighetskoder :.

N=140km/h
P=150km/h
Q=160km/h
R=170km/h
S=180km/h
T=190km/h
U=200km/h
H=210km/h
V=240km/h
Z=240km/h och över
W=270km/h
Y=300km/h

Fälg:

- Tvätta fälgarna regelbundet. Minst lika ofta som du tvättar bilen. Detta är extra viktigt under vintern, då saltet sliter på lacken.

- Vaxa fälgarna. Detta ger ett bra skydd och det blir lättare att tvätta fälgarna.

- Vid skador på lack, försök att bättra med ny lack så fort som möjligt. Detta är särskilt viktigt på vintern, då saltet kryper in under klarlacken.

- Nya fälgar skall alltid efterdras efter ca 10-20 mils köring.

.: Fälgens ( ET – mått ) offset – inpressningsdjup :.

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel: 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

1: Börja med att mäta fram fälgens bredd ( C )
2: Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet ( B )
3: Minska B – måttet med halva fälgens bredd.
4: Resulatet är inpressningsdjupet ( A )

Bild

.: Mätning av bulticirkelns diameter :.

Mät hela bulthålets diameter = A
Mät från bulthålets kant till navhålets kant = B
Multiplicera B-måtted med 2.
Mät navhålets diameter = C

Bultcirkelns diameter = A + Bx2 +C

På en fyrbultsfälg mäter du från bulthålets ytterkant till bulthålets
innerkant tvärs över navhålet.

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013