Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 29 jun 2017, 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Montera Coilovers på 3b/3bg Framhjulsdriven
InläggPostat: 15 mar 2009, 00:51 
Passatfanatiker!
Användarvisningsbild

Bil: Passat 3C
VCDS/Vag-Com: Nej
Hur sänker man en Passat så att den blir toklåg?
Svaret är enkelt men byter dämpare o fjädrar till Coilovers.
Jag köpt mina grejer från http://www.raidopower.se/. Jag valde dessa pga att man kan justera både höjd och hårdhet på dom plus att dom har en annan smart konstruktion som jag troligtvis återkommer till i ett annat tips.

Bort med det gamla fram...
Man kan demontera dämparna fram på två sätt. Jag valde nog det krångliga av dom:-)
Jag började med att hissa upp bilen så att båda hjulen fram hängde i luften. Det som man lossar sedan är den långa bulten som håller de två lederna till övre länkarmarna. Denna bulten bör man byta efter det att man haft den borta. Alla som jag känner som har försökt lossa denna har fått bearbeta den med slägga gasolbrännare och ilskna besvärjelser... så även jag. Men bort kom den efter lite bearbetning.
Bilaga:
01.jpg

Lossa lederna.
När väl bulten är borta så är det bara att ta bort kullederna från själv benet. Man kan pressa ut byglen lite försiktigt med en grön skruvmejsel?!? och sedan banka med en don underifrån.
När lederna är lösa så får man lossa de tre 16mm skruvarna i motorrummet. Det är dessa som håller den stora länkarshållaren på plats.
Nu kan du krypa tillbaka under bilen och lossa den nedre stora bulten o muttern. På min bil så var det så mycket glapp när denna var lossad att jag kunde plocka bort hela fjäderbenet med länkarmshållaren utan att använda några fjäderspännare... så var försiktig det kan klämma och då måste du trycka ihop fjädern.
Bilaga:
04.jpg

Bilaga:
13.jpg

Bilaga:
10.jpg

Återmontering.
Den gamla länkarmshållaren monteras bort från det gamla fjäderbenet och flyttas över till det nya. Sedan är allt klart för att sättas tillbaka. Montera allt i omvänd ordning... enkelt som en plätt.
Eftersom olika tillverkare har olika föreskrifter hur de ska ställas in i höjd och hårdhet så är det bara att göra som dom säger så blir det nog bra :-)Jag mailade en som körde med samma grejer som jag hade köpt och fick lite tips på hur hårt och lågt som fungerade.
När bilen sedan är inställd i rätt höjd så ska man släppa på dem övre länkarmarnas innre skruv när bilen står på marken, detta för att få rätt monteringsläge på länkarmens gummibussning så den jobbar i rätt område.
man måste lika så göra det med dem nedre länkarmaran så dess gummibussningar hamnar i rätt läge
Bilaga:
08.jpg

Bilaga:
11.jpg

Det enkla sättet...
Om man vill så kan man demontera grejerna på det enkla sättet. Då låter man länkarmshållaren sitta kvar i bilen och man slipper lossa på länkarms bulten. Den enda nakdelen är att man tar sönder lacken över 4st gummipluppar i motorummet. Plockar man bort gummit vid pilarna så ser man skruvarna till dämparna och kan genom hålet lossa dom.
Jag var osäker på passformen mellan den övre fjädertallriken på det nya benet och länkarmshållaren så därför ville jag ha bort grejerna från bilen. Troligtvis så måste man ha fjäderspännare när man gör på detta sättet.
Bilaga:
15.jpg

Bak.
Bak är det ännu enklare att byta. Det handlar om tre bultar, två uppe vid stötdämparen och en nere i bakaxeln.
Det enda man behöver tänka på att inte ha pallbockarna på bakaxeln. Är inte bakaxeln fri så är det svårt att få bort och dit fjädern.
Så börja med att lossa de tre bultarna och ta bort dämparen vicka ner bakaxeln så att du får bort den gamal fjädern. Det underlättar om du demontera båda sidorna samtidigt, har du fina fjädrar kanske du måste ha fjäderspännare för att få bort dom.
Återmonteringen är lättare, förhoppnigsvis så är de nya grejerna mindre och trillar dit utan bekymmer.
Bilaga:
61.jpg

Bilaga:
60.jpg

Bilaga:
62.jpg

Detta tips kommer från http://www.16-2.com. Ta en titt där för flera trevliga styling tips.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]