Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 09:11


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]






Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilrekond
InläggPostat: 03 jan 2007, 00:26 
Nybörjare

Blev medlem: 03 jan 2007, 00:20
Inlägg: 8
Ort: Gislaved
En liten rekondguide jag knåpat ihop:

.: Biltvätt :.

Innan man gör en rekonditionering ska man tvätta bilen noggrant för att få bort alla smuts och inte repa lacken vid poleringen.

Ofta sitter hård smuts fast och då måste man använda ett avfettningsmedel. Vilket avfettningsmedel man ska använda beror på vilken typ av smuts som finns. Dessa typer av avfettningsmedel finns:

Alkalisk avfettning
Kallavfettning
Microafvettning
Naturavfettning

En alkalisk avfettning används för att tvätta bort pigmentsmuts, damm, trafikfilm och sot. Ett användningsområde för denna avfettning är i diskmaskiner. Dessa avfettningar är vattenbaserade och ska spädas med vatten.

Kallavfettningen består av 90 % av lösningsmedel. Den är inte blandbar med vatten och sprutas på en torr yta. Kallavfettningen löser fett, olja, asfalt och även vax. Eftersom ett bilvax är en sorts fett så löser kallavfettningen upp vaxet så det gäller att inte använda för starka kallavfettningar.

Mikroavfettningen är nästan som en blandning av alkalisk och kallavfettning. Den bar bort sot och trafikfilmen, som den alkaliska. Sedan återfinns några av kallavfettningens funktioner, löser olja och asfalt. Den är även spädbar med vatten

Natur och miljöavfettningar är oftast samma som en mikroavfettning. Den består av ett vegetabiliskt lösningsmedel (kokos, raps eller soja)

Sedan har vi de olika bilschampon som man ska tvätta lacken med. Diskmedel eller rengöringsmedel till hemmet är ej lämpliga att använda här utan man ska använda medel som lämpar sig för tvätt av fordon. Först använder man avfettning till att få bort all smuts innan man tvättar med shampo, annars repar svampen lacken om det är gruskorn på lacken och sen sprider man reporna när gruset är i svampen.

I en stor hink häller man i shampoo och använder kallt eller ljummet vatten eftersom varmt vatten har en inverkan på vaxet som finns på bilen. Varmt vatten mjukar upp vaxet så det försvinner. Vid biltvätt gäller det att skölja mycket för att få bort all smuts. Sedan när lacken är ren och svampad så skölj av den noggrant innan det är dags att torka bort vattnet.

Vatten på lacken torkar man bort med skrapa, helst en mjuk skrapa och ej fönsterskrapa. Skrapan kan ta det mesta vattnet men efteråt får man torka med mjukt sälskinn eller bommullshandduk. Torka även innanför dörrarna, baklucka och motorhuv.

.: Rubbing :.

Meningen med rubbingen är att ta bort oxider ur lacken och ta bort repor. Med rubbing använder man en roterande polermaskin, oftast på 1500W och har en rondell. Dessa maskiner är dyra och kostar oftast över 4000 SEK, inget för medelsvensson direkt. Vid felaktigt handhavande kan dessa bränna och förstöra lacken.

Rubbing finns i 2 typer:

* Slipmedelsbaserad: innehåller små slipkorn som gör att man slipar bort oxiderna och avverkar lacken. ungefär som vattenslipning med fint papper.

* Kemisk rubbing - Genom friktionen värmer man lacken och tar bort oxider. Slipar ej ner lacken.

Slipmedelsbaserat rubbing har en tendens att ge slipmärken i lacken, ser ut som runda små repor på lacken. Dessa repor kallas "polerrosor" eller "solar" och är svåra att undvika och de vanligaste orsakerna är att man haft för grovt medel, för hård polertrissa och kört med för höga varvtal. Dessa rosor är mest framkommande på mörka eller känsliga lacker.

Fördelen med kemisk rubbing är att man ej tar bort den döda lacken, istället arbetar man med friktion och värme mot lacken. Polerrosor är svårare att få då detta ej innehåller slipmedel. Dock är många rubbingar bestående av både kemiskt polermedel och slipmedel.

Efter rubbing lämpar det sig inte att lägga någon form av lackskydd. Nu får man se till att polera lacken.

.: Polering :.

Poleringens uppgift är att ge lacken den djupa glansen man eftersträvar och att ta bort de repor (polerrosor/solar) man åstadkommer med rubbingen. Med rubbingen höll man ett högre tryck mot lacken och tog bort reporna och oxiderna i lacken. Nu under poleringsarbetet lättar man på trycket och låter maskinen polera lacken med en lagom mjuk polertrissa.

Till polering används en oscillerande maskin, en maskin som både roterar och rör sig i excentriska cirklar. Oftast har dessa två trissor men det finns även modeller med en trissa. De billiga polermaskinerna man köper på exempelvis Biltema är oscillerande.

Den oscillerande maskinen efterlämnar inga polerrosor och "lyfter upp" den sista finishen i lacken. Det finns även polermedel ute som heter "Vaxpolish", detta är ett polermedel som polerar och vaxar i ett moment. Hållbarheten på dessa vaxer brukar vara max 3 månader. De fyller även igen reporna "för stunden".

.: Lackskydd :.

Efter man noggrant polerat lacken och fått det resultat man önskar är det dags att lägga något som ska skydda lacken mot mattning och föroreningar. Då är det dags att lägga på ett lackskydd, som man säger på yrkesspråk.

De som arbetar med bilrekonditionering använder helst inte ett vanligt bilvax, sånt man kan köpa på närmaste bensinmack. Här använder man istället en annan typ av "vax" som ofta benämns "lackskydd" eller "försegling".

Dessa produkter förseglar lacken under längre tid än ett vax. Här använder man den oscillerande maskinen och en mjuk trissa med att lägga på medlet på lacken. Sedan låter man det torka och torkar av det.

Det finns 1-komponents lackskydd och 2-komponents lackskydd. 2-komponents lackskydd (Lahega's Brightguard) består av 2 flaskor, varje flaska med olika egenskaper. Först lägger man på den första komponenten och låter den torka. Sedan är det dags att lägga på den andra komponenten över den första och låta dessa torka. Sedan torkar man av det och helst ska lacken härda ett dygn innan man kör ut bilen från garaget.

Hållbarheten på ett lackskydd är olika. Ofta hållbarhet från 12 månader till 18 månader, återbehandling sker oftast årligen.
Då inspekterar man lacken och tar bort alla repor och lägger på nytt lackskydd.

Stora fördelen med lackskyddet är att kunden ej behöver vaxa bilen och oroa sig för att den ska mattas ner.

.: Skötsel :.

Meningen med lackskyddet är att lacken ska hålla glansen under lång tid och vara skyddad mot yttre faktorer. Man behöver exempelvis inte vaxa bilen med vanligt vax utan det enda man gör är att tvätta bilen, gärna med milda tvättmedel eftersom lackskyddet bildar en skyddande hinna på lacken och blir lättvättad. Smuts sätter sig inte på lacken utan på lackskyddet. Om man inte har alltför hård smuts så kan det vissa gånger räcka med att bara skölja av bilen noggrant och sen svampa av den. Men då bör all smuts vara borta. De flesta kunder upplever att dom får en mer lättvättad bil och att lacken är lättare att sköta om.

Ett lackskydd är alltid en lönsam investering då man kör i grannskapets mest blänkande bil.

_________________
Polernisse


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group Theme created StylerBB.net & kodeki
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013