Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 28 jun 2017, 17:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorlampa - G62 givare eller annat?
InläggPostat: 15 okt 2016, 12:52 
Nybörjare

Bil: Passat 1.8T 2003
VCDS/Vag-Com: Nej
hejsan! köpte mig nydligen en passat 1.8T 2003, ritkigt go bil!

Den gick lite ojämt / ryckig tomgång etc när jag köpte den så jag började felsöka och byta ut saker, alla saker jag bytt ut har varit trasiga så jag har inte bara bytt "för jäves"

*Bosch LMM (gjorde stor skillnad, gamla va kass)
*NGK org tändstift (förebyggande syfte)
*luftfilter (behövdes)
*PCV ventil samt "hockeypucken" vid torpedväggen (pcv ventilen va helt sönder)

*Har bytt olja 3 gånger med omega 907 engine flush i första bytet. Kör nu Aral 0w40 som ser ut som ny i motorn fortfarande.
*Rensat vevhusventens rör på avgassidan.
*Skivor + belägg runt om etc.
* 3 tändspolar verkar vara bytta till NGK och en org sitter kvar.
*nollställt gasspjäll med att låta tändningen stå på tills det klickar till i det.

Bilen går nu riktigt fint, märks knappt att motorn är igång samt misständer ingenting vad jag märker, laddar som den ska et.c. Inga som helst missljud.
Vevhusventilationen beter sig som den ska, (pcv ventilen botade de sista små misständningarna jag hade på tomgång)

DOCK så efter 2-3dagar så tänds check engine lampan igen, frågan är vad som kan trigga engine lampan trots att bilen går exakt så som den ska?

Vattentempgivare G62 ska kunna krångla tydligen, dock funkat tempmätaren i instrumentet samt bilen har lite högre tomgång vid kallstart och går ner och lägger sig lite lägre som den ska när den blir varm.

Bilen drar inte onormalt med soppa och laddar som den ska trots check engine lampan.

Förut har jag bara fått ta bort batteriet en stund för att nolla felkoderna, frågan är om lampan legat lagrad och tänds pg.a felen som jag redan åtgärdat?

Har beställt en felkodsläsare så jag kommer läsa ut felkoder i veckan men tänkte mest vad ni hade för förslag :)

MVH
David !

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]