Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 28 jun 2017, 17:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motortemp svajjar upp och ner
InläggPostat: 16 okt 2016, 12:37 
Gillar Passat!

Bil: Passat 2,0T -06 FSI
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej hej.

Jag har en Passat tfsi -06 där tempen på motorn går upp och ner en del. När jag kör på motorväg runt 110-130 kmh så pendlar den mellan ca 60-75 grader men när jag kör saktare tex i stan så går den upp till 90 grader för att sen gå ner igen när jag kör fortare.
Blir inte riktigt varmt inne i kupen heller på vintern. Störde mig på det förra vintern och nu är det ju dags snart igen så tänkte ta tag i det nu.
Sen är det väl inte så bra för motorn heller att den inte har rätt arbetstemp, den slits väl mer då?

Frågan är vad det kan vara?
Förmodligen så är det termostaten, men då jag inte är så väldans hajj på att meka själv så blir det till att lämna in på verkstan och det är ju inte världens billigaste operation heller, så bara att "byta för säkerhets skull" vill jag inte göra nu på en gång utan att först ha rådfrågat er.
Har läst att en del har bytt tempgivare och att det har hjälpt. Nån som vet nått om det?
Är det lättare att byta den jämfört med termostaten?

Läste på ett forum om en som hade exakt likadan bil och problem som jag och bytte både givare och termostat men att "efter 2400:- blev det inte bättre för det" Och han hade tydligen hört att en del har detta problem trots bra givare och termostat, och det låter ju inge kul :cry:

Tacksam för hjälp :)

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Motortemp svajjar upp och ner
InläggPostat: 17 okt 2016, 08:04 
Forumsälskare

Bil: Volvo V70 D5
VCDS/Vag-Com: Ja
För mig låter det som 95% termostat och resterande 5% givare problem, du få låta nån kunnig att kika på det alternativt åka till bilverkstad.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]