Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 28 jun 2017, 17:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Passat Tdi 2012 startar ej längre.
InläggPostat: 07 jan 2017, 18:52 
Nybörjare

Bil: VW Passat 2.0 Tdi-12
VCDS/Vag-Com: Nej
Hej allesammans.

Jag ör helt ny i denna forum och jag ber om ursäkt redan från början då liknande tråd kanske redan finns men jag hittade ingen och valde att starta en ny.

Precis som rubriken säger så startar inte min passat längre. Passaten är en 2012 tdi 2.0 bluemotion tech.
I början av december så servades bilen enligt boken (12 000 mila servicen) plus bränslefilter samt luftfilter då jag kände att det vore bra att göra allt på en och samma gång, och dyrt blev det.

Men redan i oktober kände jag att bilen ibland (väldigt sporadiskt) att vilja lägga av när man sakta ner.
Och precis innan servicen gjordes så stängdes den av 1 gång och jag fick försöka att starta den ett par gånger innan den kom igång eller rättare sagt den startar men dör efter 1-2 sekunder.

Efter servicen gjordes så kändes bilen bättre och jag i min enfald trodde att problemet var löst men redan ett par dagar efter det så gjirde bilen precis likadant. Den har fortsatt så och även nör jag legat i 90 - 100 kmh så har den fått för sig att dö.

Igår hände dock något helt nytt, hade packat bilen tillsammans med familejn för att åka iväg till sambos föräldrar och vara där över helgen men bilen vägrade komma igång ordentligt. Den hoppar igång men 1-3 sekunder senare så dör den och den vägrade helt efter ett tag.

Är det någon av er som varit med om liknande eller har tips om något, jag är inte helt novis så vissa saker kan jag göra själv men alla tips & råd är mer än välkomna.

Tack

Mvh
Ravve

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Passat Tdi 2012 startar ej längre.
InläggPostat: 10 jan 2017, 09:55 
Nybörjare

Har haft den inne nu på avläsning av felkoder.

Det visar följande:
P010400 - Luftflödeskrets, massa eller volym
P040300 - Avgasåterledning regelkrets

Detta gjordes hos mekonomen.
Mekanikern meddelade att bilen inte startar pga felkod P040300, då det var kallt och denna ventil kan fastna i stängd/öppet läge. Bilen startar igen nu då det blev lite varmare.
Mekanikern meddelade också att detta sannolikt inte har något samband med att bilen vill stängas av under körning då egr ventilen som den heter endast ska vara något som är behjälplig vid start, under körning så ska den inte ha samma påverkan.

Han meddelade också att första felkoden, den om LMM, troligtvis bara är pga den andra felkoden.

Någon som har varit med om liknande eller känner till något om detta?

Har fått offert på att byta ventilen och det går på ca 7 tkr. Är detta något som jag kan öppna och rengöra själv, är det någon som gjort det?

Tack

Svara med citat  
InläggPostat: 11 jan 2017, 09:44 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Bil: Passat 1.8T Highline
VCDS/Vag-Com: Ja
Hej!
Om jag kommer ihåg rätt så sitter din motorn i din bil på tvären och EGR ventilen sitter mot torpedväggen så det är mycket svårt att komma åt det utan att sänka ner hela motor paketet. För att byta EGR kylaren
så måste hela motor paketet sänkas så jag antar att det är det samma för EGR ventilen

Svara med citat  
InläggPostat: 11 jan 2017, 11:16 
Nybörjare

Du har nog rätt 8800.
Jag bokade tid hos Engströms och hade en kort diskussion med de igår. De kan inte ge något 100 % igt svar över telefon, de behöver se på bilen och utföra avläsning samt tester.
Dock så är deras första lediga tid den 1/2 så jag får helt enkelt hålla tummarna tills dess och att bilen klarar sig.

Får se hur allting går, ser till att uppdatera när engströms tittat på den.

Svara med citat  
InläggPostat: 13 jan 2017, 13:12 
Nybörjare

Nu har bilen varit på Engströms och domen är här:
- Kylare måste bytas/lagas
- EGR ventil måste ersättas

17 000 kr för kalaset dock så har de en väldigt bra Goodwill på detta så jag behöver enbart betala 2000 kr.

Får hoppas att det håller i sig nu.... :)

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]