Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 25 jun 2017, 03:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Handbroms 3c-felkod
InläggPostat: 02 dec 2009, 22:13 
Gillar Passat!

Bil: Passat 2,0 TFSI
VCDS/Vag-Com: Nej
För ca två veckor sedan började varningslampan för den elektriska handbromsen att lysa när jag la i handbromsen. Sedan gick det inte att koppla ur den förrän efter ca 6-7 tryck på knappen.

Efter detta lös varningslampan till den elektriska handbromsen. Vid avläsning av felkoderna visade det sig vara en sk. "tillfällig felkod".

Sedan jag raderade felkoden har handbromsen funkat som den ska. Men idag hände samma sak igen. Vid både tillfället för två veckor sedan och idag har det varit varmt och blött väder för att sedan bli minusgrader och då har problemet uppstått.

Går det för tungt för elmotorn om när det blir minusgrader och fukten fryser? Har någon haft ett liknande problem?

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Handbroms 3c-felkod
InläggPostat: 03 dec 2009, 23:10 
Passatberoende!
Användarvisningsbild

Bil: Passat 3BG 1.8T
Har ju hänt att man fått byta ur tryckknappen i instrumentbrädan på några bilar. Inte säkert att det är så på din bil, men jag tror inte reperationen är så dyr. Knappen tror jag inte kostar mer än 300 kr, och säkert klarar man att byta den själv.

MVH Palle

http://www.garaget.org/?car=373729

Svara med citat  
InläggPostat: 06 jan 2010, 18:43 
Nybörjare
Användarvisningsbild

Bil: VW Passat 2.0 FSI
Jag hade samma fel på min 3C.
Lämnade in den på VW o den förklaringen jag fick var att de kört på en uppdaterad programvara. Gick fort o fixa, kostade bara några hundralappar och felet har inte kommit tillbaka.

Svara med citat  
InläggPostat: 10 feb 2010, 00:23 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Bil: BMW 530D xDrive 2016
Nu har även jag fått samma problem. För en månad sedan fick jag inte ur handbromsen. Efter ett antal försök släppte den och imorse började varningslampan lysa och det gick inte att aktivera handbromsen. Startade bilen på väg från jobbet och problemet var kvar. Började rulla med bilen och tryckte in handbromsen och den gick i. Väl hemma började den indikera problemet igen.

Är det bara att ta sig till DinBil och läsa av koden. Är det några fler som har/känner till problemet utom vi i tråden?

Svara med citat  
InläggPostat: 12 feb 2010, 23:35 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

adis skrev:
Nu har även jag fått samma problem. För en månad sedan fick jag inte ur handbromsen. Efter ett antal försök släppte den och imorse började varningslampan lysa och det gick inte att aktivera handbromsen. Startade bilen på väg från jobbet och problemet var kvar. Började rulla med bilen och tryckte in handbromsen och den gick i. Väl hemma började den indikera problemet igen.

Är det bara att ta sig till DinBil och läsa av koden. Är det några fler som har/känner till problemet utom vi i tråden?

Nu är kontakten till handbromsen bytt, det var den som indikerade fel. Det blev Express Service i morse, 1600kr för jobbet och kontakt.

Svara med citat  
InläggPostat: 13 feb 2010, 09:03 
Älskar Passat!

Bil: Alltrack 2013
Har haft samma problem vid två tilfällen i vinter. Första gången hade det snöat mycket och bilen hade stått parkerad några timmar. När jag ska åka därifrån så går det inte att koppla ur handbromsen. Efter ca 5 minuter så lyckas jag till sist lossa handbromsen men ABS lampan lyser. Allt ok dagen efter. Tänkte att det kanske var is som orsakade detta. Får se om det dyker upp igen, då får jag väl ta tag i prpblemet. Andra gången var dt min sambo som körde bilen men även då försvann problemet efter några minuter.

Svara med citat  
InläggPostat: 13 feb 2010, 14:23 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Jon skrev:
Har haft samma problem vid två tilfällen i vinter. Första gången hade det snöat mycket och bilen hade stått parkerad några timmar. När jag ska åka därifrån så går det inte att koppla ur handbromsen. Efter ca 5 minuter så lyckas jag till sist lossa handbromsen men ABS lampan lyser. Allt ok dagen efter. Tänkte att det kanske var is som orsakade detta. Får se om det dyker upp igen, då får jag väl ta tag i prpblemet. Andra gången var dt min sambo som körde bilen men även då försvann problemet efter några minuter.

Jag hade samma tanke att vänta med att åtgärda problemet. Det jobbiga är att man känner till problemet och kan inte använda handbromsen eftersom man vet inte när den låser sig. Skulle köra ut från jobbgaraget när problemet uppstod. Något frustrerande när man står i uppförsbacke och inte får loss handbromsen. Porten åker fram och tillbaka och fler kollegor samlas bakom en.

Svara med citat  
InläggPostat: 20 feb 2010, 19:08 
Forumsälskare

Bil: Opel Insignia
Idag hände även detta mig. Hade parkerat bilen i ca 30 min med parkeringsbromsen inkopplad. När jag sedan skulle åka iväg så började plötsligt ABS-lampan och parkeringslampan lysa, fick även texten "parking brake failure, please consult manual". Stängde av tändningen och på igen, då slutade ABS lysa, dock kvarstod en gul lampa med en överstruken P-symbol. Dock försvann även denna när jag nästa startade bilen.

Är det något jag snarast bör kolla upp eller som vissa andra gjort vänta och se om det händer igen?

Ska dock ändå snart till VAG för lite annat, kan väl be dem kolla på det då.

Lite nervös blev jag dock när det hände...:)

Svara med citat  
InläggPostat: 21 feb 2010, 10:54 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Om du inte använder handbromsen så kan du vänta. Jag använder handbromsen varje gång jag parkerar och kände att det skulle fixas omgående. Med all säkerhet är det bara knappen som har gått sönder. Du vet aldrig när detta inträffar igen och det rätt svettigt när man står i bilkön och plötsligt inte kommer iväg. Jag fick nog efter tre gånger.

Svara med citat  
InläggPostat: 18 mar 2010, 20:26 
Forumsälskare

Idag hände något med handbromsen igen.
Skulle starta bilen och koppla ur handbromsen manuellt, då började handbromsknappen att blinka och likaså handbromssymbolen. Dock inget felmeddelande på färddatorn denna gång. När jag tryckte på handbromsknappen igen slutade den att blinka och kopplade ur.

Någon som råkat ut för liknande?

Nu ska ju dock bilen ändå in på reparation nästa vecka, så får väl be dem kolla vad som spökar.

Svara med citat  
InläggPostat: 25 feb 2011, 19:55 
Gillar Passat!

Bil: passat
Nu var det min (o) tur att få problem med handbromsen.
Det har hänt flera gånger nu i vinter att handbromsen har hängt sej, felsymbolen har tänts och felmeddelandet som säger att man ska läsa i manueln har visat sej, men det har alltid löst sej efter en stund.

Jag vet inte om jag själv har löst det genom att starta om bilen eller det har varit p.g.a. att jag tryckt in serviceknappen (den med en verktygs-symbol bredvid trippmätarknappen), men jag har efteråt alltid kunnat trycka på handbromsknappen igen och så har funktionen återställts.

Nu ikväll så hade jag "auto-hold" aktiverat när jag parkerade utanför mitt garage och efter att ha öppnat garaget så tryckte jag på handbromsknappen för att lossa handbromsen, men då hängde sej bromsen igen.

Denna gången började handbromsknappen blinka tillsammans med felsymbolen också och jag har inte lyckats återställa felet varken med serviceknappen eller genom att starta om bilen. Vid omstart av bilen så har bilen dessutom larmat med flera ljudliga pip samtidigt som handbromsknappen och felsymbolen har blinkat (4 pip eller något liknande). En annan sak jag tyckte var konstig är att knappen och felsymbolen inte slutade att blinka efter att jag hade stängt av bilen. De fortsatte t.o.m. att blinka en lång stund efter att jag tagit ut nyckeln ur tändningslåset och dessutom hoppat ur bilen.

Bilen går inte att rubba och jag vete sjutton hur jag ens ska kunna få den till en verkstad (utan bärgning) om jag inte lyckas lösa det här handbroms-problemet...

Tänk om det hade hänt mitt i rusningstrafik...

Någon som har något tips på hur jag återställer handbromsen?

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 00:45 
Forumsälskare

johanbortz skrev:
Idag hände något med handbromsen igen.
Skulle starta bilen och koppla ur handbromsen manuellt, då började handbromsknappen att blinka och likaså handbromssymbolen. Dock inget felmeddelande på färddatorn denna gång. När jag tryckte på handbromsknappen igen slutade den att blinka och kopplade ur.

Någon som råkat ut för liknande?

Nu ska ju dock bilen ändå in på reparation nästa vecka, så får väl be dem kolla vad som spökar.

Hände mig förra vintern när det var riktigt kallt, så kan ju bero på kylan.. eller inte...?

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 12:33 
Gillar Passat!

Det verkar som att det finns en och annan som har haft problemet med att handbromsen har hängt sej och som i likhet med mej har upplevt att problemet har löst sej självt. Men finns det någon som vet hur man gör för att åteställa den när den INTE lossnar av sej självt?

Just nu står min bil hemma på min egen parkering, men det kunde ju lika gärna inträffat ute i trafiken eller var som helst. Vore det inte bra att då veta om det finns något enkelt sätt att återställa handbromsen så att man kan köra vidare...

Finns det inga VW-mekare här?

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 13:07 
Gillar Passat!

Bil: Passat 1,9 TDI 03
Jag har aldrig haft de problemen som ni nämner här.
Jag har använt parkeringsbromsen i -30 grader också utan problem och den använder jag endast när jag parkerar bilen för att lämna den på tomgång.
Men vilken människa använder parkeringsbromsen i trafik i en bilkö? Det förstår jag inte.

Men iaf så har jag lyckats med att få handbromsen att släppa genom att backa. Alltså har inte behövt trycka på Knappen för att bromsen ska släppa.

Vet ej om det är nåt fel på min bil men det kan ju vara någon säkerhet som vw tänkt på att man ska kunna få ur parkeringsbromsen även om knappen pajjar.

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 14:06 
Gillar Passat!

Man behöver inte vara någon märklig människa för att använda parkeringsbromsen i en bilkö. Det räcker med att aktivera "auto hold" så aktiveras parkeringsbromsen av sej själv när man stannar. Den ska i och för sej släppa av sej själv också så fort man vill rulla vidare, men det ska parkeringsbromsen också om man har bältet knäppt och den automatiken funkar som sagt inte heller nu när parkeringsbromsen har hängt sej...

Jag har också använt parkeringsbromsen i sträng kyla (minus 20) och för det mesta har den fungerat bra. Som sagt så har den någon enstaka gång hängt upp sej tidigare också, men den har hittills alltid lossnat igen efter en liten stund. Men inte denna gången, så nu har jag ett irriterande problem som jag ännu inte har någon enkel lösning på.

Jag provade att försöka komma iväg trots åtdragen parkeringsbroms, men det enda som hände var att bakhjulen gled på underlaget (grus). Det hjälpte m.a.o. inte...

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]