Senaste besöket: Aktuellt datum och tid: 20 jul 2017, 18:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Handbroms 3c-felkod
InläggPostat: 26 feb 2011, 14:50 
Forumsnarkoman
Användarvisningsbild

Bil: BMW 530D xDrive 2016
VCDS/Vag-Com: Nej
sampe85 skrev:
Jag har aldrig haft de problemen som ni nämner här.
Jag har använt parkeringsbromsen i -30 grader också utan problem och den använder jag endast när jag parkerar bilen för att lämna den på tomgång.
Men vilken människa använder parkeringsbromsen i trafik i en bilkö? Det förstår jag inte.

Men iaf så har jag lyckats med att få handbromsen att släppa genom att backa. Alltså har inte behövt trycka på Knappen för att bromsen ska släppa.

Vet ej om det är nåt fel på min bil men det kan ju vara någon säkerhet som vw tänkt på att man ska kunna få ur parkeringsbromsen även om knappen pajjar.

Välkommen till bilköer i Stockholm, har man inte upplevt det vet man inte vad man pratar om. Om kanppen går sönder så får du inte loss handbromsen genom att backa eller köra fram, jag har provat det i 15 minuter.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Handbroms 3c-felkod
InläggPostat: 26 feb 2011, 15:02 
Medlem 2014 Mod.
Medlem 2014 Mod.
Användarvisningsbild

Bil: passat sportline TDI
VCDS/Vag-Com: Ja
Jag lägger aldrig ur handbromsen manuellt, den släpps ju automatiskt om man släpper upp kopplingen å har bältet på sej
Och nej... Jag har inte autohold

Audi A6 2.0 tfsi -09
http://www.garaget.org/?car=226061

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 15:51 
Gillar Passat!

Bil: Passat 1,9 TDI 03
Jag har aldrig varit i en bilkö i Stockholm, och även om jag hade varit det så hade jag inte använt mig utav auto hold funktionen som även jag har i min bil, har endast använt den nångång för att visa åt någon kompis vilket onödigt lull lull dagens bilar har. Bara mer som kan rackla och gå sönder.

Svara med citat  
InläggPostat: 26 feb 2011, 20:31 
Gillar Passat!

Bil: passat
Mange.k skrev:
Jag lägger aldrig ur handbromsen manuellt, den släpps ju automatiskt om man släpper upp kopplingen å har bältet på sej
Och nej... Jag har inte autohold

Men när man inte har bältet på sej, som t.ex. när man har kommit hem och hoppat ur bilen för att öppna garaget. Då tar man inte gärna på sej bältet igen bara för att handbromsen ska släppa automatiskt. Då föredrar jag att trycka på knappen och det var precis vad jag gjorde när eländet hängde upp sej som det nu har gjort...
Citat:

Jag har aldrig varit i en bilkö i Stockholm, och även om jag hade varit det så hade jag inte använt mig utav auto hold funktionen som även jag har i min bil, har endast använt den nångång för att visa åt någon kompis vilket onödigt lull lull dagens bilar har. Bara mer som kan rackla och gå sönder.

Det var inte autohold funktionen som strulade utan den elektriska handbromsen.

Man kan väl egentligen tycka vad man vill om övergången från mekanik till "mekatronik", men som utvecklingen ser ut så blir det mer och mer elektronisk styrning av saker och ting och det är på gott och ont.

Det onda är dock inte att elektronik skulle vara sämre än rent mekaniska lösningar, utan problemet består i att det är svårare att få "rätt" support på elektroniska problem än på rent mekaniska.

Det finns många som kan kröka rör, svetsa, mecka och skruva, men det finns inte alls samma utbud av hjälp när det kommer till elektronik.

Och det är väl ganska uppenbart även här i denna tråden. Att få råd om att smörja handbromsvajrar och liknande är inte svårt, men att hitta rätt information om hur man löser elektronikproblemet med passats elektriska handbromsar är betydligt svårare.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Uppdatering efter verkstadsbesöket
InläggPostat: 28 feb 2011, 21:34 
Gillar Passat!

Det här blev ingen rolig historia.
Jag fick iväg bilen till verkstaden och "domen har fallit"...
Det enda mekaniska arbetet som gjorts om jag förstått det rätt är att man har bytt ut knappen till handbromsen. Men sen så förklarade kundmottagaren att p.g.a. bilen inte blivit servad hos VAG sedan -08 så hade inte bilens mjukvara uppdaterats sedan dess. Detta innebar att verkstaden var tvungen att göra 3 (?) mjukvaru-uppdateringar för att få handbromsen att släppa greppet om bakhjulen??
Slutsumman landade på runt 3500:- för dessa uppdateringarna och bytet av knapp.

-Om du säger det på det viset så låter det dyrt, sa killen i telefonen när jag gnällde över priset.
I mina öron är det lika dyrt hur man än uttrycker det!!!

Jag kan inte bli kvitt känslan av att man försöker få operationen att låta hemskt mycket mer avancerad än vad den egentligen är, i hopp om att vanliga dödliga inte ska ha ett enda hum om vad jobbet innebär.
Men mjukvaru-uppdateringar, firmware flashningar och liknande är inte längre något exotiskt utan något som många har blivit bekanta med ifrån allt möjligt som t.ex. digital-tv boxar, telefoner, hifi-prylar, datorer m.m...

Killen i telefonen försökte försvara prislappen med att bl.a. berätta hur avancerat det var för att det var ju inte "bara" en uppdatering utan man behövde ju också återställa motorn och en massa givare och grejer...

Norsk Reset gör jag dagligen på maskinerna jag arbetar med på min arbetsplats...
Firmware uppdateringar ser jag nästan varje gång jag startar min PS3'a.
Det känns inte som att jobbet verkstaden har gjort borde vara så märkvärdigt så att priset på 3500:- ska vara rimligt.

Vad tycker ni?

Svara med citat  
InläggPostat: 01 mar 2011, 13:50 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
Håller fullständigt med dig krasse! Priset för detta är ju helt horribelt! Och anledningen till att de behövde uppdatera mjukvaran så många gånger var (gissningsvis) att p-broms-knappen ersatts ett antal gånger plus att uppdateringssystemet inte kan göra flera uppdateringar till "ett kit", utan måste uppdatera varje release var för sig. Sjukt men antagligen sant. Har själv jobbat ganska nära mjukvaruutvecklingen av entreprenadmaskiner och det var ett väldig "HALLELULJA!!!" bland kunder när vi lyckades släppa EN mjukvara som kunde uppdatera samtliga gamla mjukvaror till nyaste release! Tänk om bilbranchen kunde hitta dit snart oxå...

edit: som kul tillägg till ditt inlägg krasse så kan jag säga att jag igår flashade om programvaran i mitt Wii hemma, i helgen fick android-telefonen en ny uppdatering och en ny uppdatering hämtades hem till ps3an och digitalboxen...... bilar är inte samma sak som en digitalbox eller telefon men det försvarar INTE sådana prislappar på en mjukvaruuppdatering, speciellt inte om hårdvaran man MÅSTE installera i bilen kräver det!!

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Sista uppdateringen...
InläggPostat: 01 mar 2011, 21:14 
Gillar Passat!

Idag har jag hämtat bilen efter mycket strul och huvudbry...
...och då menar jag verkligen MYCKET strul...

Jag begärde en förklaring till den höga prislappen när jag väl var plats för att hämta ut bilen och mina frågor ledde till att de plockade fram något slags "protokoll" som listade allt de hade gjort, både mjukvaru-mässigt och mekaniskt.
För att göra en lång historia lite kortare så fick dom uppdatera mjukvaran flera gånger för att kunna få bort följdfel efter följdfel i en lista av många olika larm. Det räckte alltså inte med att byta knappen och återställa systemet. Bl.a. så byttes mina parkeringslampor ut (en av dom larmade för trasig lampa) i arbetet med att få bort felmeddelanden.

Jag fick förklarat att pristaket på 1500:- för felsökning var lite svår att avgränsa eftersom man både åtgärdade fel och felsökte samtidigt. Ett resonemang som jag till viss del förstår, men ändå inte gillar, för jag anser att det går att "trolla" bort en felsökningskostnad som överstiger taket genom att säga att man lagt tid på att åtgärda istället för felsöka på detta viset.

Total-priset hamnade på strax över 3700:-, men efter att ha kritiserat priset med motiveringen att den ENDA mekaniska åtgärden var ett byte av en tryckknapp och resten av tiden ägnats åt felsökning och uppdateringar, så landade räkningen på strax över 3100:-.
Kundmottagarna höll med om att priset verkade orimligt högt med tanke på vad som konkret hade uträttats, även om arbetet tydligen skulle ha tagit bortåt 4 timmar...

För övrigt så måste jag tillstå att dessa kundmottagare faktiskt förmådde att inge ett visst förtroende även om jag ändå tycker att mitt handbromsproblem har varit en dyrköpt erfarenhet.

Jag nämnde att det hade varit mycket strul med den här historian...
Eftersom jag inte kunde köra med bilen, så ringde jag mitt försäkringsbolag för att kolla vad bärgning och hyrbil skulle kosta mej. Fick då reda på att det fanns något som hette "mobilitets-garanti"!?
Garantin skulle innebära att man fick bärgningen gratis och diagnos ställd INOM 4 timmar från det att verkstaden har fått bilen. Det lät naturligtvis bra, men efter en hel del om och men så visade det sej att mobilitets-garanti enbart gällde om bilen servats i enlighet med serviceboken.
...Och det hade ju min bil! Men VW kunde dessvärre inte bekräfta att min bil servats på auktoriserad VAG-verkstad alla gångerna, vilket innebar att försäkringsbolaget fick utreda om samtliga servicar utförda på min bil, hade utförts av "godkända" verkstäder.

Efter ett tag fick jag bekräftat vad jag redan hade börjat ana...
...Bilen hade inte servats på "godkänd" verkstad alla gångerna och därmed så gällde inte mobilitets-garantin. Tydligen så är inte Mekonomens verkstäder godkända och därmed så ryker mobilitets-garantin om man nyttjar en sådan verkstad för att få servat bilen.

Väl värt att tänka på.

Mina problem tog dock inte slut där...
När bärgaren kom och skulle hämta bilen så missbedömde han avståndet när han skulle "backa till" och tryckte in min baklucka med någon del som stack ut från bärgarens bakända (vinschen eller nå't). Så inte nog med att jag hade en bil med handbroms ur funktion, mobilitets-garantin satt ur spel, nu fick jag huvudbry med en intryckt baklucka också!

Så när min bil efter många om och men blev åtgärdar av auktoriserad VW-verkstad som kom bärgaren och drog iväg med min bil till en intillliggande verkstad för att åtgärda bulan i bakluckan. Givetvis stod bärgningsfirman för räkningen, men hur mycket strul ska man behöva utstå egentligen.

Så när jag kom för att hämta bilen så mötte jag bärgaren som precis hade kommit tillbaka till VW-verkstaden med min bil, ifrån plåtverkstaden som fixat bulan. En snabb koll visade att dom inte hade centrerat bakluckan ordentligt så att glipan på ena sidan av bakluckan var 6-7 mm medan den på andra sidan bara var 3-4 mm. Så mina bilproblem upphörde inte med att handbromsen blev fixad, nu måste jag fara tillbaka till plåtverkstaden om någon dag eller så för att få bakluckan centrerad. Eftersom bilen var rejält smutsig så kunde jag inte bedöma om lackjobbet var ok heller och så det får vänta tills jag tvättat bilen och kan syna den i dagsljus, men tvätta bilen rekommenderde inte bärgaren att jag skulle göra de närmaste dagarna eftersom bakluckan blev omlackad IDAG!

Både bärgaren och bilplåtslagaren ska dock ha kredit för hur snabbt dom arbetade för att försöka rätta till min baklucka.

Som pricken över i:et så när jag väl hade klarat av alla affärer med både bärgare/bilplåtslagare och VW-verkstaden och satte mej i min bil för att köra hem, så upptäckte jag att det trots alla uppdateringar, lampbyten och åtgärder som gjorts av VW-verkstaden, så lyste det fortfarande en varningslampa i instrumenbrädan som indikerade trasig lampa någonstans.

...Snabb omstart av bilen och läsning av felmeddelandet så förstod jag att nu hade glödlampan för backljuset också gått sönder...

Sådant här kan få vilken medelålders man gråhårig...

Men nu plockade faktiskt VW-verkstaden ytterligare en poäng i min bok, för de bytte ut lampan utan tillstymmelse till gnäll och det tog bara ett par minuter att få släckt den sista varnings-indikeringen i bilen.

Väl på väg hem så insåg jag att det nästan kändes lite "tomt" när det inte lyste och blinkade en massa lampor framför mej i instrument-brädan...

Nu återstår det bara att reda upp alltihop med mitt försäkringsbolag. Det här blev en dyrköpt affär, men uppenbarligen så omfattar min försäkring också en stillestånds-ersättning så den borde ta ner kostnaden ytterligare några hundralappar. Inte för att det räddar min plånbok, men det känns iallafall som lite plåster på såren...

Nu är jag trött på det här och tänkte fira kväll.

Ta't lugnt och lev väl, gott folk...

Svara med citat  
InläggPostat: 02 mar 2011, 09:11 
Forumsnarkoman

Bil: Passat B7 170 TDI GT
Fy och elände!!

En liten följdfråga då angående detta att serva bilen på en märkesverkstad... OM man nu servar sin bil hos VAG, kommer de då att gratis uppdatera bilen till senaste mjukvaran när man lämnar in bilen? Skulle inte tro det va!? Då ska de ha betalt för den smörjan i vilket fall, så hur "tjänar/sparar" man på att egentligen serva bilen på VAG när man råkar ut för mjukvarufel (som inte är helt ovanliga...)? Mobilitetsgaranti får du väl av Mekonomen när du servar bilen hos dem eller har jag bara drömt det???

Svara med citat  
InläggPostat: 02 mar 2011, 19:43 
Gillar Passat!

Liverpoolarn skrev:
Fy och elände!!

En liten följdfråga då angående detta att serva bilen på en märkesverkstad... OM man nu servar sin bil hos VAG, kommer de då att gratis uppdatera bilen till senaste mjukvaran när man lämnar in bilen? Skulle inte tro det va!? Då ska de ha betalt för den smörjan i vilket fall, så hur "tjänar/sparar" man på att egentligen serva bilen på VAG när man råkar ut för mjukvarufel (som inte är helt ovanliga...)? Mobilitetsgaranti får du väl av Mekonomen när du servar bilen hos dem eller har jag bara drömt det???

Jag tror inte att man behöver betala för uppdateringar av bilens mjukvara vid VAG-service. Däremot får man betala för tiden de ägnar åt bilen och en uppdatering tar nog en liten stund iallafall.
Jag vet ju själv hur snabbt minuterna tickar när man meckar med datorer...

Vad det gäller mekonomens mobilitetsgaranti så känner jag inte till den, men jag antar att den bara gäller en viss tid efter att dom gjort servicen (om dom överhuvudtaget har någon mobilitets-garanti). I mitt fall så servade mekonomen min bil någon gång 2009 och därefter så servades den av en annan verkstad, så troligtvis så hade inte mekonomens egen mobilitets-garanti ändå inte varit aktuell, för jag kan inte tänka mej att mekonomen tar ansvar för servicar som andra mekare utfört...

Det är väl därför det finns auktorisation av mek-verkstäder till att börja med...

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Handbroms 3c-felkod
InläggPostat: 10 mar 2011, 23:17 
Nybörjare

Bil: VW Passat 2.0 TDI
Som jag har fått det förklarat för mig av Attevikskillarna så är det den "elektroniska delen på bromsoken" som är problemet.
Det kommer in vatten/snö i den så att det fryser till i den och det låser sig. Det är den svarta delen på bilden nedan.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Svara med citat  
InläggPostat: 10 mar 2011, 23:21 
Nybörjare

A just det glömde nämna att den svarta delen är av plast och kan pricka vilket hänt på min bil =( ny kostar ca 4000kr

Svara med citat  
InläggPostat: 11 mar 2011, 00:57 
Gillar Passat!

Tack så mycket för inlägget. Det är guld värt med lite bilder för det blir så mycket lättare att förstå då.

Men så vitt jag vet så åtgärdades mitt handbromsproblem genom byte av knapp och uppdatering av mjukvaran i bilen. Kundmottagaren sa själv flera gånger att det enda mekaniska arbete som utförts var just bytet av knapp.

Det hjälper väl inte att byta knapp och uppdatera mjukvaran i bilen om "den elektroniska" delen av bromsoken har frusit eller spruckit?

Svara med citat  
InläggPostat: 11 mar 2011, 09:05 
Passatkung!
Användarvisningsbild

Bil: Passat SC 190 4motio
krasse skrev:
Det hjälper väl inte att byta knapp och uppdatera mjukvaran i bilen om "den elektroniska" delen av bromsoken har frusit eller spruckit?

Nej, det gör det inte...

Svara med citat  
InläggPostat: 11 mar 2011, 21:43 
Nybörjare

Som pelk skrev det gör det ju givetvis inte, dom började ju med att byta knapp på min bil också för det var visst ett problem många hade haft (just knappen) men det hjälpte ju inte. Så då kollade dom ju den elektroniska motorn eller vad man ska kalla den för och såg att det var den som hade spruckit, vet inte vad det är för idiot som kommit på att den ska vara av plast där. värken bra vid värme eller kyla.
la upp bilderna för att ni skulle se och för att tipsa alla om att man bör nog inte sätta på parkeringsbromsen om man vet att det är minusgrader ute för finns risk att det blir en dyr historia, bättre då att lägga i växeln.

Svara med citat  
InläggPostat: 14 mar 2011, 01:30 
Nybörjare

Bil: passat 2,0 tfsi
En jobbar kompis till mig lämna åxå in sin passat 06a på en vag verkstad i sthlm.....för handbroms lampan lös...å släppte efter ett gäng tryckningar. Dom börja med att byta ställ motorerna. ex antal tusen lappar och bilen stod där i vänta på rep i 5 dar. körde över helgen....samma sak igen...handbromsen släppte inte å lampan lös...tillbaka till samma verkstad... nu bytte dom bägge oken och belägg.... sen körde han en vecka å lampan tändes igen å handbromsen lossnade inte...tillbaka till samma verkstad.... nu byte dom knappen och det har funkat sen dess till den lilla prislappen av 17,900 kr.

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]