Snart blir en ny generation av telekommunikation, nämligen 5G, tillgänglig på bred front i samhället och något det öppnar dörren för ordentligt, tros vara självstyrande bilar. Det nya nätet kommer i sin topphastighet vara hundra gånger snabbare än det nuvarande 4G nätet vilket blir till nytta om självstyrande bilar ska bli verklighet. För då önskar man en så liten fördröjning som möjligt.
De mer iögonfallande användningsmöjligheterna för 5G kommer nämligen att vara på andra håll än den mer självklara mobil- telefonanvändningen. Självkörande bussar är redan verklighet i Kista, en försöksverksamhet som nu flyttas till annat håll. En av de ”problem” man stött på är de många individer som medvetet hoppat ut framför bussarna för att se om de stannar automatiskt. Bussarna är som små självkörande hytter som tar sig fram i långsamt gemak och tekniken har fungerat. Men just risken att självkörande bilar ska köra på gångtrafikanter och vem som då ska ställas till svars, har varit en het debattfråga den senaste tiden.
Tesla redan på ingång
Enligt Elon Musk kommer Tesla bygga fullt självkörande bilar under 2019. Teslabilarna kommer kunna köra en person helt på egen hand till sitt arbete eller hitta en parkeringsplats. Redan 2020 kommer en bilförare alltså kunna sitta och sova bakom ratten om hen så önskar. Tidigare har Volvo meddelat att de ska lansera XC90-modeller med autonomi 2021. Tesla har dock en stor fördel jämfört med andra biltillverkare, eftersom man under lång tid studerat Autopilot, som är deras körassistensystem. Data har under många år sparats för att se när en förare väljer att ta över funktionen och man har hela tiden förbättrat assistansfunktionen som redan börjat närma sig ett helautomatiskt system. Den som redan nu vill bygga om sitt garage för att bereda plats för en större Teslabil hittar billigt material online via Buildor och redan 2020 kan man alltså rulla in en helautomatisk Tesla om man ska tro Elon Musk.
Självkörande bilar på E4:an
Ett bolag som utvecklar Volvos självkörande bilar har nu fått klartecken att ha bilar på test mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Tillståndet gäller E4 och riksväg 40 samt E6. Bakom ratten måste det finnas en speciellt utbildad förare, men ingen hand måste alltså vara på ratten och målet ska vara att få köra i 120 km/h. Bilmärket som används för testerna är Volvo och man siktar på att nå nivå 4 på SAE-skalan, vilket är den näst högsta nivån för självkörande bilar. Oavsett hur väl självkörande bilar fungerar i framtiden får man fortsättningsvis själv köra in på de fina rastplatser som finns längs vägen mellan Stockholm och Malmö. Enligt motormännen heter den bästa platsen för att avnjuta sin medtagna termos, Senoren och ligger i Blekinge på väg 738 intill ön Senoren.