Bilens tidiga historia

Sveriges bilindustri viktig för landets tillväxt

Den svenska bilindustrin står alltjämt stark även om bilföretagen numera har utländska ägare och vissa biltillverkare inte finns kvar på samma sätt och vis som tidigare. Fordonsindustrin i Sverige är mycket viktig både för jobb, tillväxt och konkurrenskraften.

Sverige är ett av de länder i världen där fordonsindustrin är som viktigast och har störst betydelse för ett enskilt lands ekonomi. Även om ägarna till kända bilmärken ibland är utländska så har Sverige lyckats behålla en inhemsk bilproduktion i bilfabriker. Tittar man på det och blickar ut mot världen och gör en internationell jämförelse, så är Sverige ett rätt unikt land eftersom vi med drygt tio miljoner invånare trots allt har tre stora fordonstillverkare som både tillverkar fordon och utvecklar nya fordon inom landets gränser. Det rör sig om Scania som gör lastbilar och andra mer tyngre fordon, och sedan förstås ett visst bilföretag med rötterna i Göteborg.

Detta gör fordonsindustrin till en av de näringar som är allra viktigast i Sverige. Fordonens tillverkning och utveckling utgör en stor och betydelsefull del av den svenska ekonomin. Det gynnar arbetarna och det svenska näringslivet. Hur fordonsindustrin utvecklar sig påverkar även hur landets ekonomiska utveckling i stort löper vidare.

Koenigsegg

Förutom de större biltillverkarna finns det en liten uppstickare i Skåne, Koenigsegg, som gör dyra och exklusiva sportbilar men de gör inte bilar för massmarknaden och den breda massan.

Koenigsegg känner kanske många igen eftersom företaget ett tag var aktuella som ny ägare av SAAB men så blev inte fallet till slut, den affären sprack. Någon affär mellan holländska Spyker och svenska SAAB blev det ju inte heller, och kanske var det gott så eftersom Spykers affärer hade eventuella kopplingar till misstänkt rysk maffia – åtminstone menade vissa att så kunde vara fallet.

NEVS

Under 2012 så blev det istället det nya företaget New Electric Vehicle Sweden, eller Nevs, som fick ta över ett konkursbo från SAAB Automobile när det inte längre gick att hålla företaget ovanför vattenytan. Efter en lång rekonstruktion så försöker NEVS nu hitta nya investerare för sina framtida produkter och att marknaden för elbilar är på stark frammarsch inom några år, bådar kanske gott eftersom NEVS har valt att satsa på en framtidsnisch. En ny storhetstid för SAAB:s gamla fabrik i Trollhättan kanske är möjlig men med elbilar istället. Det vore i så fall en positiv injektion i den svenska fordonsindustrin om NEVS kunde lyckas med sin satsning på elbilar, men konkurrensen är ju hård och andra biltillverkare börjar allt mer få upp sina ögon för elbilen som en framtida massmarknadsprodukt.

Svensk fordonsindustri

Den svenska fordonsindustrin sysselsätter i dagsläget cirka 135 000 personer i Sverige. Och av den totala svenska varuexporten står fordonsbranschen för tio procent.

Branschen är även intensiv när det gäller satsningar på forskning och utveckling. Sverige är en kunskapsnation och goda betyg eller ett fint resultat på högskoleprovet gör det enklare att få jobb med utveckling i bilindustrin.

ashe